Byggahus.se
Hej, har en jordfelsbrytare som löste ut 01:45 inatt och ett par gånger efter det.
Blev osäker på att kompressortemperaturen är relativ låg? Vad göra för att gå vidare?

01:45 löste jordfelsbrytaren ut, -18 grader ute.
07:00 löste den ut igen, -12 ute
08:30 igen, -10 ute
08.30 bytte jag även en egentillverkad förlängningssladd som var kopplad till en swich. Allt har rullat på sen dess, peppa peppa.

Värdena för värmepumpen är 09:30 följande(den jobbar säkert ikapp nu)
44802h drifttid (-20733h + 65536 pga bug)
GT1(retur) från 45,0 nuv 36,6
GT2 (temp ute) -7,8
GT3 (vv) börv 51 nuv 51,3
GT5 (temp rum) börv 21 nuv 20,6
GT6 kompressor 31,3
GT8 värmebärare ut 43,5
GT9 värmebärare in 37,7
GT10 köldbärare in -0,8
GT11 köldbärare ut -2,7

Värmekurva 4,5
Finjustering värmekurva +2
Några knäckningar runt 0:an

Det såg inte mumma ut inne i värmepumpen så imorgon får värmepumpskillarna kika förbi.

Någon som kan rekommendera ersättningspump? :crysmile: gråter mig till sömns

Vad var det som inte såg mumma ut? Man blir sjukt nyfiken! Bilder?

Haha, det är skräck. Just nu försöker jag få eltilsskottet att funka. Går sådär...

VVS-installation med kopparledningar och ventil på ett byggprojekt, synliga droppar och fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressor i pannrum med synliga tryckvakter, anslutna sladdar och flexibla rörkopplingar, monterad på vibrationsdämpare.
Skapa konto

Inre delen av en värmepump med synliga elektriska komponenter och kopparledningar.
Skapa konto

Det där ser väl inte så farligt ut? Det som ser lite tråkigt ut är väl pga kondens som droppat ifrån köldbärarepumpen?

Synglaset är gult. Det ska väl vara grönt?

Varför är kompressorn låg i temp och varför går jordfelsbrytaren (ang jordfelsbrytaren så kan det ju såklart vara nånting annat)

Sänkte värmekurva 0,5 till 4.0 och satte rumsgivarpåverkan till 0.
Eldar i kaminerna och hoppas natten blir bra.

K
Nu drar jag lite slutsatser med anledning av att du har en HT pump.
Dvs ett äldre hus, med sektions och/eller enkelpanelradiatorer som tidigare haft ved eller olja som uppvärmning? Med andra ord ett högtemp-system.

Antar att borrhålet inte är dimensionerat enligt dagens standard när det gäller täckning, utan att hålet är mellan 130-160 meter? Troligen i det lägre spannet med tanke på den kalla tempen på inkommande köldbärare.

När du har så kallt ute, som vi det är nu.. dvs -12 till -18 grader, så klarar inte värmepumpen att värma huset med enbart värmepumpsdrift med dom givna förutsättningar. Det kopplar in elpatronen för att spetsa mot slutet av körningen vid behov (lite beroende på dina inställningar)

För att komma till en slutsats, så tror jag att felet ligger i din elpatron, som har ett jordfel som löser ut jordfelsbrytaren. Pröva att blockera elpatronen helt och hållet och pröva igen.

Edit: Har du separat jordfelsbrytare för värmepumpen? Om nej, så rekommenderar jag att du sätter det.
Jag har satt en 300mA JFB för värmepumpen, enbart för egendomsskydd ej för personskydd.

K KjellTimell skrev:
Nu drar jag lite slutsatser med anledning av att du har en HT pump.
Dvs ett äldre hus, med sektions och/eller enkelpanelradiatorer som tidigare haft ved eller olja som uppvärmning? Med andra ord ett högtemp-system.

Antar att borrhålet inte är dimensionerat enligt dagens standard när det gäller täckning, utan att hålet är mellan 130-160 meter? Troligen i det lägre spannet med tanke på den kalla tempen på inkommande köldbärare.

När du har så kallt ute, som vi det är nu.. dvs -12 till -18 grader, så klarar inte värmepumpen att värma huset med enbart värmepumpsdrift med dom givna förutsättningar. Det kopplar in elpatronen för att spetsa vid behov.

För att komam till en slutsats, så tror jag att felet ligger i din elpatron, som har ett jordfel som löser ut jordfelsbrytaren. Pröva att blockera elpatronen helt och hållet och pröva igen.
Härligt! Detta lät lovande! Mycket! Och så bra förklarat!

Ja det är en variant som jag var inne på borrhål är 100m men vi har bara ett par dm till berg.
Jag blockerar tillskottet och låter ändå värmepumpsnissen svänga förbi imorgon.

Men om jag blockerar tillskottet, skadar jag inte hålet då? Dvs suget ur mer kräm?

Men löste inte jordfelsbrytaren när du startade kompressorn?

K
Ett par DM till berg spelar ingen roll, utan det är vart i hålet vattnet finns, om det finns tillströmning etc. I vilket fall, hålet är klent och klarar inte att värme huset när det blir svinkallt ute helt enkelt och elpatronen får hjälpa till (inget konstigt, så man dimensionerade förr). Hade du gjort den installationen idag hade du nog fått 180-200 meter hål.

Nej du skadar inte hålet och du suger inte ut mer kräm ur hålet heller (inte någon betydande mängd mot vanlig drift). Utan pumpen kommer försöka uppnå bör-värdet på GT1 men kommer inte lyckas, därför kommer kommer kompressorn att gå dygnet runt och eventuellt får ni det lite kallare inomhus eftersom börvärdet inte uppnås.

Vid kompressorfel tycker jag att motorskyddet i värmepumpen borde lösa ut före jordfelsbrytare.

T tobbetk skrev:
Men löste inte jordfelsbrytaren när du startade kompressorn?
Jo men, ptja, jag vet inte... Nu provar vi detta :thinking:

K
M mxjolle skrev:
Värdena för värmepumpen är 09:30 följande(den jobbar säkert ikapp nu)
44802h drifttid (-20733h + 65536 pga bug)
Nu är jag inne på offtopic;
Ingen riktig bugg, men dom snålade med antalet bit'ar där värdet sparas. När den räknat upp till 65536 så börjar den räkna upp från -65536 :D
Men din pump har snurrat minst (65536-20733)+65536 = 110.000 timmar, vilket inte är helt orimligt med tanke på den dimensioneringen och 12-15 år gammal.

Hur många tillskottstimmar har du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.