Hej, jag har läst en hel del av vad Ni skrivit i olika trådar.
Allt började med att trycket ökade och rören kokade i början av hösten. Jag hade problem att få vattnet att stanna i expansionskärl Men lyckades till slut. Den ligger stadigt på 1,2 b

Själv har vi en Nibe1210 - Den startar och "pumpen" låter bra.
Den har gett HP/MS larm 2 ggr efter att en kille varit här och kollat.

Rör 1 :Jag känner att ett tjockt rör är varmt ( Det är på expanssionskärlets ) Kärlet bytte vi ut förra året.
Obs det rinner en del ur expansionsröret
Rör 2 : Kallt (tjockt)
Rör tre är ibland ljummet (något tunnare än det andra)
Rör 4: Kallt

Jag har luftat de två "tjocka" rören. Jag har luftat elementen. (Avstängd panna)
Ibland blir några element fes ljumna upp till. men det är INTE jämt.

Hur ska man ha pannan inställd. ( Bor i Örebro) Kurvlutning 10

Vår inne temperatur är +12-+15. Hur fasen gör jag, vad är det jag missar?

Känslan är att något efter expansions kärlet och radiatorerna. Vi har 14 element av dem är 5 raddar iskalla av dessa så rinner 2st.

Kan detta uppvärmnings problem bero på att 2 av radiatorerna läcker vatten. så de är avstängda. Har lite jä*la panik då jag har ett barn hemma samt en handikappad sambo

Hp ms larm är antingen något med strömmen till kompresdor som krånglar ( ms) eller att värmepump har svårt att bli av med värmen (hp). I detta fall så verkar du ha hp problem då element inte blir varm men som du skriver att det tjocka röret är varm. Jag skulle börja med att kolla filtret på värmebärare som kan vara tätt. Sen skulle det vara roligt å veta vad den där killen gjorde då larmen kom efter han var där...

V Vector skrev:
Hp ms larm är antingen något med strömmen till kompresdor som krånglar ( ms) eller att värmepump har svårt att bli av med värmen (hp). I detta fall så verkar du ha hp problem då element inte blir varm men som du skriver att det tjocka röret är varm. Jag skulle börja med att kolla filtret på värmebärare som kan vara tätt. Sen skulle det vara roligt å veta vad den där killen gjorde då larmen kom efter han var där...
Ska genast se om jag kan luska ut var filtret sitter på VB.

N NikeWolf skrev:
Ska genast se om jag kan luska ut var filtret sitter på VB.
Är detta ovanpå smutsfilter, som du menade?

N NikeWolf skrev:
Är detta ovanpå smutsfilter, som du menade?

• VVS-installation med kopparledningar och mässingsfittings samt flexibla slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är filtret som sitter där

GoC GoC skrev:
Ja det är filtret som sitter där
För att göra rent det ska jag slå av vatten eller hela skiten?

N NikeWolf skrev:
För att göra rent det ska jag slå av vatten eller hela skiten?
Dricksvattnet behöver du inte slå av, men har du avstängnigsventiler där dom två stålslangarna ansluter till värmerören?

Vattnet behöver du inte stänga men värmepump och ev kranar på värmesystem. Tappa ut övertryck så det inte sprutar så mycket när du öppnar filtret eller öppna försiktigt...

GoC GoC skrev:
Dricksvattnet behöver du inte slå av, men har du avstängnigsventiler där dom två stålslangarna ansluter till värmerören?
Dessa?

• Två kopparledningar med röda ventilhandtag monterade ovanför gamla isolerade rör.
    Skapa konto
V Vector skrev:
Vattnet behöver du inte stänga men värmepump och ev kranar på värmesystem. Tappa ut övertryck så det inte sprutar så mycket när du öppnar filtret eller öppna försiktigt...
Menar du detta tryck

Ja. Stäng av värmepumpen, stäng dessa två ventiler.
Sitter expansionskärlet före eller efter dessa ventiler? Om det är mellan VP och ventilerna så släpper du ut trycket ur det.

GoC GoC skrev:
Ja. Stäng av värmepumpen, stäng dessa två ventiler.
Sitter expansionskärlet före eller efter dessa ventiler? Om det är mellan VP och ventilerna så släpper du ut trycket ur det.
Det sitter emellan

N NikeWolf skrev:
Det sitter emellan

• Expansionskärl för värmesystem monterat på en vägg med kopparledningar och mätare.
    Skapa konto
Måste fråga... rör (tunnare) som ibland är ljummet är det värmen in? Det går ner i golvet.

• Kopparrör och elledningar som löper längs en takbjälke ned i golvet i en källare.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.