4 717 läst ·
56 svar
5k läst
56 svar
Kalla radiatorer - varmtvatten
Är det inte växelventilen eller filtret så skulle jag lossat och kolla slangarna, var ute hos en med lite äldre slangar som var helt igensatta av rost, så vpn larmade på HP/ms varje gång den försökt köra ut värme på systemet men fungerade klockrent när körde varmvatten 
Nu har jag fixat filtret. Enligt min mening var det skitigt. Har luftar elementen och startat pannan. Så nu hoppas jag på bättre värme på elementen. Och en mer behaglig inne temp. Utan 4 lager kläder och skor.GoC skrev:
Så gör du i den ordningen jag beskrev
1 slå av VP
2 stäng ventilerna
3 släpp ut trycket ur kärlet
4 tag fram en trasa och lägg upp på VP runt röre
5 skruva loss filtret
6 rengör detta
och sedan tvärs om
var inte filtret skitigt så kan det sannolikt vara så att växelventilen har kärvat fast då du skriver att du har varmvatten. Om jag tolkar rubriken rätt
Och vet NI, jag vågade och klara denna uppgift!!! Jätte bra med punkt form!!!
Oj ja jag tycker det va mycket rost vatten.T tobbetk skrev:
Återkommer så kanske du kan göra en lista över vad/hur jag ska göra enklast säkrast och bäst.
Det skall vara svart av rost. Det blir det.N NikeWolf skrev:Nu har jag fixat filtret. Enligt min mening var det skitigt. Har luftar elementen och startat pannan. Så nu hoppas jag på bättre värme på elementen. Och en mer behaglig inne temp. Utan 4 lager kläder och skor.återkommer med mer info senare.
Och vet NI, jag vågade och klara denna uppgift!!! Jätte bra med punkt form!!!
Enligt installören så ligger vi i kurva 10..O Ovation skrev:
Enligt mätaren på expansion kärl ligger det på 1.2 Nu efter att jag satt ingång allt igen.
Hej o tusen tack allihopa!!!
Vi fick mkt bra hjälpa av en medlem här.
Men va tvungna att ta ut bravida för att byta en kontaktor o de 2 rören.
Så nu får jag kolla smutsfilter 5 ggr/vecka = mycket skit
Nu har vi dock fått en annan trist nyhet
Vårt "nya sen i våras) expansionskärl läckte ur allt vatten.
O det visa sig vara en vattenläcka i golvet (de 2 sista element, så de är strypt till Folksam kommer) så vi har iaf ca 20 grader inne istället för 12.
Jaja en olycka kommer ju sällan ensam.
Först vattenläcka i taket (åtgärdat våren 2020)
Vi fick mkt bra hjälpa av en medlem här.
Men va tvungna att ta ut bravida för att byta en kontaktor o de 2 rören.
Så nu får jag kolla smutsfilter 5 ggr/vecka = mycket skit
Nu har vi dock fått en annan trist nyhet
Vårt "nya sen i våras) expansionskärl läckte ur allt vatten.
O det visa sig vara en vattenläcka i golvet (de 2 sista element, så de är strypt till Folksam kommer) så vi har iaf ca 20 grader inne istället för 12.
Jaja en olycka kommer ju sällan ensam.
Först vattenläcka i taket (åtgärdat våren 2020)
Klicka här för att svara


