Är nog så att ditt borrhål, din höga kurva i kombination med typ av radiatorer / antal radiatorer gör att tillsats krävs. Tänker att en enkel sak att kolla är att om du har filter på radiatorkretsen att det inte är igensatt, då blir flödet och värmeutbytet sämre. Lägger in bild på mitt filter. I gamla hus kan det sitta filter på andra ställen i anslutning till varje radiator.
 
D DrPersson skrev:
Har du bra radiatorer sedan du kan köra 39 på kurvan? Jag måste stå på 45 för att det ska fungera.
Det beror på hur stora radiatorer du har och hur mycket värme dom kan avge.
Jag har en kåk från -46.
Stora radiatorer i ett värmesystem som är byggt för självcirkukation. VP har snurrat på kurva 39 i 26 år ( visserligen två olika) men så klart spetsar elpatronen då behov föreligger. VP fixar det hela.
Måste du köra kurva 45 bör du absolut installera ett eller två konvektorelement på en strategisk öppen plats i huset så du kan få varmt utan att behöva köra så hög kurva.
 
D DrPersson skrev:
Jo med el-tillsats går det bra. Enbart värmepump går inte. Då kommer innetempen max till 18.
Fullt normala värden på framledningstemperaturen vid 10 minusgrader, något lågt möjligtvis.

Brine in på 2 minusgrader indikerar ett borrhål med lågt energiinnehåll. För kort eller av andra orsaker utkylt.

Det är temperaturen på brine som avgör hur hög framledning du kan få med enbart energi från borrhål/kompressor.

Brine in kommer att sjunka ytterligare fram till dess att våren inträder och utomhustemperaturen ökar.
Bor du i Skåne är det väl inte så många veckor kvar men mellansverige och norröver kommer pumpen att få det jobbigt ett tag till.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Fullt normala värden på framledningstemperaturen vid 10 minusgrader, något lågt möjligtvis.

Brine in på 2 minusgrader indikerar ett borrhål med lågt energiinnehåll. För kort eller av andra orsaker utkylt.

Det är temperaturen på brine som avgör hur hög framledning du kan få med enbart energi från borrhål/kompressor.

Brine in kommer att sjunka ytterligare fram till dess att våren inträder och utomhustemperaturen ökar.
Bor du i Skåne är det väl inte så många veckor kvar men mellansverige och norröver kommer pumpen att få det jobbigt ett tag till.
B Boende45 skrev:
Fullt normala värden på framledningstemperaturen vid 10 minusgrader, något lågt möjligtvis.

Brine in på 2 minusgrader indikerar ett borrhål med lågt energiinnehåll. För kort eller av andra orsaker utkylt.

Det är temperaturen på brine som avgör hur hög framledning du kan få med enbart energi från borrhål/kompressor.

Brine in kommer att sjunka ytterligare fram till dess att våren inträder och utomhustemperaturen ökar.
Bor du i Skåne är det väl inte så många veckor kvar men mellansverige och norröver kommer pumpen att få det jobbigt ett tag till.
Ja jag vet inte hur bra/dåligt hålet är. Hjälper bara hyresvärden med att få den köra så bra som möjligt. Då får vi se hur der blir över tid. Nu har jag fått god hjälp här så jag fattar hur det hänger ihop. Här vid Jönköping dröjer kylan nog kvar ett tag till. Runt nollan blir det säkert lite mera finlir och då borde enbart värmepumpen klara av det. Auto-läget fungerar rätt så bra. Tack igen
 
  • Gilla
Qvirreee
  • Laddar…
J jostsweden skrev:
Är nog så att ditt borrhål, din höga kurva i kombination med typ av radiatorer / antal radiatorer gör att tillsats krävs. Tänker att en enkel sak att kolla är att om du har filter på radiatorkretsen att det inte är igensatt, då blir flödet och värmeutbytet sämre. Lägger in bild på mitt filter. I gamla hus kan det sitta filter på andra ställen i anslutning till varje radiator.
Ser att du 61 grader på varmvattnet i beredaren.

