J
johan_paz: Borrade för ca 1 år sedan för vatten vid stugan, borrades lite för djupt, enligt mig, fick enorma mängder vatten, dock lite för salt. Antar att detta tyder på att hålet kommunicerar med saltvattenlager neråt, 100m djupt är det, 400m har jag ner till havet. 2-3000l timman i flöde enligt borraren. Nu när min luftvärmepump håller på att säga upp sig, så föddes tanken att dra
0 svar · 2,4k läst
useless
useless: I teorin ska det funka lika bra att ha termostaterna inställda på pricken, men risken är då att man inte upptäcker en för hög värmekurva som gör att pumpen går med dålig verkningsgrad och onödigt många starter. Är systemet rätt injusterat och man inte har något behov av att ändra temperatur i ett rum så gör bara termostaten nytta om det blir för varmt t ex på grund av mycket
243 svar · 65,9k läst
·
P
Pera59: [citat] ja det finns ström i väggutaget, har kollat det.
9 svar · 1,1k läst
S
Stegalos: [citat] har kört mest på värme, när det inte funka testat fläkt och kyla ett tag då jag läste att man kunde testa så för få igång den. Nu senast auto, men inget verkar funka i längden, funkar ibland en liten stund o sen går den tillbaka till defrost...
13 svar · 6,6k läst
·
T
Trytofix: Hej! Vi har en Autoterm panna som inte ger vart vatten till kranarna utan det bara jumet fast det står 80c, enligt bild. Även elementen är helt kalla på nätterna. Ute temperaturen har varit ca -12c till - 16c. Tacksam för tips!
0 svar · 2,0k läst
·
A
axxa: Pumpen installerades separat av annan firma än de som lade rör o fördelare, och inte mer än några månader emellan. Jag har aldrig låtit trycket falla till dess jag känt att det nått botten, men om jag glömt att fylla på någon vecka kan trycket ha fallit nedåt 0,5 bar. Eftersom jag aldrig upplevt att trycket ökat känns det inte som inom normala fluktuationer trots allt... jag har
10 svar · 4,8k läst
·
S
Anonymiserad 137805: ATT DEN ÄR PÅ
1 svar · 1,1k läst
·
A
Anonymiserad 137805: Varför skulle de uppge några siffror? De vet att dessa pumpar köpa för priset och inget annat.
3 svar · 1,1k läst
Ö
öringen: Huset är ju gammalt och kräver väl mer energi helt enkelt. Din pump levererar kanske som bäst ca4,5kW vid -15°. Gamla dragiga hus kräver ibland upp emot 100W/m2 när det är som kallast. Så du kanske saknar effekt på flera kW som du enklast tillför med några elelement under fönstren som stöttar pumpen.
13 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: [citat] Vart köper man mitsubishis kopparrör?
5 svar · 1,9k läst
S
spacemoose: [citat] Väcker liv i en gammal tråd men är på gång med att planera för pool och vill försöka förverkliga lite gamla idéer. Tänkte i samband med det undersöka om jag kan koppla in värmeväxlare till husets luft/vatten VP. En värmeväxlare för poolen och en värmeväxlare för spabadet och sedan dra slang i backen fram till prylarna. Du Leif värmer ju ditt spabad med värmeväxlare
19 svar · 15,7k läst
David-O
David-O: Är ju lite onödig energiförlust att fylla varmvattenrören med samma temp som VV-beredaren varje gång man spolar varmvatten. De rören blir också en risk att bränna sig på. Men framförallt som redan skrivits får man mer kapacitet varmvatten med en ventil.
19 svar · 15,1k läst
D
D3nn05: Ska kolla på måndag med nibe firman va dom säger om hålet och vilken pump dom rekommenderar Många säger att man ska vänta tills den dör helt för det inte finns någon ekonomisk vinning. Detta stämmer eller?
6 svar · 1,1k läst
Robert Winterqvist
Robert Winterqvist: [citat] Varmvattnet går okej antar jag. Har det på 50 grader. Men samma situation uppstår om patronen är igång, då stannar pannan innan VV har nått sin önskade temperatur. Och om då VV är exempelvis 48 grader när panna stänger av sig, då sparar den värdet och ändrar då det "önskade värdet" till 48 istället för 50. Så kan det fortsätta så och om jag inte göt en manuell
2 svar · 731 läst
C
Car78blo: [citat] Ok, får hoppas att han gör en ordentlig felsökning på måndag!
10 svar · 2,7k läst
C
Comfort Thomas: Bara texten på amazons hemsida får en att skippa den Vad som händer om något går sönder inom garantitiden får du nog kolla upp. och det är inte lagligt att trycka ihop snabbkopplingarna om du inte har Kylcert , gör du det kan du högst troligen glömma garanti överhuvudtaget.
1 svar · 4,1k läst
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Menar du att slangen ligger på plattan? Jag tänker att det är bra om slangen hänger och får rinna av utan att det bildas is i den...
