JonasWe
JonasWe: [citat] Min maskin var den första "riktiga" som installerades, innan min hade bara prototyper och testmaskin installerats, så det kanske var därför :)
15 svar · 9,4k läst
C
Carl Johansson: Har en lite större SWM100 och den väsnas också en del. Har bara haft den exakt ett år och här i södraste Skåne har vi inte haft mer än -3 någon enstaka natt den här säsongen. Väldigt nöjd med anläggningen för övrigt
3 svar · 4,3k läst
S
Sidnas: [citat] Tack, nu gick det utmärkt att ansluta kabeln.
6 svar · 9,1k läst
·
To66e
To66e: Tack alla. Det är nog som många av er säger något med mätningen som trots alls är fel. Igår var det sol och moln och man ser direkt att när solen går i moln sänks elförbrukningen. Nu blir denna tråd offtopic. Jag är kass på detta forum så Admin får gärna hjälpa mig flytta denna tråd till Solenergi.
25 svar · 3,9k läst
·
danikie
danikie: Menade nog expansionskärlet :-)
4 svar · 2,4k läst
S
Skyflakes: [citat] Du kan publicera ritning över planlösningen så är det lättare ge åsikter.
18 svar · 2,1k läst
R
Runnis: Vi har haft en Panasonic HZ9 (nuvarande HZ25) sedan 2017 som kyler hela bottenvåningen på 102m² och det gör den utan minsta bekymmer. Första dygnet kan den få jobba på lite men sen ligger den och förbrukar ett par hundra watt per timme. Töntigt billigt att kyla en hel sommar. I 8år använde vi en mobil AC i sovrummet och det är rena pisset mot att kyla med en luftvärmepump. För att
7 svar · 3,3k läst
J
Josth: Inte bra när säkringarna löser ut flera gånger om. Kanske kan vara fläkten som havererat?? Fungerar den med endast tillsats eller kör du som ren el-panna? Kompressorn har ett inbyggt litet motorskydd som brukar lösa ut med ett klick om det är fel på kompressorn. Kontakta NIBE serviceombud där du bor: https://www.nibe.eu/sv-se/support
1 svar · 3,3k läst
useless
useless: Testa att 'motionera' ventilen/ventilerna manuellt - Det finns bra instruktioner på internet. Då kommer förhoppningsvis värmepumpen att funka ett tag till tills värmesäsongen är över och du får tag på en firma som kan byta.
4 svar · 3,9k läst
·
nino
nino: [citat] Undra om inte det heter köldbärare, för där har jag typ 5grader
4 svar · 1,4k läst
J
Josth: Ja eller ner till 20° om det inte ska vara varmt i något badrumsgolv på sommaren. Men det kan å andra sidan ge nya felmeddelanden beroende på vad det är för värmepump och systemvolym.
32 svar · 4,4k läst
·
T
Terik: [citat] Gällande pellet finns som alternativ, har en hel anläggning men i våra trakter är det mycket gles med försäljare av pellets.
3 svar · 1,1k läst
P
Pohult: Hej, Är helt ny på det här med hus och har en del undringar.. Vårt värmesystem består av vedpanna+elpatron från -76, ackumulatortank och solfångare från -04. När värmen kom så insåg vi att värmen i acktanken blir alldeles för hög, kom upp i över 110 grader i toppen då solfångare var uppe på 108 grader. Vi ställde då om laddomaten och även högsta tempen på vedpanna till 60
0 svar · 1,1k läst
J
Josth: För hög värmekurva och/eller termostater som stänger av flödet? VVM325 är en innermodul med el-patron (el-panna) och inte en värmepump. Värmepumpen står på utsidan huset och heter något annat.
2 svar · 1,5k läst
S
sunqan: [citat] Den ät ex moms.
