richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Hej,
Får snart min Thermia Atlas installerad och utgår från att jag i denna kan se förbruknings data i menyn.
Till FTX-agget har jag en din-monterad energimätare, och funderar om jag skulle satt en även innan BVP eller om man nöjer sig med datan i menyn, om det nu finns.
Hur har ni resonerar och gjort?
Får snart min Thermia Atlas installerad och utgår från att jag i denna kan se förbruknings data i menyn.
Till FTX-agget har jag en din-monterad energimätare, och funderar om jag skulle satt en även innan BVP eller om man nöjer sig med datan i menyn, om det nu finns.
Hur har ni resonerar och gjort?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 293 inlägg
Jag har sex elmätare monterade förutom den som nätägaren skruvat upp. Blandannat på bergvp. Det var användbart initialt för att verifiera att anlöggningen fungerade korrekt, men nu långt senare så är det rätt ointressant.
Om mätarna var uppkopplade och jag ENKELT kunde följa förbrukningen i en graf skulle det ha ett värde för att snabbare hitta avvikelser och fel, något jag måste läsa av själv ser jag som onödigt.
Om mätarna var uppkopplade och jag ENKELT kunde följa förbrukningen i en graf skulle det ha ett värde för att snabbare hitta avvikelser och fel, något jag måste läsa av själv ser jag som onödigt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det är lite så jag tänkt också, för hela huset kan jag se i elmätaren i skåpet, som troligen går logga via HAN-porten också.
Har ju följt @Robert-san01 och hans problem med FTXn som drog onormalt mycket. Så har satt en mätare till FTX-agget(som inte är installerat ännu...).
Så det skulle ju vara för att kunna ha översyn så att allt stämmer på VPn. Den förbrukning den visar kanske bara är beräknad och inte mätt?
@MathiasS skulle vara intressant att veta allt du mäter? Men du har väl pool också. Det finns ju mätare med M-bus och Modbus som du kan plocka data från antar jag?
Har ju följt @Robert-san01 och hans problem med FTXn som drog onormalt mycket. Så har satt en mätare till FTX-agget(som inte är installerat ännu...).
Så det skulle ju vara för att kunna ha översyn så att allt stämmer på VPn. Den förbrukning den visar kanske bara är beräknad och inte mätt?
@MathiasS skulle vara intressant att veta allt du mäter? Men du har väl pool också. Det finns ju mätare med M-bus och Modbus som du kan plocka data från antar jag?
Det jag mäter separat är:richardtenggren skrev:
Det är lite så jag tänkt också, för hela huset kan jag se i elmätaren i skåpet, som troligen går logga via HAN-porten också.
@MathiasS skulle vara intressant att veta allt du mäter? Men du har väl pool också. Det finns ju mätare med M-bus och Modbus som du kan plocka data från antar jag?![]()
Bergvp
Vattenberedare
Poolvärmepump
Poolvattenpump+Reglerutrustning
Trygghetsvaktwn Vind - fläkten
TV Vind - värmekabeln (som inte används längre)
......allt var intressant/relevant att logga inledningsvis, men nu 15 år senare orkar man inte skriva upp mätvärden och man har andra sätt att ana att något är fel.
Har nyligen beställt en Shelly 3em för att logga lite mer permanent och utan att veta exakt hur det experimentet faller ut så skulle jag nog använda en sådan på denna utrustning om jag gjorde om allt nu. Det handlar ju om några få tusenlappar för att få permanent loggning på dessa utvalda apparater. Skulle även önska onlineloggning av de dränpumpar jag har för att snabbt se att de verkar fungera korrekt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Förstår, då blir det lite prylar. Har tänkt ha nivåalarm till min ena dränpump, har en utgång för larm i styrningen till pumpen, så bara koppla in en puck där.
Jag var lite sugen på Garos mätare, även om det sticker ut bland alla Hagerkomponenter, men dessa finns ju med RS485. Antar att det går få ut till HA via en Arduino efter lite arbete.
Ska köra all fönsterbelysning via shellypuckar så en 3EM kan ju vara ett alternativ även här. (Men måste säga att de har en ful form för att sitta i en normkapsling?)
Jag var lite sugen på Garos mätare, även om det sticker ut bland alla Hagerkomponenter, men dessa finns ju med RS485. Antar att det går få ut till HA via en Arduino efter lite arbete.
Ska köra all fönsterbelysning via shellypuckar så en 3EM kan ju vara ett alternativ även här. (Men måste säga att de har en ful form för att sitta i en normkapsling?)
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jo den passar, men den är ju typ oval till formen... men såg denna; https://www.thingiverse.com/thing:4163525MathiasS skrev:
Ritar Herr Garo några snygga grafer då eller måste Fröken Shelly komma på besök?
EFtersom min BergVP är gammal och helt oinstrumenterad är det intressant att se att nu när det är -10 under en längre period så går pumpen 100% av tiden. Det är möjligen någon enstaka timme den vilar sig.....
Som tur är är det bara garaget som inte håller önskad temperatur just nu och det tror jag vi kan få in i energikalkylen....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EFtersom min BergVP är gammal och helt oinstrumenterad är det intressant att se att nu när det är -10 under en längre period så går pumpen 100% av tiden. Det är möjligen någon enstaka timme den vilar sig.....
Som tur är är det bara garaget som inte håller önskad temperatur just nu och det tror jag vi kan få in i energikalkylen....
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Nä jag köpte den som bara levererar pulser, tänkte att jag börjar så. Man kan ju komplettera med en shelly sedan, lär sätta mig in mer i HA först känns det som.
Ska beställa lite shellyprylar till fönsterbelystningen snart, kanske får bli en då
Ska beställa lite shellyprylar till fönsterbelystningen snart, kanske får bli en då
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden