Hej! Jag har nyligen köpt hus med bergvärme som uppvärmning (en Thermia Diplomat från 2005)
Lång historia kort. Jag startade en tvättmaskin i källaren och tyckte att det slog konstigt i rören (har förut inte stått kvar i källaren så detta ljud upptäckte jag som avvikande och började tänka) jag tänkte att någon ventil kanske inte stod helt öppen som påverkade vattnets framfart till tvättmaskinen. Jag drog slutsatsen att denna ventil som jag såg var en ventil som eventuellt kunde påverkar detta eftersom jag räknat ut att den gick på samma "ledning". Denna satte jag på.. felet var att jag tänkt åt fel håll, så detta var "rätt" men en ventil för tidigt på ledningen så när jag satte på denna så drog jag på påfyllningen från "gatan" som fyllde systemet i bergvärmepumpen. Resultatet av detta blev att expansionskärlet stod och slog ett tag alltså att trycket i det utlöste övertrycksventilen så det pumpade ut vatten ur expansionskärlet via denna. (jag fick lite panik då jag absolut inte kunde föreställa mig att det skulle ske samtidigt som jag stängde av ventilen utan att expansionskärlet slutade slå, (jag skulle ha väntat 5sekunder för det att sjunka men i stridens hetta så blev det inte så. Detta (kändes som en evighet) men tillslut så stängde jag av ventilen och trycket "släppte". Expansionskärlet stod så kanske i 30-40sekunder.
Jag brukar vara nere och kolla på pumpen minst en gång per dag. Normala trycket som jag har sett har alltid legat runt 0,5bar (1-planshus med källare bergvärmepump i källare) Idag när jag kollade så låg trycket på 0,1bar på förmiddagen och nu ikväll låg det på 0,2bar. på dagen idag så låg det också på 0,5bar. Alla element är varma (överallt) och bergvärmepumpen gnäller inte på någonting.
Nu till min fråga, bör jag vara orolig? Regleras trycket i ett expansionskärl så jag sett "lägsta trycket" de gånger jag varit nere? Det har idag och igår varit varmare än vad det varit förut tänker att plötsligt varmare väder kanske gör att trycket sjunker?
Min känsla är att om jag nu förstört expansionskärlet så bör det inte hållt tryck alls? Eller är jag fel ute? Bör jag vara orolig? Byta expansionskärl?
Jävligt klantigt gjort av mig iallafall, men jag kör stenhårt av att lära mig av mina misstag. Ju dyrare det blir ju försiktigare och mer konsekvent blir man. haha..
Lång historia kort. Jag startade en tvättmaskin i källaren och tyckte att det slog konstigt i rören (har förut inte stått kvar i källaren så detta ljud upptäckte jag som avvikande och började tänka) jag tänkte att någon ventil kanske inte stod helt öppen som påverkade vattnets framfart till tvättmaskinen. Jag drog slutsatsen att denna ventil som jag såg var en ventil som eventuellt kunde påverkar detta eftersom jag räknat ut att den gick på samma "ledning". Denna satte jag på.. felet var att jag tänkt åt fel håll, så detta var "rätt" men en ventil för tidigt på ledningen så när jag satte på denna så drog jag på påfyllningen från "gatan" som fyllde systemet i bergvärmepumpen. Resultatet av detta blev att expansionskärlet stod och slog ett tag alltså att trycket i det utlöste övertrycksventilen så det pumpade ut vatten ur expansionskärlet via denna. (jag fick lite panik då jag absolut inte kunde föreställa mig att det skulle ske samtidigt som jag stängde av ventilen utan att expansionskärlet slutade slå, (jag skulle ha väntat 5sekunder för det att sjunka men i stridens hetta så blev det inte så. Detta (kändes som en evighet) men tillslut så stängde jag av ventilen och trycket "släppte". Expansionskärlet stod så kanske i 30-40sekunder.
Jag brukar vara nere och kolla på pumpen minst en gång per dag. Normala trycket som jag har sett har alltid legat runt 0,5bar (1-planshus med källare bergvärmepump i källare) Idag när jag kollade så låg trycket på 0,1bar på förmiddagen och nu ikväll låg det på 0,2bar. på dagen idag så låg det också på 0,5bar. Alla element är varma (överallt) och bergvärmepumpen gnäller inte på någonting.
Nu till min fråga, bör jag vara orolig? Regleras trycket i ett expansionskärl så jag sett "lägsta trycket" de gånger jag varit nere? Det har idag och igår varit varmare än vad det varit förut tänker att plötsligt varmare väder kanske gör att trycket sjunker?
Min känsla är att om jag nu förstört expansionskärlet så bör det inte hållt tryck alls? Eller är jag fel ute? Bör jag vara orolig? Byta expansionskärl?
Jävligt klantigt gjort av mig iallafall, men jag kör stenhårt av att lära mig av mina misstag. Ju dyrare det blir ju försiktigare och mer konsekvent blir man. haha..
Har man en pump med mätare för bildäcksventil går det att göra själv. Förtrycket ska normalt vara 0,5 bar och mäts med tomt kärl så man får hålla säkerhetsventilen öppen och värmevatten strömmar ut för att det ska vara 0 bar i systemet under den korta tiden man pumpar. Kommer det vatten när man trycker på stiftet i bildäcksventilen är kärlet och gummibälgen trasig.
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Det är iofs lite konstigt att trycket nu ligger så lågt. Prova att fylla på lite.
Lite långsökt så skulle det kunna vara så att din övning med ventilen triggat ett fel i kärlet.
