Tjenare,
nyligen köpt en kåk på 180kvm som värms upp av ovannämnda pump, men upplever lite problem. Huset är från sekelskiftet, så jag fattar att det inte är de tätaste huset i området.
Mitt problem är att det är ganska kallt inomhus, runt 18 grader. Trots att jag kör på 9 i värme i pumpen. Har golvvärme och framledningstemp är 45 grader. Sedan sitter det en manometer av något slag på ett rör ovanför pumpen som jag misstänker inte ska stå och pendla mellan 0.1-0.2 bar, utan trycket ska vara högre? Har det något med uppvärmningen i sig att göra?
Hela förbrukningen låg på 3600kw/h under januari månad, och vi är två personer i hushållet.
Är 100% ny inom detta, har bott i lägenhet tidigare så var snälla.
nyligen köpt en kåk på 180kvm som värms upp av ovannämnda pump, men upplever lite problem. Huset är från sekelskiftet, så jag fattar att det inte är de tätaste huset i området.
Mitt problem är att det är ganska kallt inomhus, runt 18 grader. Trots att jag kör på 9 i värme i pumpen. Har golvvärme och framledningstemp är 45 grader. Sedan sitter det en manometer av något slag på ett rör ovanför pumpen som jag misstänker inte ska stå och pendla mellan 0.1-0.2 bar, utan trycket ska vara högre? Har det något med uppvärmningen i sig att göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela förbrukningen låg på 3600kw/h under januari månad, och vi är två personer i hushållet.
Är 100% ny inom detta, har bott i lägenhet tidigare så var snälla.
45 °C framledningstemperatur är väldigt högt för att vara golvvärme. Hoppas parketten eller vad det är klarar det. Golvvärme ger normalt max ca 50 W/m² så behöver man mer får man skaffa radiatorer och sätta på väggarna under fönstren.
Trycket i systemet ska normalt ligga på runt 1 bar. Du behöver fylla på systemet och lufta det. Prova först om expansionskärlet verkar fungera. Tryck på stiftet i bildäcksventilen och känn om det kommer luft, vatten eller inget alls.
Energiförbrukningen låter hög. Läs manualen till värmepumpen noga och kolla att den visar rimliga temperaturer på både köldbärare, värmebärare och varmvatten.
Trycket i systemet ska normalt ligga på runt 1 bar. Du behöver fylla på systemet och lufta det. Prova först om expansionskärlet verkar fungera. Tryck på stiftet i bildäcksventilen och känn om det kommer luft, vatten eller inget alls.
Energiförbrukningen låter hög. Läs manualen till värmepumpen noga och kolla att den visar rimliga temperaturer på både köldbärare, värmebärare och varmvatten.
45 grader är vad som går in i ”fördelningsblocket” eller vad man ska säga. Det sitter ett blått lock eller liknande på ventilen, antar att det bara är att dra bort?J Josth skrev:45 °C framledningstemperatur är väldigt högt för att vara golvvärme. Hoppas parketten eller vad det är klarar det. Golvvärme ger normalt max ca 50 W/m² så behöver man mer får man skaffa radiatorer och sätta på väggarna under fönstren.
Energiförbrukningen är hela bostaden och inte bara uppvärmningen vill jag förtydliga, men jag tycker pumpen går mest hela tiden. Jag får ringa rörfirma på måndag låter det som.
Är kanske golvvärmetermostaternas styrdon du ser? Har man värmepump är det bra att så många termostater som möjligt står helt öppna (man kan lyfta av styrdonen) för att inte begränsa flödet och värmepumpens funktion.
Även om det är ett äldre hus så tycker jag energiförbrukningen med värmepump borde varit klart lägre i januari.
Även om det är ett äldre hus så tycker jag energiförbrukningen med värmepump borde varit klart lägre i januari.
Kan det vara någon av dom som är påfyllnad till expansionskärlet?
Rätta mig om jag har fel, men jag ska vrida på vatten tills manometern rör sig mot 1 bar, sedan lufta samtliga element, ha på kranen tills det är typ 1 bar och sedan stänga?
Elementen på övervåningen är typ ljumna. Förutom på ett ställe där de är betydligt varmare.
Rätta mig om jag har fel, men jag ska vrida på vatten tills manometern rör sig mot 1 bar, sedan lufta samtliga element, ha på kranen tills det är typ 1 bar och sedan stänga?
Elementen på övervåningen är typ ljumna. Förutom på ett ställe där de är betydligt varmare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
så ser de ut men händer inget med manometern när jag vrider på dem.
Trycker jag på ventilen i mitten av expkärlet kommer det ut luft
Japp det var den, vred inte tillräckligt mycket. Fyllde på i 10 sek men manometern rörde sig inte, den ligger bara och vippar i botten.J Josth skrev:
Finns det någon risk med att överfylla, eller släpper ventilen ut överflödet?
45 gr ut ger ca 27gr i golvet vid betongplatta så det är ok. Men absolut inte högre.J Josth skrev:45 °C framledningstemperatur är väldigt högt för att vara golvvärme. Hoppas parketten eller vad det är klarar det. Golvvärme ger normalt max ca 50 W/m² så behöver man mer får man skaffa radiatorer och sätta på väggarna under fönstren.
Fick upp trycket till 1 bar, luftade alla elementen på övervåningen. 3 av 5 är glödheta, ett är ljummet och ett är kallt. Det som är kallt tror jag är det som är högst upp i systemet, drog ut över en liter vatten utan resultat. Röret till det elementet är ljummet längst ner mot golvet, men blir kallare högre upp. Alla termostater står öppna.
Vad kan vara fel? Luftade de först, sen de (vad jag tror) är näst högst upp osv. Avslutade med elementet högst upp först.
Vad kan vara fel? Luftade de först, sen de (vad jag tror) är näst högst upp osv. Avslutade med elementet högst upp först.
Låter som de förväxlat framledning och returledning på den radiator som blir ljummen nertill? Det som är kallt kanske ventilen fastnat på? Man kan ta bort termostathuset och knacka på ventilen med en hammare och se om ventilen lossnar och stiftet fjädrar ut en del. Kan också sitta en returavstängning nertill på radiatorn under ett litet lock.