Har precis fått FLVP bytt till en Nibe F370, till detta sitter ett Alig VB250 kopplat. All värmning i huset sker via luftvärme från Alig (plus en kamin).
I nuläget endast utegivare installerad. Har en innegivare liggandes som jag kan koppla in också.

Jag upplever att vi inte får någon direkt värme i huset. Luften från ventilerna är inte varm. Ställde upp värmekurvan 3 grader igår. Kan det ha blivit bakvänt kopplat och därför värmer dåligt?

Frånluft 21,8
Avluft 23,2
Framledningstemp 25
Retur 25,5
Utegivare 15,6

Som okunnig tycker jag att temperaturdeltat genom Alig borde vara större än 0,6 grader. Borde inte avluften vara kallare?

Avluftstemperaturen sjunker ner till runt 5 grader när kompressorn arbetat en stund. När det är 16 grader ute finns knappast något värmebehov alls i ett hus och därför blir framledningstemperaturen bara 25 grader. Läs av temperaturerna runt kl 04 på morgonen så är det annorlunda.

Ok, det förklarar värdena som inte går ihop för mig ;)

Funderar på att koppla in innegivaren för att se om vad som händer också. Det borde vara varmare inne tycker jag.

Vart det någon skillnad?

Ja, tycker allt att innetempen blev stabilare med innegivaren. Vi har en vägg med 4st fönster från golv till tak som gör att det gärna blir väldigt varmt snabbt om solen ligger på. Utegivaren fångade inte alls detta utan eldade på eftersom den sitter på skuggsidan (som den bör). Har justerat lite i värmekurvan också, sänkt den och brantat till den. Just nu i detta ögonblick ligger innetempen på 23,6 grader. Inställt värde 23. Framledningstempen på 25,4 och returen på 25,1. Hade gärna sett en lägre framledningstemp, men det är väl ett slutet system så det blir inte lägre än så vid den här tiden på året?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.