26 svar · 11,2k läst
·
T
TokOve: [citat] Haha, fattar inte, men kommentaren har kommit i helt fel tråd
3 svar · 1,3k läst
·
Snailman
Snailman: [citat] Jag vet inte hur det är på denna, men om det är en kulventil spaken reglerar, så fungerar separata kulventiler så att när handtaget är längs med ledningen så är den öppen och vätskan kan passera, men om den står 90° vriden mot rörets riktning så är den stängd och ingen vätska kan passera. Men de separata kulventiler jag har sett så går handtaget bara att vrida åt ett
30 svar · 13,5k läst
·
S
sblixten: Jag bytte pump för ett tag sedan och då tyckte jag Daikin verkade väldigt bra. En fördel som jag ser det är att den kan gå på väldigt låg effekt, vilket, jag gissar, gör att den inte behöver bli en on/off under sommaren. Har också för mig att den har lite andra fördelar, men minns inte riktigt. Skulle jag enbart valt bästa pumpen på pappret så hade det blivit Daikin. För mig
8 svar · 3,3k läst
useless
useless: Frågan är vad det är för tank? Det låter mer som att det är en varmvattenberedare än en ackumulatortank? Vad finns det i tanken?
7 svar · 2,7k läst
G
guggen: Jag skulle inte valt någon av dessa. Du får dåliga flöden, bökigt med service och det finns en stor möjlighet att ljudet kommer studsa mellan huskropparna.
2 svar · 4,4k läst
·
C
cazz: Lite gammal tråd men lite update. Har inte tagit in någon firma som kollar den befintliga pannan men hört från en del andra som har kvar den gamla pannan så är det inte såå dyrt att få den fixat. Dock undrar man om man ens ska försöka och bättre att investera i något annat som Luft/vattenpump som jag skrev innan. Att köra med el-patron kanske var bra när elen var billig men det är
6 svar · 2,5k läst
Fredrik831
Fredrik831: Vi byggde hus i höstas och fick också vår pump utbytt från NIBE till Comfortzone RX50. Nu kan jag ingenting egentligen om luftvärmepumpar, men den står i sitt hörn och gör sitt jobb. Det är varmt och behagligt i huset. Den larmade om att filtret var täppt nu i dagarna, så det har jag fått rengöra utan några problem. Jag är nöjd, antar jag :)
7 svar · 15,2k läst
M
Anonymiserad 137805: [citat] Storleken, ljudet, kapaciteten, driftsäkerheten.
4 svar · 2,6k läst
J
Josth: Inte något problem men inte riktigt lika effektivt arbetssätt och man vill minimera antal start/stopp på värmepumpar för att minska slitaget på kompressorn.
6 svar · 3,1k läst
DonPablo
DonPablo: Flvp är ett sattyg, visst de löser flera funktioner, men ska du ha någon med effekt så lever de om en hel del, och nibes 750 och 730 tycker jag har för mycket strul, i alla fall i Norrbotten, när vi har kallt ute. Jag rekommenderar bergvärme, allt annat är värdelöst i alla fall här.
8 svar · 4,1k läst
U
Utsliten och utdömd: [citat] yes! Då slipper du spola länge för att få varmvatten och du slipper förlusterna du skulle få med VVC
9 svar · 2,0k läst
F
Anonymiserad 137805: [citat] Den heter sanyo co2 för att sanyo köpte in denna till sin co2 utedel vilka än idag är skitbra med mycket hög framlednings temp bla
24 svar · 2,7k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Hur billigt blev det med LLVP för er då? Baserat på mina siffror så lär du ha hamnat kring 80 kkr? Estetiken, den bättre verkningsgraden och möjligheten till frikyla gjorde valet enkelt för oss. Men visst fanns planen på sätt in en Nibe S2125 och en S320 själv, men bara materialkostnaden för dessa är ca 112 kkr. Sen 10 kkr på rör, kopplingar och betong till fundament, så
11 svar · 3,5k läst
J
Josth: Det är en ganska liten kompressor på bara 550 W. Den ger ca 1,7 kW värme, resten kommer från el-patronen. Den behöver absolut gå non-stop hela vinterhalvåret. Räkna med att kompressorn håller ca 10 år och sedan behöver bytas ut för 15-20 tkr. För att minska användningen av el-patronen kan man t.ex. komplettera huset med en luftluftvärmepump.
1 svar · 1,5k läst
·
J
Josth: Låg frånluftstemperatur beror att man har det kallt inne så temperaturen blir under 16° i värmepumpen. Kan även bli så om man har oisolerade ventilationskanaler på kallvind. När värmepumpen är yngre än 10 år brukar man få viss ersättning från försäkringsbolaget, kanske 40% av reparationskostnaden? Hör med dem.
3 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.