Expansionskärlet innehåller en luftfylld boll. När vattenvolymen i systemet ökar vid uppvärmning, tränger vatten in i kärlet, utanför bollen. Den trycks då ihop, och trycket i systemet ökar marginellt. Om bollen är trasig. Så ökar trycket istället dramatiskt vid volymökningen, säkerhetsventilen släpper ut lite vatten. När systemet svalnar sjunker trycket. Då blir det vacuum och luft sugs in i systemet via otäta kopplingar. De är vattentäta, men inte gastäta.
När detta upprepats några gånger så finns det en luftkudde någonstans som till slut blir stor nog att ”ta över” expansionskärlets funktion.
Lite långsökt så skulle det kunna vara så att din övning med ventilen triggat ett fel i kärlet.
Expansionskärlet innehåller en luftfylld boll. När vattenvolymen i systemet ökar vid uppvärmning, tränger vatten in i kärlet, utanför bollen. Den trycks då ihop, och trycket i systemet ökar marginellt. Om bollen är trasig. Så ökar trycket istället dramatiskt vid volymökningen, säkerhetsventilen släpper ut lite vatten. När systemet svalnar sjunker trycket. Då blir det vacuum och luft sugs in i systemet via otäta kopplingar. De är vattentäta, men inte gastäta.
När detta upprepats några gånger så finns det en luftkudde någonstans som till slut blir stor nog att ”ta över” expansionskärlets funktion.
Okej, vart menar du att denna luftkudde sitter isåfall och hur konstaterar man det?H hempularen skrev:Det är iofs lite konstigt att trycket nu ligger så lågt. Prova att fylla på lite.
Lite långsökt så skulle det kunna vara så att din övning med ventilen triggat ett fel i kärlet.
Expansionskärlet innehåller en luftfylld boll. När vattenvolymen i systemet ökar vid uppvärmning, tränger vatten in i kärlet, utanför bollen. Den trycks då ihop, och trycket i systemet ökar marginellt. Om bollen är trasig. Så ökar trycket istället dramatiskt vid volymökningen, säkerhetsventilen släpper ut lite vatten. När systemet svalnar sjunker trycket. Då blir det vacuum och luft sugs in i systemet via otäta kopplingar. De är vattentäta, men inte gastäta.
När detta upprepats några gånger så finns det en luftkudde någonstans som till slut blir stor nog att ”ta över” expansionskärlets funktion.
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Liten uppdatering. nu har jag testat att släppa ur lite luft från expansionskärlet via "däckventilen" på undersidan och när jag testade kom inget vatten (vilket jag läst är tecken på att expansionskärlet inte är trasigt)?
Har också luftat element som det var väldigt mycket luft i. För jag har luftat vissa element för har fått förklarat att om elementen är olika värma (oftast varma på övre delen och kallare under så är det luft i) men de element som jag luftat nu har varit jämnvarma men ändå varit mycket luft i. Kan nog tro att all den luften påverkar trycket i expansionskärlet som det gjort... ni får gärna rätta om jag är fel ute.
En följdfråga, vad ska expansionskärlet ställas in på igentligen? Det har stått (runt) 0,5bar sen vi köpte huset och vi har inte märkt att det varit dålig värme (förutom i december när det var 10-15minus när jag ställde bergvärmepumpen på 23grader och hade 20 inne. annars har det inte varit några som helst konstigheter.
För Expansionskärlet sitter i källaren 1.5m över golvet sen har vi bara element på en våning (enplanshus).
Har också luftat element som det var väldigt mycket luft i. För jag har luftat vissa element för har fått förklarat att om elementen är olika värma (oftast varma på övre delen och kallare under så är det luft i) men de element som jag luftat nu har varit jämnvarma men ändå varit mycket luft i. Kan nog tro att all den luften påverkar trycket i expansionskärlet som det gjort... ni får gärna rätta om jag är fel ute.
En följdfråga, vad ska expansionskärlet ställas in på igentligen? Det har stått (runt) 0,5bar sen vi köpte huset och vi har inte märkt att det varit dålig värme (förutom i december när det var 10-15minus när jag ställde bergvärmepumpen på 23grader och hade 20 inne. annars har det inte varit några som helst konstigheter.
För Expansionskärlet sitter i källaren 1.5m över golvet sen har vi bara element på en våning (enplanshus).
I teorin räcker det med ett systemtryck på 0,1 bar per höjdmeter från manometern till systemets högsta punkt, så 0,5 bar räcker till.
Dock brukar man vilja ha lite marginal, så i verkligheten bör man ligga runt 1 bar i ert fall så det finns lite vatten över vid temperatursvängningar eller när man vill lufta systemet.
Dock brukar man vilja ha lite marginal, så i verkligheten bör man ligga runt 1 bar i ert fall så det finns lite vatten över vid temperatursvängningar eller när man vill lufta systemet.
Nu har jag en följdfråga/uppdatering på dethär problemet.
Jag har luftat alla element. Nu i morse när jag kom ner till bergvärmepumpen så stod trycket på 0,05 alltså strax innan 0 och bergvärmepumpen var igång. Vad kan det vara för fel då? Är det normalt?
(Pumpen är inställd på 19grader och vi har normalt mellan 5-6 grader utomhustemp på dagen (mycket varmare i solen)
Att tillägga så har vi normal värme i huset och alla element är varma.
Jag har luftat alla element. Nu i morse när jag kom ner till bergvärmepumpen så stod trycket på 0,05 alltså strax innan 0 och bergvärmepumpen var igång. Vad kan det vara för fel då? Är det normalt?
(Pumpen är inställd på 19grader och vi har normalt mellan 5-6 grader utomhustemp på dagen (mycket varmare i solen)
Att tillägga så har vi normal värme i huset och alla element är varma.
