Hej allt kunnigt folk,
Har precis köpt ett hus, kedjehus från 1967. Här har nästan inget renoverats sedan byggåret så nu är det dags. Vi ska göra om det mesta. En sak som jag skulle vilja få lite kloka tankar kring är uppvärmning och ventilation.

1. Just nu finns här luft/luft-värmepump och elradiatorer. radiatorerna är nya (olja) men luftpumpen sjunger nog på sista versen (enligt besiktningsmannen). Nu tänker vi borra för bergvärme – 200 m och välja en Daikin EGSQH-pump med integrerad varmvattenberedare på 180 liter (vi är 5 pers i familjen – 180 kan nog vara lite i minsta laget så funderar på om vi ska lägga på en extra varmvattenberedare på 100 l). Vi ska också att ha vattenburen värme (golvvärme på nedre plan och vattenraddisar där uppe).

2. Ventilationen i huset är dålig, med självdrag och en del nya fönster som täpper till. Vi har gjort en långtids-radon-mätning (350 Bequerell/m3) och har ventilationsrör i asbest. Radonet kommer sannolikt både från material (blå betong) och marken. Eftersom vi ska flytta en del väggar där asbeströren går kommer vi att ta bort dessa och ersätta med nya galvade (enligt vår ventilationsfirma). När radonmätningen gjordes bodde inte heller någon i huset, vilket förstås kan ha bidragit till att radonnivån gick över gränsvärdet. Nu har vi fått en offert på en ny ventilationslösning, FTX med ett aggregat som heter Domekt R 600 H.

Jag har massor med frågor som synes – men framförallt vore jag mycket tacksam för er input kring helhetslösningen – blir det overkill i ett hus på 153 kvm att köra bergvärme och FTX eller hur tänker ni här? Det blir ju ganska dyrt om vi säger så. Vi har en ganska liten tomt och ingen riktigt bra plats att ställa stora skrymmande och surrande lådor för andra typer energilösningar. Tänker vi rätt här eller är vi ute och hojar.

Dessutom, har någon input/erfarenhet av nämnda märken/modeller/strlk på varmvattenberedare så är jag idel öra.

Tacksam för all vägledning jag kan få.
mvh,
Markus

Har ni råd så är det väl de bästa lösningarna när det gäller värme och ventilation men det kräver omfattande ingrepp i huset för att installera båda systemen.

Jag skulle gissa på ca 400 000 :- för hela kalaset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.