Själva motorn är ganska enkel att ta lös från ventilen. Brukar sitta en liten spärr man trycker in och vrider den 90 grader.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Har ingen erfarenhet av andra ventiler (t ex vridande) men jag skulle föreslå att du försöker dela på ventil och ställdon för att känna efter på ventilen om det går.
I mitt fall (med återfjädrande tryckventil) var det enkelt. Den skulle vara intryckt för varmvatten och det var mitt i sommaren så jag satte en liten tving på ventilpinnen ett par veckor :)
Snabbtvingen svart/röd till vänster och ställdonet lossat är den gråa burken som hänger och dinglar i sin sladd.
[bild]
Det går att lossa på ställdonet utan att ta släppa ut trycket med andra ord?:)
 
A ArvikaBRF skrev:
Det går att lossa på ställdonet utan att ta släppa ut trycket med andra ord?:)
Ja.
 
Sista frågan innan jag beställer en ny värmeväxlare. Stängde av pumpen nu, och de började ”puttra” från ställdonet och den rörde lite på sig. Den är även så varm så det inte går att hålla i den. Helt normalt eller kan det indikera något fel?
 
C
A ArvikaBRF skrev:
Sista frågan innan jag beställer en ny värmeväxlare.
Värmeväxlare? Var det inte växelventilen?
 
C cpalm skrev:
Värmeväxlare? Var det inte växelventilen?
Jo givetvis, felskrivning
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rostskadat ställdon till ventil med synlig korrosion och fuktspår i handen på en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har inte jag studerat ämnet, men rätt övertygad om att den inte ska se ut såhär inuti :rofl:
En fråga dock, kan man ställa in ventilen manuellt utan ställdonet inkopplat? Har inget varmvatten…och en till fråga. Är det ventilen som läcker så jag bör byta den också eller är det kondensvatten? Var lite vatten i ställdonet men inga jättemängder.
 
Redigerat:
Det brukar gå att ställa ventiler för hand. Är det verkligen en vridventil? Prova att manövrera den med en tång.
Nej, jag tror inte på kondens. utan ett litet läckage, Det är ju varmvatten som hanteras.
 
M MagHam skrev:
Det brukar gå att ställa ventiler för hand. Är det verkligen en vridventil? Prova att manövrera den med en tång.
Nej, jag tror inte på kondens. utan ett litet läckage, Det är ju varmvatten som hanteras.
Japp det går att vrida för hand. Försöker luska ut vilket håll den ska stå åt för att skicka vidare varmvatten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.