Det finns ingen öppen vattentillförsel till värmesystemet, så inget behöver stängas. Däremot kan det vara bra att stänga eventuella ventiler i värmesystemet så man inte tappar ut mer vatten än nödvändigt.

Gör det trycklöst, skruva bort den gamla ventilen och be din far sätta tummen i hålet under tiden du förbereder den nya ventilen så det inte rinner ut onödigt mycket vatten.
 
Låter enkelt! Jag inväntar ventilen byter ochoch uppdaterar här :)

Kanske hjälper npgon annan men samma problem!

Återigen tack för all hjälp. Det är guld värt. All denna kunskap man skaffar sig själv sparar mängder med pengar!
 
useless useless skrev:
Det finns ingen öppen vattentillförsel till värmesystemet, så inget behöver stängas. Däremot kan det vara bra att stänga eventuella ventiler i värmesystemet så man inte tappar ut mer vatten än nödvändigt.

Säkerhetsventilen är bytt och systemet är stabilt igen :)

En liten inflikning bara.. är det någon som vet vad eller vafärför man sätter en säkerhetsventil på 9bar i ett bergvärmepumpsystem? Denna sitter från kallvattnet från gatan sen in i bergvärmepumpen och denna sitter mellan. Svårt att förklara men... Men 9bar? Denna går till ett sånt skvalprör så jag får tömma en liten hink någon gång i veckan. Jag trodde det var normalt men jag hade en vän hemma som tyckte det var märkligt.

Allt fungerar ju så antar att den fyller en funktion men det vore intressant att veta VAD den fyller för funktion :)

Någon som har en gissning? :)

Gör det trycklöst, skruva bort den gamla ventilen och be din far sätta tummen i hålet under tiden du förbereder den nya ventilen så det inte rinner ut onödigt mycket vatten.
 
  • VVS-installation med kopparledningar och en manometer under en betongtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den säkerhetsventilen behövs för att inte varmvattenberedaren ska explodera när vattnet värms upp och expanderar.
 
useless useless skrev:
Den säkerhetsventilen behövs för att inte varmvattenberedaren ska explodera när vattnet värms upp och expanderar.
Okej! För vi funderade på varför den var på 9BAR. Det känns mycket men det lär ju vara rätt för det funkar ju som sagt :) Men Tack iallafall! Alltid kul att VETA vad allt är till utan att tro ;)
 
9 bar är det vanliga på tappvattensidan och 1,5 eller 2,5 på värmesidan.
Och det är normalt att det kommer en skvätt vatten ur den varje gång värmepumpen värmer beredaren.
 
useless useless skrev:
9 bar är det vanliga på tappvattensidan och 1,5 eller 2,5 på värmesidan.
Och det är normalt att det kommer en skvätt vatten ur den varje gång värmepumpen värmer beredaren.
Okej ja jag får tömma en burk på ca 0,4L en till två gånger i veckan (y)
 
Det är därför man ska ha golvbrunn i utrymmet där värmepumpen står...
 
useless useless skrev:
Det är därför man ska ha golvbrunn i utrymmet där värmepumpen står...
Ja vi har en golvbrunn, men kopparröret är draget en meter ifrån ner till golvet. Kanske drar ett fortsatt rör till golvbrunnen men då ska man kliva över det varje gång. Det är ett projekt som får vänta :)
 
useless useless skrev:
9 bar är det vanliga på tappvattensidan och 1,5 eller 2,5 på värmesidan.
Och det är normalt att det kommer en skvätt vatten ur den varje gång värmepumpen värmer beredaren.
Hej igen! Jag har en liten följdfråga till dendär 9barsventilen :) Allt har fungerat toppen med trycket sen jag bytte övertrycksventil! Dock har jag märkt att dendär 9barsventilen släpper ut mer vatten nu när det är varmt än vad den gjorde när det var vinter. Är det normalt? Jag vet inte om det beror på det eller nårot annat iochförsig.. ventilen kanske är dålig? Men dendär burken som står det på 4-5dl blir full på några dagar nu i jämförelse med en vecka.
 
Det borde inte spela någon större roll, men en förklaring kan vara att det är större temperatursvängningar nu jämfört med under värmesäsong. Jag vet inte exakt hur styrsystemet på Thermia funkar, men det kan ju vara så att när kompressorn har kört ett tag och värmt huset så avslutar den med att toppa upp värmen i beredaren när den liksom ändå är igång (Bosch/IVT har den funktionen bl a). Nu på 'sommaren' måste temperaturen i beredaren falla till tillslagstemperaturen innan kompressorn startar och värmer den.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.