Hej Bullen!

Har en 20 år gammal IVT bergvärmepump.

Köldbärardelta är lågt (ca 1-1.5 grader) och kompressorn blir överhettad (pendlar mellan 110-130grader på hetgasen) och överhettningsskyddet bryter strömmen då och då (fast det är ju kallt nu!).

Så jag tänker det vore bra att få en kyltekniker att undersöka pumpen givetvis. De kommer förhoppningsvis imorgon.

Men jag har läst att expansionsventilen kan strula eventuellt fastna i fel läge, vilket inte låter helt orimligt då det ser ut att finnas flytande köldmedie i tittglaset på pumpen (bubblar ej efter några minuter).

När jag löst försökte lossa lite på hatten / locket till expansionsventilen (dvs det yttre locket, EJ justerskruven) så började köldmedie pysa ut. Så jag drog givetvis åt locket igen snabbt. Men nu till min fundering: - Är detta normalt?

Känns ju eventuellt som att det inte kommer gå att justera denna expansionsventil om den läcker? Ska nämnas att den ser ut att ha både ärgningar och ytrost!

Ett byte ifall den skulle visa sig defekt kan knappast löna sig på en så pass gammal pump eller vad säger expertisen?

Nä det drar ju iväg med att byta expansionsventil, torkfilter osv så man ska nog ta sig en funderare om man ev ska byta maskin. Blir ju andra pengar men man får ju en förhoppningsvis en problemfri maskin för många år framöver

V Vector skrev:
Nä det drar ju iväg med att byta expansionsventil, torkfilter osv så man ska nog ta sig en funderare om man ev ska byta maskin. Blir ju andra pengar men man får ju en förhoppningsvis en problemfri maskin för många år framöver
ok!

Det låter ju inte så bra!

Men visst kan det vara värt att få hem en kyltekniker som eventuellt kan justera pumpen för i bästa fall något/några års extra drift? Jag litar inte helt på min egen analysförmåga här!

Ofta kommer det en liten puff när man öppnar locket. Men jag har någon enstaka gång råkat ut för att det läckt som fan så att man inte kan lossa helt.

Om det är ventilen som kärvar, vilket är mycket troligt, så hjälper det ibland att justera den lite, om man har tur. Detta ska man inte ge sig på utan att ha kopplat på manometerställ, för det kan lätt gå åt skogen annars.

Jag skulle personligen inte låta laga den om den är 20 år gammal. Rätt vad det är så pajar något annat.
Bl a köldbärarpumparna brukar ge sig i dessa och vissa modeller är dyra som guld.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.