1 svar · 2,0k läst
W
Weelin_: Har problem med min Nibe Fighter 1110. Köpte huset 2015 (204kvm) och varmvattnet har aldrig varit speciellt varmt, ca 39-40 grader. Någon elpatron är ej installerad för att enbart kunna värma upp vattnet, utan endast en elpatron som går till hela pannan, vilket även värmer upp huset. Men nu är varmvattnet lägre än någonsin, skulle gissa på cirka 36 grader. Problemet kom när det var
0 svar · 2,3k läst
S
Sir Duke: [citat] Aha, tack för idéerna Jag känner på cirkulationspumpen att den snurrar Har inte ändrat kurvlutningen, står på 50 som alltid Grabben hade stängt av en radiator igår men det kan väl inte räcka, har ju 10 till Det finns ett påfyllningskärl för köldvätska och den är halvfullt, inte tom
9 svar · 4,4k läst
S
ster57: Det har gått ett tag nu. Vilken pump blev det och är ni nöjda med valet
1 svar · 3,5k läst
N
Nikorasu: Låter märkligt tycker jag. Normalt med en FLVP så stället man in en kurva som ger komfortable värme, och sedan kör pumpen på. Den använder el om det inte går att producera tillräckligt med värme från frånluften. F750 har Max 6.5kW eltillskott och det är inga problem att köra på 16A säkringar om du inte har andra förbrukare som är stora. Om du inte har andra värmekällor i
3 svar · 6,9k läst
O
Os.: Skall bygga rum på överplan (röd markering). Det har sprutisolerats sen bilden togs. Huset är från 2007 och bra isolerat. Vardagsrummet är bara ett back-up när det bir mycket gäster och har i dagsläget ingen värme mer än en etanolkamin. Jag funderar på att sätta upp en luftvärmepump vid blå markering men den lär väl inte värma upp sovrummen som kommer huseras av tonåringar som
0 svar · 2,0k läst
O
Os.: Skall bygga rum på överplan (röd markering). Det har sprutisolerats sen bilden togs. Huset är från 2007 och bra isolerat. Vardagsrummet är bara ett back-up när det bir mycket gäster och har i dagsläget ingen värme mer än en etanolkamin. Jag funderar på att sätta upp en luftvärmepump vid blå markering men den lär väl inte värma upp sovrummen som kommer huseras av tonåringar som
0 svar · 1,4k läst
·
B
Bambrullan: Hej ! Har en greenline c5 ivt pump från 98.. (jo jag vet den går på övertid) men gjorde service på den för 6 månader sen och går fortfarande klockrent... Dock idag så for en huvudsäkring då bastun och diskmaskin tvättmaskin etc etc gick... In med huvudsäkringen och körde igång pumpen.. Larmade på kompressor först. Kvitterade sen gick den en stund. Sen kom pressostat hög. Och nu
0 svar · 3,0k läst
L
Leif i Skåne: Nej, den skall vara till så man känner om elmotorn vill driva runt axeln i pumpen. Går den att vrida lika lätt på båda hållen så är det ett elektriskt fel. Elektriskt fel kan vara condensatorn kass, eller om där är ett vred för hastighet kan där vara glappkontakt. Har du ett mätinstrument så kan man kolla om där spänning 230V fram till motorn.
3 svar · 4,6k läst
·
G
Gaston11: Jag gärna att du kan ta en Daikin är en bra val. https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar?utm_campaign=edr_sept_skadeforebyggande_varmepumpsspecial_2020-09-01_27190833&utm_content=stor_jamforelse_av_varmepumpar_ute_nu&utm_medium=email&utm_source=skadeforebyggande&utm_term=villakunder https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/luft-vatten-v%C3%A4rmepump.html
5 svar · 2,8k läst
Justyn
Justyn: Lånar lite tråden . Har också Nibe 360 (från 2006) Upptäckte idag att det finns ingen luft i expansionskärlet. Har hittat en ny för 1400kr som liknar min, jag vet att det finns billigare varianter men jag vill ha "plug and play" - Min fråga är hur gör jag för att inte få mycket vatten på golvet ? Tappa trycket till 0, vet jag. Kan man stänga någon ventil också ?
15 svar · 9,3k läst
·
A
Arne52: Hej allihop :) Jag ska dra om rören i köket och med det sagt måste varm vatten stängas av. Jag har följt beskrivning som beskrivs i manualen: 1. Bryt strömmen 2. Stänga avstängningsventil 3. Öppna blandningsventilen 4. Öppna säkerhetsventil moturs till upplyft läge (det är här jag blir fundersam) det pös till i rören när jag vred moturs. Och nu när jag skulle återkoppla allt
0 svar · 2,7k läst
·
S
Solan79: [citat] ..fast dom går ständigt här hemma på efm..men ok, jag kan leka med tanken om att vi inte kört precis allt exakt samtidigt :-) hur som så ringer jag elektriker imorgon så vi kan undvika detta i framtiden.tack för svar
11 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.