Någon som har några åsikter kring denna luft/vattenpump?

Reklamsidan: https://www.thermia.se/varmepumpar/luft-vatten-varmepump/athena-luft-vatten-varmepump/

Produktbladet: http://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/AthenaH_product_sheet_A4_SE_211020_LR.pdf

Så pass ny produkt att inte så många hunnit installera än sådan än kanske.. Men vore kul att höra åsikter om den uppgivna prestandan jmf med de andra ”stora leverantörerna”.

Har sett offert på 149.000:- inkl en extra vattenradiator.

Samma pris för IVT och Mitsubishilösningar, deras flaggskepp. Bägge lösningar dock med separat varmvattenberedare, en fläktkonvektor samt extra vattenradiator.
 
Jag väntar på en nu, skulle varit leverans veckan före jul, blev uppskjutet till V1, nu är det V3 som gäller.. Så kan inte säga något om prestandan.
Jag kommer få ge 142k inkl installation vad allt det bär med sig. Då är det den större 14kw maskinen.
 
JonasWe JonasWe skrev:
Jag väntar på en nu, skulle varit leverans veckan före jul, blev uppskjutet till V1, nu är det V3 som gäller.. Så kan inte säga något om prestandan.
Jag kommer få ge 142k inkl installation vad allt det bär med sig. Då är det den större 14kw maskinen.
Januari sa de till mig.. Men det var ”inte helt säkert”.

Offerten jag fick i november var giltig i 30 dagar.

Jag hoppas att du blir nöjd med pumpen, återkom gärna här och berätta om dina erfarenheter och intryck.
 
4
V Vardagsrum skrev:
Januari sa de till mig.. Men det var ”inte helt säkert”.

Offerten jag fick i november var giltig i 30 dagar.

Jag hoppas att du blir nöjd med pumpen, återkom gärna här och berätta om dina erfarenheter och intryck.
Hej,

Har ni fått den installerad?
Jag står i valet mellan Thermia Athena och iTec, vad rekommenderar ni?

Mvh
4fun
 
4 4fun skrev:
Hej,

Har ni fått den installerad?
Jag står i valet mellan Thermia Athena och iTec, vad rekommenderar ni?

Mvh
4fun
Ingen installation här, det blir vedpanna istället
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
4 4fun skrev:
Hej,

Har ni fått den installerad?
Jag står i valet mellan Thermia Athena och iTec, vad rekommenderar ni?

Mvh
4fun
Hej,
Jag fick en Itec installerad i oktober och den är jag jättenöjd med än så länge.
 
4 4fun skrev:
Hej,

Har ni fått den installerad?
Jag står i valet mellan Thermia Athena och iTec, vad rekommenderar ni?

Mvh
4fun
Min installerades igår, så jätte färsk än så länge.
Än så länge så är vi väldigt nöjda, enda är att vi skulle vilja få högre tappvatten temp, ska höra om detta går att lösa.
Ute delen för min del är väldigt stor, men med 300kvm så behövs de väl. Ute delen har 6 växlar som de kallar det, alltså hur snabbt fläkten snurrar. Igår körde den på 5 växel och jag skulle inte säga att ljudnivån är högre än en bil på tomgång, vi placerade den utanför barnrummen och det är inga problem alls med ljud/vibrationer.

Verkar dra runt 2kwh när den jobbar, vet inte om detta är mycket? Just nu ligger vi runt 0an.
 
4
Jag har fått en offert;
Thermia Athena 14kw på 138k sek.
Thermia Itec 16kw 113k sek.

Nästa 25k i skillnad. Är det värt det?

Ink installation och bortforsling av den gamla

Mvh
4fun
 
4 4fun skrev:
Jag har fått en offert;
Thermia Athena 14kw på 138k sek.
Thermia Itec 16kw 113k sek.

Nästa 25k i skillnad. Är det värt det?

Ink installation och bortforsling av den gamla

Mvh
4fun
Mina offerter såg liknande ut, motivering till det högre priset är att Athena är i toppklassen, ska vara bättre än Nibes 2120 vilken jag fick offertpris på 152k, alltså 10k dyrare än valet Athena för mig.

Jag valde bort Itechen till stor del för utedelen, den hade sett ut som en stor industridel med dubbla fläktar och hade låtit satan, våran Athena på fullvarv låter inget märkvärdigt, klart man hör ett flås om man öppnar sovrumsfönstret men inget mer än så.
 
4
Hej,

Jag har nu installerat Athenan och är nöjd, funkar felfritt. Kört ca 1 månad och halverat kostnaden från samma period förra året. Med det här elpriset kommer de här 135k vara snabbt intjänade.

Det enda jag tycker är lite små irriterande är att den tappar ut vatten relativt mycket. En mindre balja per vecka tappar den ut i säkerhetsventilen när den värmer vatten. Är det så här mycket för dig med?

Mvh
Gustav
 
4 4fun skrev:
Hej,

Jag har nu installerat Athenan och är nöjd, funkar felfritt. Kört ca 1 månad och halverat kostnaden från samma period förra året. Med det här elpriset kommer de här 135k vara snabbt intjänade.

Det enda jag tycker är lite små irriterande är att den tappar ut vatten relativt mycket. En mindre balja per vecka tappar den ut i säkerhetsventilen när den värmer vatten. Är det så här mycket för dig med?

Mvh
Gustav
Härligt, jag låg på 1400kwh i April, då 260kvm hus med gamla fönster och säkert dåligt isolerat samt kulvert till 40kvm garage med fullvärme. 1400kwh inkl hushålls el. Riktigt bra tycker jag.

Nja svårt att säga då jag har en brunn direkt brevid som tar upp vatten från både inne och ute del, men jag ser ibland att tryckklockan sjunkit så jag fått fylla på, även om jag inte har luft i något element, är det samma sak tro?
 
4
Jag låg på 1508 kWh (om man tar bort elbilarna), också ett gammalt hus på ca 220 kwh + delvis uppvärmd källare.

Jag har satt in automatiska avluftare vid värmepumpen, har du också sådana? Mitt tryck sjönk ganska mycket i början med de automatiska avluftarna, men nu har jag nog ingen luft i systemet kvar

Har du möjlighet att hjälpa mig och sätta en hink och se hur mycket vatten du får över en vecka? .

4fun
 
4 4fun skrev:
Jag låg på 1508 kWh (om man tar bort elbilarna), också ett gammalt hus på ca 220 kwh + delvis uppvärmd källare.

Jag har satt in automatiska avluftare vid värmepumpen, har du också sådana? Mitt tryck sjönk ganska mycket i början med de automatiska avluftarna, men nu har jag nog ingen luft i systemet kvar

Har du möjlighet att hjälpa mig och sätta en hink och se hur mycket vatten du får över en vecka? .

4fun
Nej inga auto avluftare, så i början luftade jag varje dag i 4veckor, men de skulle säga till Termia att byta ut så skulle jag få eftermonterat sa dem, men inte hänt något.

Kan inte stoppa under någon hink då det är fasta kopparrör ända ner till golvet som är fastskruvade och pressade, tyvärr.
 
4
Min rörmokare satte in auto avluftare direkt, konstigt att det inte ingick hos er.
 
B
Avluftare på värmekretsen och säkerhetsventil på vvb är inte samma sak. Det ska ju inte komma vatten ur en avluftare heller... Tror ni pratar om olika saker. För när du skriver värmer vatten, antar jag att du menar tappvarmvatten?

Oavsett så låter det som en balja med vatten per vecka från beredarens säkerhetsventil som väldigt mycket mer än brukligt. Har säkerhetsventilen fastnat och smådroppar hela tiden? Hur stor är baljan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.