Värmepumpar
MekPappa: Hej, Har en Mitsubishi Ecodan luft/vatten -värmepump och i samband med renovering så har jag tagit bort och pluggat några element. Jag skulle nu vilja ta bort rör etc och därför stänga av husvärmenoch cirkulation helt samt tömma systemet. Jag vill dock fortfarande ha tillgång till varmvatten. Eftersom att jag gör renoveringen själv så kommer den stå avstängd i några månader. Kan
BSOD: Jo, det är bättre att lägga på lite jord om du kan täcka den. Snyggare med. Däremot kan man ju fundera på om kollektorn totalt är underdimensionerad? Det låter som att du kör minus på brinesidan under en för lång period. Om det är möjligt att mäta tempen på brine efter sjön, och före värmepumpen närmare slutet av vintern så kanske man kan få en känsla för hur mycket som
Vector: Kan det vara så du har använt varmvatten å den har inte kommit ikapp än med uppvärmningen
KjellTimell: När du ska göra jobbet är relevant också. Svårt att få tag på en nibe innan årsskiftet, IVT börjar få längre ledtider också. 16kW låter mycket, har du fått en beräkning?
useless: Ja, ska du lösa både värme och tappvatten så är det inte rätt pryl. Jag vet inte exakt vad grejerna kostar, men man kan köpa ganska mycket el till en elpatron för merkostnaden för en värmepumpslösning. Med golvvärme ingjuten i betongen har du perfekta förutsättningar för att styra värmen över dygnet och utnyttja fluktuationerna med timdebitering. Jag brukar i vanliga fall alltid
boihus123: [bild] Ser inte ut som en öppen planlösning direkt, kanske en luftflyttare där orange pil? Sen finns de flyttare som går mellan våningsplan. För att få upp luften kanske en sådan ocks krävs. Då tänker jag du gör håll mellan allrum/vardagsrum golb/tak och så trycker du ner kalluft från vardagsrum, bli då undertryck uppe så varmluft kan stiga i trappan. [bild]
Dublin: Har du inte möjlighet att kontakta den förra ägaren och fråga?
ArvikaBRF: [citat] Japp det går att vrida för hand. Försöker luska ut vilket håll den ska stå åt för att skicka vidare varmvatten.
Teacer: Ja, jag behöver i alla fall frostfritt på vintern. Men kanske duger med elelement.
Anonymiserad 137805: du tappar ca 2C per dörröppning vinsten med att flytta till vardagsrummet är varmare sovrum samt att pumpen går jämnare då det är större volym att jobba mot. Hallen, entren, köket blir kallare övervåningen kan påverkas åt något håll men det är osäkert
Anonymiserad 137805: [citat] Moderna pumpar har i stort sätt inga problem med att köra i 10C läge (8 är bara ett löjligt försäljnings trix). det som sliter mer är egentligen innefläkten då den alltid i dessa speciallägena går på nästan max hastighet om man bor kustnära och det blir en besvärlig vinter kan värmen inne i huset inte räcka till för avfrostningarna. börjar dessutom filtren bli täppta
DonPablo: höj tempen i alla rum till max, och sänk kurvan, eller slit bort alla termostater, de är bara av ondo. Spara eventuellt en eller två i sovrum om du vill ha svalare där, annars ska en vp ha så öppna slingor och stor vattenvolym som möjligt för att funka bäst.
fekberg: [citat] Låter lovande! Tack. Viktigast för mig är att den är så tyst som möjligt.
TobiasStockholm: [citat] Vi har en IVT Vent 302 installerad hösten 2019 i vårt hus på ca 110kvm som vi är otroligt nöjda med. Funkar fint vintertid, energieffektiv (slagit schablonförbrukningen) och modernare teknik samt bättre garantier än NIBE som du noterat. Upplever den som relativt tyst, den står i vår tvättstuga och den hörs väl men absolut inte så att det är störande även om jag initialt
Klabbis 3000: [citat] Den sitter bra ja men min sitter närmare taket så det blir lite svårt att spraya riktigt ovanifrån.
Anonymiserad 137805: det är inte öppet för alla att sälja alla modeller, instegsmodellen tex är till för postorderföretagen.
COF: Så här gick det med detta ärende: Vi provade att byta påfyllningsventilen, men detta hade ingen effekt, samma beteende fortsatte. En firma diagnostiserade då, precis som svar ovan också, att det förmodligen är något internt i varmvattenberedaren. Då pumpen var till åren kommen blev hela värmepumpen utbytt. Den nya modellen blev en IVT402, som fanns att få tag i (komponentbrist 2022).
Mmmmmm: Ok, läst och provat mig lite fram. Fortsatt oroväckande många starter. 29 styck på 3h 19min... Allt låter bra, shunten rör sig vid behov, cirkulationspumparna går och den har inte larmat på flera år. Dock har den svårt att komma över 45 grader utan elpatroner. Har ingen ordentlig temp mätare men min digitala lasertempmätaren visade ute vid pumpen på kopparrören innanför panelen
MBRIQ: Verkar sitta en 15K resistor som rumsgivare, byta den mot en 12K skulle ge spektra 10-25 grader motsvarande 16-30 grader om jag fattar allt rätt. Innan jag ger mig på att införskaffa, skall jag bara reda ut lite till. Tack. [citat]
useless: Det borde inte spela någon större roll, men en förklaring kan vara att det är större temperatursvängningar nu jämfört med under värmesäsong. Jag vet inte exakt hur styrsystemet på Thermia funkar, men det kan ju vara så att när kompressorn har kört ett tag och värmt huset så avslutar den med att toppa upp värmen i beredaren när den liksom ändå är igång (Bosch/IVT har den
m04joano: Hmmm, ja låter ju inte helt osannolikt. Blir ju helt brydd när mam inte riktigt fattar vad som kan ha hänt. Får se om det håller sig stabilt eller om problemet kommer tillbaka.
Smarreglarre: Med risk för att jinxa så tänkte jag följa upp tråden med vad som kan ha orsakat felet i mitt fall. För några dagar sedan knackade jag på pressostaten med en skiftnyckel några gånger och sedan dess har den inte larmat så jag misstänker att något som glappat eller beckat ihop släppte.
Carl Johansson: [citat] Det vet jag inte tyvärr. Min luft/vatten samt en fläktkonvektor kostade drygt 110K för exakt ett år sedan. Tyvärr kan jag inte borra annars hade jag valt bergvärme. Jag råder dig att kontakta ganska många installatörer och bilda en egen uppfattning om vad dom erbjuder.
Josth: Vet inte exakt vilka temperaturer som går att utläsa i den modellen men generellt är sådant som hetgastemperatur, kondenseringstemperatur, värmebärare ut/in, köldbärare in/ut, suggastemperatur och liknande bra att veta för att kunna gissa på felorsak. På vissa modeller sparas samtliga temperaturer tillsammans med larmet i larmloggen så man kan utläsa detta efteråt.
NICHOLAS J: [citat] Det finns ispinnar med kompressorn och växlade utomhus, då står det en stor rostfri låda i mitten av ispinnarna.
Jaif: Lite bilder skadar aldrig. Både på utrustningen och inställningsmenyerna. Är det så att du har många fönster i söderläge?
JonasWe: [citat] Min maskin var den första "riktiga" som installerades, innan min hade bara prototyper och testmaskin installerats, så det kanske var därför :)