Är bilden tagen vid periodisk eller tillfällig VV-höjning?
Kompressorn värmer endast VV upp till ca 55 grader så resten är värmt med tillsats. Kontinuerlig temp på 61 grader för VV är onödigt högt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jostsweden skrev:
Är nog så att ditt borrhål, din höga kurva i kombination med typ av radiatorer / antal radiatorer gör att tillsats krävs. Tänker att en enkel sak att kolla är att om du har filter på radiatorkretsen att det inte är igensatt, då blir flödet och värmeutbytet sämre. Lägger in bild på mitt filter. I gamla hus kan det sitta filter på andra ställen i anslutning till varje radiator.
Det är nog dessa gamla radiatorer som är boven men de ska bytas ut till nya med konvektion - då blir det säkert bättre. Flödet är trots allt ok, har varit med stetoskop på alla rör och radiatorer..
 
  • Gilla
jostsweden
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Ser att du 61 grader på varmvattnet i beredaren.

Är bilden tagen vid periodisk eller tillfällig VV-höjning?
Kompressorn värmer endast VV upp till ca 55 grader så resten är värmt med tillsats. Kontinuerlig temp på 61 grader för VV är onödigt högt.
Det visste jag inte. Det ska jag åtgärda i morgon och se hur det blir. Borde väl egentligen ligga på 50 eller vad fungerar bäst för dig?

Manualen till pumpen är värdelös
 
Grundinställningar för vv-körning är att den stannar vid 55 gr med värmepump vid normala körningar och sen kör den tillsats till 60 gr en gång per vecka för att eliminera legionellabakterier. Kan nog bli så att den når 61 gr ibland då den slår av på tryck i kompressor å inte temp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J jostsweden skrev:
Grundinställningar för vv-körning är att den stannar vid 55 gr med värmepump vid normala körningar och sen kör den tillsats till 60 gr en gång per vecka för att eliminera legionellabakterier. Kan nog bli så att den når 61 gr ibland då den slår av på tryck i kompressor å inte temp.
Då får jag hålla ett öga på det. Men omnjag sätter vv på 50 är det väl ok?
 
Ja så länge ni tycker ni har tillräckligt med vv är det ju ok.
 
J jostsweden skrev:
Ja så länge ni tycker ni har tillräckligt med vv är det ju ok.
Får testa lite - och då max 55. Tack för hjälpen
 
Ser på din bild att delta på framledning är 12 gr (fram 54-retur 42). Man brukar säga att optimalt är delta på 8 gr. Kan ju uppnås genom att öka cirkulationspumpen och/eller justera strypningar på radiatorerna. Kanske är en grej att testa. För det är väl inte en Diplomat optimum med inbyggd variabel cirk.pump?
 
J jostsweden skrev:
Ser på din bild att delta på framledning är 12 gr (fram 54-retur 42). Man brukar säga att optimalt är delta på 8 gr. Kan ju uppnås genom att öka cirkulationspumpen och/eller justera strypningar på radiatorerna. Kanske är en grej att testa. För det är väl inte en Diplomat optimum med inbyggd variabel cirk.pump?
Cirkulationspumpen går redan på högsta steg. Håller på att ratta in radiatorerne i de rummen der det är för varmt. Jag vill komma så näre på 21 i de kallaste rummen med fullt öppen termostat och sen ratta ner de övriga som ligger över. Då tror jag det blir bra. Men det är en långsam process med mycket väntetid .
 
J jostsweden skrev:
Ser på din bild att delta på framledning är 12 gr (fram 54-retur 42). Man brukar säga att optimalt är delta på 8 gr. Kan ju uppnås genom att öka cirkulationspumpen och/eller justera strypningar på radiatorerna. Kanske är en grej att testa. För det är väl inte en Diplomat optimum med inbyggd variabel cirk.pump?
Högt delta är ett tecken på dåligt isolerat klimatskal, 2-glas fönster osv eller låg cirkulation på radiatorvattnet.
 
B Boende45 skrev:
Högt delta är ett tecken på dåligt isolerat klimatskal, 2-glas fönster osv eller låg cirkulation på radiatorvattnet.
Ja huset är gammalt med gamla fönster och radiatorer# när det fixas i sommar är jag övertygad om det blir mycket bättre bättre just nu vill jag bara få det till att fungera bäsf möjligt så vi inte fryser nu der är så kallt

Kunne ju bara ställa kurvan på 55, men vill ju att hyresvärden också tycker det är bra med så låg kostnad som möjligt - så vi hjälper varandra och alla blir glada
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.