Hej, när jag kom ner imorse visade termometern 26 grader inomhus. Kollade till bergvärmepumpen och den tuggade och gick. Brukar annars ha omkring 21-22 grader. Är helt novis på värmepumpar, så vet inte i vilken ände jag ska börja. Fick fram lite temperaturer från den om det kan vara till hjälp.

Retur RAD GT1 - till 22,1 nuv 36,9

Ute GT2 - 7,7

Varmvatten GT3 - börv 50 nuv 51,4

Kompressor GT6 - 94,5

Värmebärare ut GT8 - 53

Värmebärare in GT9 - 44,2

Köldbärare in GT10 - 1,9

Köldbärare ut GT11 - -1,9

Bor i Värmland och borrhålet är 160m om de spelar någon roll. Golvvärme nere och radiatorer uppe. Pumpen är ifrån 2003 så den går på övertid kan man säga, kanske dags att köpa en ny? Har förstått att det har blivit lång leveranstid på pumpar så hade varit skönt om det går att laga denna. Tacksam för all hjälp!

Jag gissar på växelventilen. Borde synas på att den jobbar med att göra varmvatten hela tiden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Så här utan att veta mer så är ju växelventilen något som man ska först kolla vid problem som detta. Den växlar mellan att göra varmvatten och värme å kan ha fastnat. Ganska billigt att åtgärda om det är den

Vad står det under den första info-bilden, där man ser vad VP prioriteterar?

useless useless skrev:
Jag gissar på växelventilen. Borde synas på att den jobbar med att göra varmvatten hela tiden.
Hur ser man detta?

Edit: svårt att höra, men låter som att växelventilen klickar lite svagt ungefär var 5e sekund. Jag har varmvatten dock, men man kanske inte blir helt utan varmvatten även om den kärvar?

Redigerat:
L lordi skrev:
Vad står det under den första info-bilden, där man ser vad VP prioriteterar?
Trycker jag på info-knappen står det ”varmvattendrift värmepump+tillskott inställd temp 50 nuvarande temp 30,7” men jag har haft pumpen avstängd i typ 8h

A ArvikaBRF skrev:
Trycker jag på info-knappen står det ”varmvattendrift värmepump+tillskott inställd temp 50 nuvarande temp 30,7” men jag har haft pumpen avstängd i typ 8h
Då gissar jag också på växelventilen. Den kan sitta fast lite halvvägs, så det går ut värme vid varmvattenladdning.
Du kan lossa ventilmotorn och se om du kan motionera ventilen.

L lordi skrev:
Då gissar jag också på växelventilen. Den kan sitta fast lite halvvägs, så det går ut värme vid varmvattenladdning.
Du kan lossa ventilmotorn och se om du kan motionera ventilen.
Aha, I see. Hur går jag till väga för att få loss den? Bara stänga av pumpen och skruva av den? Är av typen EMV 110-m 89i0

Aha en vridande växelventil. Då kan nog axeln gått av å då är det bara byte som gäller

V Vector skrev:
Aha en vridande växelventil. Då kan nog axeln gått av å då är det bara byte som gäller
Ok, tack så mycket. Något man grejar själv eller lika bra att ringa rörmokaren?

Ja om den nu är är av så måste den bytas å man kan ju göra det själv om man är normalhändig. Stäng pump stäng ventiler mot värmesystem, tappa ur resten av trycket å byt

Det kan vara ställdonet också.
Min gamla Nibe 1230 hakade upp sig på samma sätt för 2 år sedan och det var inte själva växelventilen som kärvade utan ställdonet till den som gett upp. Det gick att montera bort och köpa separat på webben från Tyskland för halva svenska priset.

• Gilla
Erik Bergqvist3
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det kan vara ställdonet också.
Min gamla Nibe 1230 hakade upp sig på samma sätt för 2 år sedan och det var inte själva växelventilen som kärvade utan ställdonet till den som gett upp. Det gick att montera bort och köpa separat på webben från Tyskland för halva svenska priset.
Finns det något enkelt sätt att testa vem som kärvar?

Har ingen erfarenhet av andra ventiler (t ex vridande) men jag skulle föreslå att du försöker dela på ventil och ställdon för att känna efter på ventilen om det går.
I mitt fall (med återfjädrande tryckventil) var det enkelt. Den skulle vara intryckt för varmvatten och det var mitt i sommaren så jag satte en liten tving på ventilpinnen ett par veckor :)
Snabbtvingen svart/röd till vänster och ställdonet lossat är den gråa burken som hänger och dinglar i sin sladd.
En svart/röd snabbtving som håller en tryckventil och ett lossat grått ställdon som hänger i sin sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.