21 569 läst ·
9 svar
22k läst
9 svar
Behöver man verkligen vakuumsuga luftvärmepump?
Har införskaffat en luft/luftvärmepump. Den är helt ny men köpt på blocket. Förladdad med gas.
Har utedel, innedel och alla rör till.
Jag är medveten om att en certifierad kyltekniker bör installera den men det tänker jag strunta i, om inte det verkligen behövs en vakuumpump för att suga ur rören.
Finns det någon risk med att skippa det? Jag kommer enbart använda pumpen för kylning på sommaren. Ingenting annat. Har både luft/vatten och kamin om det behövs värme.
Har utedel, innedel och alla rör till.
Jag är medveten om att en certifierad kyltekniker bör installera den men det tänker jag strunta i, om inte det verkligen behövs en vakuumpump för att suga ur rören.
Finns det någon risk med att skippa det? Jag kommer enbart använda pumpen för kylning på sommaren. Ingenting annat. Har både luft/vatten och kamin om det behövs värme.
Luft uppför sig inte som köldmedium. Finns det luft i systemet så gör det pumpen mindre effektiv och det minskar livslängden på kompressorn enligt vag jag fått lära mig. Givetvis finns det en risk med att skippa det. Annars skulle väl ingen använda det. Du vet ingen som har en vakuumpump? När jag installerade min luftvärmepump kunde jag låna en vakuumpump av en bekant. Att kona rör och skruva ihop är inte så komplicerat. Inte att vakuumsuga heller.
Det finns pumpar som har snabbkoppling och förfyllda rör. I så fall behöver den inte vakuumsugas. Men om det är rör som kan kapas till passande längd för att sedan konas och dras fast är vakuumpumpen att rekommendera.
Det är väl det vanligaste , men på en del "billighetspumpar" är även rören fyllda. Tanken är att man ska kunna installera dom själv bara genom att klicka ihop kopplingarna. Då bryter man förseglingen och rören är öppna. Nackdelen är att man måste använda hela längden på rören.
Luft innehåller vatten vilket är dåligt att ha i en kylkrets. Det kan orsaka isbildning och reagerar även med kompressoroljan, vilket innebär att den blir sur och påverkar komponenter i systemet negativt.
Man vakuumsuger alltså i första hand för att koka ur fukt i systemet.
Man vakuumsuger alltså i första hand för att koka ur fukt i systemet.
Klicka här för att svara
