Värmepumpar
Hep: [citat] Jag har inte ens läst rubriken, men håller med ändå.
Josth: Ja den stora skillnaden för LVVP är som sagt att de klarar lägre utetemperaturer än tidigare. Inte så kul när de stänger ner vid -10 °C och blir 100% elpanna när det är kallare. Men det beror även på framledningstemperaturen. Vilken framledningstemperatur behövs i huset för att hålla 20-21°C inne när det är -25 °C ute? NIBE F2120-16 klarar ge upp till +63°C vid -25°C (om
KalleHarEttHus: [citat] Det ska ju vara kallt ett tag nu så då lär det bli ihållande jobbigt för den. Finns det något jag kan göra för att underlätta? T ex kanske ändra någon parameter så att den inte jobbar lika hårt, och sen dra på bara lite extra tillskottsel? Lite balansgång mellan livslängd och energiförbrukning. Eller är det 125 grader som är en bra kompromiss, redan? Jag noterade nu att
ClasseClas: Här finns en produkt för att renovera isolering när fåglarna har varit där och pickat; https://www.ios-el.se/losningar/ios-cover/
Josth: Någon kontaktor eller relä som inte släpper som det ska? Elkraftkortet till IVT 490 har varit behäftat med vissa problem. Finns som reservdel och går att byta.
Johan92: Detta är en fundering, om man har ett borrhål på 60meter endast men ett vattenflöde på 18000-20.000liter/h, motsvarar väl detta fantastiska hålet otroligt mycket mer än ett normalt bergvärmehål på 60m ? med ett sådant flöde tänker jag mig att temperaturen borde ligga väldigt jämt i berget och att djupet inte spelar så stor roll då det kommer räcka oavsett. Ska vara till ett hus
King Average: Många som verkar haka upp sig på att man behöver överventilera väldigt mycket för att få ut maxeffekt av en F730. Menar ni att dokumentationen för vilket luftlöde man behöver för absolut maxeffekt är fel eller att ni rekommenderar ts med 175km hus(jag antar 2.40 takhöjd?) att underventilera?
Sten Ekström: [citat] Jag har bytt vp från 9 till 17 kw samt utökat med jordvärme. 17 borde väl räcka speciellt att det fungerar bra vissa dagar
GoC: Köp av den säljare som har bra service och som inger dig förtroende. Lokal representation är bra så att du enkelt kan få hjälp om något strular. Sen är det troligen hugget som stucket vad du köper, lite som Aftonbladet eller Expressen.
gmanhem: Om blandningskranen kärvar finns det en skruv på det svarta handtaget som kan plockas bort och sedan justeras insatsen så att det går att stänga kranen ytterligare. I denna tråden finns mycket annan nyttig info kring 310p. https://www.byggahus.se/forum/threads/nibe-fighter-310p-foer-lag-vattentemperatur-i-koeket.327190/
JA”Snabbe”: [citat] Om du menar innedelen så finns CTC EcoZenith 250 i 160 eller 180 cm höjd. Rören kan anslutas från alla sidor om jag inte minns fel.
JohaHa: Jag skulle vilja ändra värmesystemet i vårt vandrarhem från 1930-talet(huset är 23m x 9m uppdelat på bottenvåningen och 1:a våningen ) från direkt verkande el till ett luft-vatten värmepump eller bergvärmepump driven värmesystem. Ett vattenburen uppvärmning måste installeras för detta. Jag behöver hjälp med valet av platser för de nödvändiga stamledningar, dimensioneringen av
Hans_H: [citat] Tack för tipset, lite ny färg skadar ju sälla :) De värsta märkena kommer dock gömmas då det lediga utrymmet till vänster om pumpen tas upp av tvättmaskin och torktumlare staplade (de var bara tillfälligt borttagna inför värmepumpsbytet).
richardtenggren: De första metrarna är vanligtvis dyrast då foderröret kostar typ 3000kr a 6m, sedan tillkommer ringkrona(det finns flera system, men gissar att detta är vanligast). Sen förstod jag det som att man kunde räkna på ca 225 kr/m enligt min installatör, gissar att moms tillkommer på det.
OskarL83: [citat] Hej! Det beror på lite olika faktorer, främst beroende på husets värmebehov för tillfället och vad det är för utomhustemperatur. Är det väldigt kallt ute (typ -10°C eller kallare), så klarar oftast inte värmepumpen av att tillgodose hela värmebehovet i huset på egen hand (lite beroende på hur stort och/eller välisolerat huset är), och då måste tillsatsen hjälpa till
jonaserik: Svar nej , den har bara till uppgift att känna om ett flöde finns. Tror inte att att det är så i en VP att den ger signal om ett visst givet vid visst tillfälle och ställer om kompressorns fart. I datorn på VP så räknas det bara ut i någon parameter som ges via delta T. det finns flödesgivare som ska hålla ett vist flöde mot en pump/motor men gäller då bara att det ska finnas ett
DonPablo: Ja verkar ju inte vara nå allvarligt i alla fall, är det inte blött, så skulle jag inte bry mig
jenslun: Ska också tillägga att innerdelen stöttar med el-patron från ca 0 gradigt
COF: [citat] I vårt fall behövde jag inte öppna upp själva förångaren, det räckte med rensningen av slangen.
DonPablo: Vissa av modellerna har gått över till scroll, men nog finns någon kolv kvar. På f1255 är det en rotationskompressor på 6kw, men på 3-12 är det scroll, och 4-16 likaså. Sen har Nibe haft på 1245 modellen kolv upp till 10kw, sen scroll, men jag bytte kompressor på en 8kw i höst, och utbyteskompressor kom som scroll. Vad som lever längre kan jag inte med säkerhet svara på, en scroll
edgedaniel: Svetsningen är utfört och det ser ut att ha gått bra. Får hålla lite extra koll på sikt om det medförde några problem eller ej.
Comfort Thomas: [citat] Framgår inte vad jag sett vem som är återförsäljare/installatör men om den kommer via Mitsubishi Electric Sverige så kanske dom kan hänvisa till en annan återförsälja för hjälp, är det installationsfel så lär dock den firman fakturera dig och du får kräva ersättning från din installatör/återförsäljare misstänker jag att förloppet blir. Är din maskin från någon
cillan: [citat] Eller har en IVT Vent/Bosch 3800 EWi och bara kan berätta om hur ni upplevt den, om ni är nöjda eller om ni haft några fel på den?
grunch: [citat] gjorde en manuell avfrostning igår på dagen, larmet kom tillbaka inatt igen
snowballtwo: Jag kanske ska återkoppla. Hade glömt bort tråden! En servicekille kom hit och bytte en av säkerhetsventilerna. Han kontrollerade även expansionskärlet som visade sig vara defekt och blev därför utbytt.