K
Knubbe 37: [citat]
4 svar · 1,4k läst
K
4 svar · 1,4k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Jo, det är klart att de som säljer ved tar chansen att tjäna sig en extra hacka nu när elen ändå är dyr. Men den vedeldare som är lite om sig och kring sig kan ordna ved till ett fördelaktigt pris ändå (eller t o m gratis), även om en inte äger egen skog. Köpa bakar eller vrak från sågverk, köpa 3-meterslängder direkt av en skogsägare, hämta spill på mindre snickeri
16 svar · 8,5k läst
richardtenggren
richardtenggren: Du kommer troligen få problem med att kondensvattnet tar egna vägar istället för de designade vägarna ut genom slangen :o
4 svar · 3,4k läst
DonPablo
DonPablo: Ja är man trevlig, så går det oftast lättare. Vissa kunder vill man aldrig återvända till, för att det är så djävla korkade. Har jobbat snart 6 år med rep och service av Nibepumpar. 99% av kunderna är tacksamma och trevliga, många är pratglada och jag har inget emot att de ser på vad jag gör, så länge de inte är i vägen, men skönast är det att få vara i fred. Jag brukar
6 svar · 1,8k läst
V
Verelius: Ingen som vet något om detta?
6 svar · 4,1k läst
E
EB2: [citat] Det var ungefär så jag tänkte.
6 svar · 1,7k läst
useless
useless: Den är till tappvattnet, så du behöver inte tömma/fylla på värmesystemet. Stäng av inkommande vatten och öppna en kran så det blir trycklöst.
3 svar · 3,2k läst
·
J
Josth: Mest sannolikt behövs då en ny 3-fas från el-centralen. Den som går till innerdel brukar vara fullbokad med tanke på el-patronen. Du skulle behöva titta i installationsmanualen om du kan övertyga Thermia att bevilja dig tillgång till den.
1 svar · 1,1k läst
Sinak
Sinak: Värmer pumpen som den ska bör det iallafall inte vara någon olja.
7 svar · 2,4k läst
·
D
Dilato: Den röda visar maxtrycket, den släpas med den svarta uppåt och stannar kvar. Du kan vrida med röda ratten.
2 svar · 1,1k läst
·
F
freddy tingstadius: Hej Jag kollar. Tack för hjälpen. Freddy
4 svar · 815 läst
J
Josth: Vad jag vet finns bara aktiv kyla på en viss version av en viss modell. Även om man har en Altherma Geo 3 är det inte alls säkert att den har aktiv kyla. Man måste leta upp den krångliga modellbeteckningen och avkryptera den tillsammans med någon mycket insatt och kunnig återförsäljare. Det är många som är nöjda med frikyla. Det mesta beror på hur kraftigt man dimensionerar den.
3 svar · 2,9k läst
T
TreeView: [citat] Tycker du har alldeles för lågt tryck, den röda pilen kan du justera själv, dvs den ska stå på det värdet som den svarta pilen ska ha för att det ska vara rätt. Jag ca 1 bar i min 490. Men en annan sak, om golvet är varmt på vissa ställen men inte andra så är det ju inte värmen det är fel på utan hur slingorna är ställda. Det finns en central för detta dit dina
20 svar · 4,8k läst
S
Smarreglarre: [citat] [bild] Hittade kortet bakom plåten som displayen är fäst på. Mission accomplished.
3 svar · 2,2k läst
·
J
Josth: Försök få loss den. Ofta har man 1 bar tryck i pannan. Tidiga årsmodeller har 1,5 bar säkerhetsventil och senare årsmodeller 2,5 bar säkerhetsventil. Om trycket ökar mycket snabbt när man fyller på så kan expansionskärlet vara trasigt eller det har tappat förtrycket. När man luftar värmesystemet så ska cirkulationspumpen vara avstängd. Om du vet när din 410P är tillverkad kan
3 svar · 2,3k läst
S
Snaxxaroo: Har sedan ett par dagar märkt att panntrycket stått still på 0. Är helt novis inom detta, nyligen köpt huset och har ingen erfarenhet sedan innan. Jag tycker de manualer jag hittat på nätet utelämnar mycket då ventiler och rattar inte sitter på samma ställe som på min pump. Är lite rädd att vrida och ställa in då jag inte riktigt har koll på vad jag gör. har dock prövat lufta
0 svar · 979 läst
S
Skyflakes: [citat] Mamma fick halverad elförbrukning i mars jämfört med förra året. Jag köpte en Mitsubishi Hero till henne i februari. I övrigt har hon direktel
28 svar · 9,3k läst
·
S
Stabbsson: [citat] Verkar inte vara så stor prisskillnad så de låter lockande (y)
5 svar · 1,8k läst
·
T
trammer: [citat] Jag har ett likadant expansionskärl och skruvar bort hela ventilen. Använder sedan en liten tratt och häller i utblandad vätska(ej koncentrerade).
