Värmepumpar
Pieshak: Vi får se vad installatören säger, det är som sagt främst för kyla. Aldrig haft problem under vintern snarare tvärtom, tycker det skönt med kyla :)
Dr.L: Hej, En äldre on/off-värmepump brukar dimensioneras för ca 80% av huset maxbehov, resterande energibehov tillförs med elpatronen. Väljer man att bygga till så kommer värmepumpen göra sitt och elpatronen jobba mer och tidigare på säsongen för att täcka upp för det nu ökade energibehovet. Eftersom markslingan är anpassad efter den specifika värmepumpen du har så kan man inte bara
Josth: Finns ju takkassetter som fälls in i innertaket. T.ex. Mitsubishi Electric har det: https://mitsubishielectric.se/produkt/takkassett-mlz-kp/
Josth: Risken finns att det i värsta fall går att få en ny värmepump först efter nästa vinter. Gäller att fråga många olika firmor om någon kan leverera och skriva leveransdatum i en offert eller kontrakt med fast pris. Kör du bara med elpatronen kanske årsförbrukningen blir 15.000 kWh högre än med fungerande kompressor.
Beppo: [citat] Har du det installerat och besiktigat så så är det ju inget problem men det är ingen särskilt billig eller enkel lösning att installera i dagsläget.
Runnis: En energideklaration kostar en slant. Ränterabatten blir kanske 10 punkter? På 1,5 miljoner blir det en skillnad på 1050kr per år efter skattereduktion. Gör energibesparande åtgärder nu direkt istället.
Elvvsbygg: Jag har lagt en fråga på värmepumpsforum. Är det någon här på bygga hus som har tips? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77207.0
Boan: Finns det någon enkelt tumregel här? kommer har 500 l Ack och kanske 400 l radiator, temperatur i systemet mellan 20-55 grader
Anonymiserad 137805: [citat] Precis inget gummi någonstans kompressor helt hermetisk
useless: Alla de vanliga värmepumparna från de stora tillverkarna har möjlighet att styra externt tillskott. Om det sen är en oljebrännare, elkassett eller ytterligare en värmepump spelar ingen roll.
Esson: Då ska jag försöka med det. Tack för det snabba svaret!
Fågelboo: [citat] En Thermia Classic, 15-20 år gammal men funkar bra ff.
Anonymiserad 137805: [citat] Om du har aktiv luftrening, elektrostat, ion etc. Så är det en märkbar förbättring på luften inne när den går
Great: Hej! jJg har en Panasonic CS-E18PKEA installerad hemma. till den är det en trådad kontroll. Är det nån som vet om det finns nån tillbyggnadssats för att få till en vanlig ir-remote att fungera? jag kan inte se att den har nån form av ir-mottagning
Maledictus: Det är, såvitt jag vet, original kompressor. Har endast bytt cirkulationspump och några slangar. Skruvade ur säkringen som brukade bli varm och mycket riktigt så var det antagligen dåligt kontakt. Såg nästan ut som det "rostat" på säkringen (till skillnad från de svetsloppor jag sett tidigare). Bytte säkring samt propphuv och nu efter några timmar i drift i form av poolvärmning så
Josth: Det ska ske med automatik när det blir varmare ute enligt manualen.
Stabbsson: [citat] Jo de vet jag men de får bli steg 2, budget räcker inte till båda två detta år
Jasmin9371: Har en 9kw T-Cap Aquarea alll-in-one. Den går som tåget kopplat på golvvärme Värmaer ca 100 kvm nybyggt stuga.
JSten: Kör endast pumpen för värme. Kyla är inget vi känner att vi vill lyxa till det med (plus att vi knappt använder ovanvåningen om det är varmt). Men ja, kan tänka mig att den får det svårt att trycka upp kylan på ovanvåningen...
Rallle: Hej! Jag undrar om bifogat är "normala" eller "rimliga" avtalsvillkor för borrning av bergvärme? Tänker framförallt på vem som skall stå för ersättningen för extra arbete om man får problem med borrningen av hålet. Se bifogade screenshot villkor som följer med avtalet. Tack på förhand
useless: [citat] Vänd dig till en lokal, etablerad firma med bra referenser som både säljer och installerar pumpar.
kahnilainen: Idag fick jag leverans besked av DHL, så levereras imorgon
Charles83: [citat] Ej samma prestanda, viessmann, ligger på 10 kW men är tre fas. Det jag får göra är att säkra upp? Kommer sättas effektvakt, behöver jag ändå säkra upp? vet ej om jag tycker 120+ är billig, men det är ju givetvis en annan sak.
Hallerudsbo: [citat] Nu har han bara köpt den av en firma. Sen har han haft en kompis långt bort som inte han känner så väl som har installerat den åt honom. men han måste reklamera mot där han köpt men dom kanske vill att han ska reklamera mot den som installera.
Bromma1927: En regnig kall dag som idag (10 grader, Stockholm) funkar nog också. Det måste vara kallt nog så att radiatorvattnet värms upp till kanske 35-40 grader (minst tio grader över inomhustemperatur så att du kan ställa in rätt temperaturfall över radiatorerna). Du vill kunna mäta temperatur på radiator samt på returvattnet (utifall du har fördelare du kan justera). Du kan alltid göra om
Byggtankar123: [citat] På min F750 kan jag välja timprisprioritet för uppvärmning skala 1-10 och varmvatten 1-4. Har kört Max på båda i vinter och det har funkat bra. Hur är din inställd?
Boende45: [citat] Det blir detaljer som avgör valet. Ljudet men även luftflödet från fläkten vid näst högsta och högsta fläktläge. Lägsta ”input power” blir viktigt om man har tänkt att ha båda pumparna i drift samtidigt vår och höst, bör ligga på ca 200W och inte 300W. Du vill ha varmt i huset ner till en utomhustemperatur på -15 grader utan annat tillskott vilket kräver minst 3 kW,
Comfort Thomas: [citat] Runt 22000:- efter rotavdrag inkl ”standardinstallation” eller kanske lite billigare kan du nog hamna på hos någon någorlunda lokal handlare och lite billigare på postorder. flera kyl/värmekällor är alltid bäst för spridning och man behöver inte köra på så hög fläkthastighet. Om sen en kinesisk Electrolux inhandlad från Elgiganten är rätt val får du nog avgöra