Har en CTC EcoAir. Fick en överraskning när jag gick bakom huset där den står och tittade (se bilder längst ned).
I manualen står det ”I normala fall ska värmepumpen avfrostas automatiskt en gång per timma, då all is ska smälta bort.
Orsaker till onormal isbildning kan vara:
◗ fel på avfrostningsautomatiken
◗ köldmediebrist (läckage). Kontrollera att synglaset (se föregående sida) är rent och
utan gasblåsor.
◗ extrema väderförhållanden.”
Det har varit runt -5-15°C den senaste tiden, vilket väl inte kan anses vara extrema väderförhållanden?
Kan det vara fel på avfrostningen?
Skall kolla synglaset i morgon.
Någon som har tips på hur man bäst blir av med isen? Hällde ett par stora vattenkannor varmt vatten på avrinningskanan men det blev bara mer isbana.
Tack för alla tips!
I manualen står det ”I normala fall ska värmepumpen avfrostas automatiskt en gång per timma, då all is ska smälta bort.
Orsaker till onormal isbildning kan vara:
◗ fel på avfrostningsautomatiken
◗ köldmediebrist (läckage). Kontrollera att synglaset (se föregående sida) är rent och
utan gasblåsor.
◗ extrema väderförhållanden.”
Det har varit runt -5-15°C den senaste tiden, vilket väl inte kan anses vara extrema väderförhållanden?
Kan det vara fel på avfrostningen?
Skall kolla synglaset i morgon.
Någon som har tips på hur man bäst blir av med isen? Hällde ett par stora vattenkannor varmt vatten på avrinningskanan men det blev bara mer isbana.
Tack för alla tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen onormal isbildning, men du har alldeles för litet avstånd mellan pump och mark.
Är det så nära som du har det måste du aktivt ta bort isen, alternativt ha en upppvärmd "ränna" som avleder vattnet.
Helt normalt att vid långvarig kyla kondensvattnet från avfrostningen fryser när den når materialet under pumpen, så dags att hacka is 1 ggr dag
...... annars riskerar du att isberget kryper in i pumpen och orsakar totalstopp i pumpen ...
Är det så nära som du har det måste du aktivt ta bort isen, alternativt ha en upppvärmd "ränna" som avleder vattnet.
Precis vad som händer, isen smälter bort inne i pumpen, droppar ner på din plåt under och fryser till is där.R Ronny68 skrev:
Helt normalt att vid långvarig kyla kondensvattnet från avfrostningen fryser när den når materialet under pumpen, så dags att hacka is 1 ggr dag
Redigerat:
Det är nog att betrakta som normal isbildning. Att det fryser till is utanför pumpen är det svårt att lasta värmepumpen för.
Just isbildningen utanför pumpen var en av de avgörande frågorna för mig när jag valde bergvärme istället. Men jag bor i norrland med flera månader av minusgrader i sträck, så det skulle bli mycket is att hacka bort.
Just isbildningen utanför pumpen var en av de avgörande frågorna för mig när jag valde bergvärme istället. Men jag bor i norrland med flera månader av minusgrader i sträck, så det skulle bli mycket is att hacka bort.
Dumt men gjort är gjort. Det är inget annat än att hacka som gäller. Vatten har väldigt hög värmelagrande kapacitet. Även is, fast den är något lägre. På flygplatserna sker avisning med het glykol eller liknande frostskydd. Att ge sig på den där klumpen med varmluftspistol eller hårtork eller kupévärmare är också lönlöst. Möjligen om du bygger en isolerad låda och kör diselkanon eller liknande. Det blir dock omständigare än att hacka väl? Det finns nog inga genvägar tyvärr...R Ronny68 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Jag satt min pump 1,40m upp från marken just med tanke på isen, ändå kan det byggas upp så mycket is under efter avfrostningarna att det tar i pumpens underdel. Måste alltid ta fram hackan flera gånger varje vinter. Nackdelen med luftvärmepumpar i kalla Norrland och nära vatten med alltid fuktig luft. Värsta året fick jag hacka bort över 1 m3 is. I år kanske en tredjedel av det. När det var -25C eller mer en vecka bildades det långa istappar från pumpens undersida eftersom tövattnet frös nästan direkt av den stränga kylan.
Jag har en gammal takplåt med träram vinklad mot husväggen. Dels rinner vattnet då utåt och den flexibla plåten gör det lätt att slå loss isen.
Jag har en gammal takplåt med träram vinklad mot husväggen. Dels rinner vattnet då utåt och den flexibla plåten gör det lätt att slå loss isen.
Vattnet måste ledas bort, du har ju en stupränna nära som du kan koppla den till. Sök på kondensvattentråg så hittar du en uppsjö varianter med inbyggda värmekablar.
Gör det inte bara för isens skull, när det är plusgrader ute så dumpar den fortfarande ner en massa vatten precis vid din husgrund.
Gör det inte bara för isens skull, när det är plusgrader ute så dumpar den fortfarande ner en massa vatten precis vid din husgrund.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Du borde kunna dra ett rör med värmekabel i som går till dagvattnet/stupröret?
I vår tidigare installation, innan utbyggnaden, så hade man dragit in ett rör i pannrummet med värmekabel i. En ganska snygg lösning, men enklare om man kan hålla det utomhus.
Tror de gjort något liknande hos svärmor när de installerat.
För att få bort isen brukade jag köra borrhammare med en bred mejsel!
I vår tidigare installation, innan utbyggnaden, så hade man dragit in ett rör i pannrummet med värmekabel i. En ganska snygg lösning, men enklare om man kan hålla det utomhus.
Tror de gjort något liknande hos svärmor när de installerat.
För att få bort isen brukade jag köra borrhammare med en bred mejsel!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Vi hade värmepump från Thermia där vi monterade en värmekabel i tråget under och dom sen gick ner mot backen typ en meter.
blev en skridskobana på hela baksidan men behövde aldrig hacka nån is som byggdes uppåt
blev en skridskobana på hela baksidan men behövde aldrig hacka nån is som byggdes uppåt
EcoAir väger väl runt 120-130 kg, så det är inte helt enkelt att få upp den på den höjden.MultiMan skrev:
Men fixar man ett tråg med värme och nånstans att leda vattnet så ska det inte vara något problem.
Däremot ser den ut att stå väldigt nära väggen? Är det tillräckligt avstånd för att inte hämma luftflödet?
Eller ingen alls då det är torrare luftKludden33 skrev:
Det är nog att betrakta som normal isbildning. Att det fryser till is utanför pumpen är det svårt att lasta värmepumpen för.
Ja, det är min erfarenhet också. Vid längre perioder med 10-15 minus är det oftast klart och torrt och det blir väldigt lite frost jämfört med varmare väder. Å andra sidan får ju aldrig den is som bildats under pumpen någon chans att smälta bort jämfört med i Skåne...electroluxaren skrev:
Kungälv, ett par mil norr om Göteborg. Vi är vana vid regn på vinternK Knight skrev: