4 068 läst ·
40 svar
4k läst
40 svar
Bergvärmeproblem eller?
Det finns ingen öppen vattentillförsel till värmesystemet, så inget behöver stängas. Däremot kan det vara bra att stänga eventuella ventiler i värmesystemet så man inte tappar ut mer vatten än nödvändigt.
Gör det trycklöst, skruva bort den gamla ventilen och be din far sätta tummen i hålet under tiden du förbereder den nya ventilen så det inte rinner ut onödigt mycket vatten.
Gör det trycklöst, skruva bort den gamla ventilen och be din far sätta tummen i hålet under tiden du förbereder den nya ventilen så det inte rinner ut onödigt mycket vatten.
Låter enkelt! Jag inväntar ventilen byter ochoch uppdaterar här
Kanske hjälper npgon annan men samma problem!
Återigen tack för all hjälp. Det är guld värt. All denna kunskap man skaffar sig själv sparar mängder med pengar!
Kanske hjälper npgon annan men samma problem!
Återigen tack för all hjälp. Det är guld värt. All denna kunskap man skaffar sig själv sparar mängder med pengar!
useless skrev:
Det finns ingen öppen vattentillförsel till värmesystemet, så inget behöver stängas. Däremot kan det vara bra att stänga eventuella ventiler i värmesystemet så man inte tappar ut mer vatten än nödvändigt.
Säkerhetsventilen är bytt och systemet är stabilt igen![]()
En liten inflikning bara.. är det någon som vet vad eller vafärför man sätter en säkerhetsventil på 9bar i ett bergvärmepumpsystem? Denna sitter från kallvattnet från gatan sen in i bergvärmepumpen och denna sitter mellan. Svårt att förklara men... Men 9bar? Denna går till ett sånt skvalprör så jag får tömma en liten hink någon gång i veckan. Jag trodde det var normalt men jag hade en vän hemma som tyckte det var märkligt.
Allt fungerar ju så antar att den fyller en funktion men det vore intressant att veta VAD den fyller för funktion![]()
Någon som har en gissning?
Gör det trycklöst, skruva bort den gamla ventilen och be din far sätta tummen i hålet under tiden du förbereder den nya ventilen så det inte rinner ut onödigt mycket vatten.
Okej! För vi funderade på varför den var på 9BAR. Det känns mycket men det lär ju vara rätt för det funkar ju som sagtuseless skrev:
Hej igen! Jag har en liten följdfråga till dendär 9barsventilenuseless skrev:
Det borde inte spela någon större roll, men en förklaring kan vara att det är större temperatursvängningar nu jämfört med under värmesäsong. Jag vet inte exakt hur styrsystemet på Thermia funkar, men det kan ju vara så att när kompressorn har kört ett tag och värmt huset så avslutar den med att toppa upp värmen i beredaren när den liksom ändå är igång (Bosch/IVT har den funktionen bl a). Nu på 'sommaren' måste temperaturen i beredaren falla till tillslagstemperaturen innan kompressorn startar och värmer den.
Klicka här för att svara