4 svar · 5,8k läst
·
yonna
yonna: Jag är inne på samma tanke men mest för att garantera tillgång till värme då jag är bortrest ett par dagar på vintern och nu vet jag inte om TS har hel pelletsanläggning (jag har bara kamin som billigt värmer upp 106 kvm men som måste manuellt fyllas på ca var 40onde timme). En positiv bieffekt är naturligtvis kylning på sommaren. Jag gör av med knappt 2 pallar pellets/året och
3 svar · 1,7k läst
L
lisster: Hej Har i en månad försökt klura ut inställningar för att få systemet att fungera optimalt. Tyvärr kan jag inte med dagens elpriser se att jag lyckats och hoppas därför på kompetent hjälp från någon kunnig här. Problem 1, jag ser att vvm310 blockerar start av värmepumpen till att starta. Ser att pannan "klagar" på att hög kondensor in-temperatur. Men hur i hela friden kommer man
0 svar · 921 läst
·
B
Borran87: Jag har faktiskt ingen aning! :confused: Berätta gärna åt mig vad Bosch tekniker sade efter att han har varit på besök hos er!
2 svar · 3,8k läst
H
Hoos001: Hej! Tänkte om det är nån kunnigt som kan guida mig. Skulle göra rent värmepumpens innedelen. Hittade lite YT videos kring Daikin LLVP och hur man skulle göra rent den. [MEDIA=youtube]yGrLcGZrIbk[/MEDIA] [MEDIA=youtube]5jwGlKQvPyA[/MEDIA] [MEDIA=youtube]yGrLcGZrIbk[/MEDIA] problemet jag går efter jag följande den första länken att jag inte få loss min ”drain pan” Modellnamnet på
0 svar · 1,5k läst
·
J
Josth: Låter som kompressorn håller på att packa ihop. Det kan man förvänta sig efter nästan 20 år.
1 svar · 1,5k läst
mexitegel
mexitegel: Om inte så är det nog läge att hitta en annan installatör :crysmile:.
11 svar · 4,2k läst
I
Impulsiv optimist: Sista gången röris nr 2 kommer in här kan jag säga... man undrar ju vad mer fel han har gjort i själva installationen... [citat]
14 svar · 7,2k läst
·
craftsboy
craftsboy: [citat] Håller med. Släng inte ut vedpannan. Topplaster och om det skiter sig totalt plus elpriset sticker iväg.
16 svar · 4,1k läst
·
N
Nixon90: Bilderna på Byggmax hemsida är fel i förhållande till vilken modellbeteckning de har angivit. Det är bilder på en CZ25TKE som är av en äldre modell. De har nog missat att uppdatera materialet. Jag skulle också som andra skriver prata med närmaste Panasonic Pro Partner istället för att välja ett byggvaruhus. Dels så finns det ingen på varuhuset som vet hur en värmepump fungerar,
5 svar · 6,6k läst
·
H
Hoos001: Tänkte svara kring pumpen. Öppnade locket och kikade var ljudet kommer ifrån. Det visade sig att upphängning av fläkten sitter klämd över lamellerna och att små vibrationer görs att de skrapar mot upphängningspunkten av fläkten. Några lager tjock tejp på det såsen trycka in av locket och ljudet försvann! älskar en easy fix.
2 svar · 2,2k läst
·
C
Comfort Thomas: Testar nu själv att sänka temperaturen via melcloud/trådlös rumsgivare vid 05.00 och höja vid 10.00 samt mellan 17.00 och 21.00 för att undvika dom riktigt dyra timmarna. Har gjuten platta så har stort värmelager i betongen och ser ut att tappa få grader så den startar och går rätt lugnt efter återstart. Har timspottpris. om detta gör någon form av besparing över huvudtaget är
1 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.