B
Anonymiserad 137805: [citat] Bra att du har en riktig elektrikare till hands. Du är inte ensam om att inte daikin tilltalar... De hade en massiv marknadsföring för något år sedan men nu ser man dom nästan inte alls
16 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] ….men problemet är väl att den stannar med felkod innan det är dags att gå över till värmeproduktion….?
3 svar · 793 läst
L
Lynghaug: Att ventilera krypgrund med luft utifrån slutar ofta dåligt. Är luften utanför några grader varmare än under huset så får det motsatt effekt. Grunden kommer då att fungera som en stof avfuktare. Det backas upp av vanliga förhållanden mellan relativ luftfuktighet vs absolut luftfuktighet.... talar av egen erfarenhet då jag gjorde denna tankevurpa för 20 år sedan ...
5 svar · 2,7k läst
·
Attitudeswe
Attitudeswe: Ny 4 graders f370 frånluft med dockad luft vatten om ni inte har behov av mycket varmvatten tyst ute på sommaren. Ventilation orörd. Perfekt med golvvärme som är lågtemp
3 svar · 1,0k läst
J
Josth: Vilken årsmodell är det? Det brukar sitta en avstängningsventil ovanför/bakom cirkulationspumpen som stänger av framledningen. Tänk på att kompressorn kan spara 8000-9000 kWh/år om den fungerar som den ska och beroende husstorlek etc. Går att välja 650 W kompressor som de sista årsmodellerna av 410P hade istället för 550 W som tidigare.
2 svar · 951 läst
·
J
Jayward: [citat] Nu planerade vi ju att den tredje skall va i köket fast vi har braskammin där som vi eldar under vintern känns lite onödigt att ha 1 där
74 svar · 24,9k läst
·
M
m@nge: Har nu fått alla beslut från mitt hemförsäkringsbolag samt Arctic. Det vart inte en krona att betala, ja förutom att försäkringarna i sig kostar :) Helt klart värt med tilläggsförsäkring när sånt här händer.
35 svar · 10,3k läst
·
B
bope: [citat] JAg hittaden en annan bild=) Då gissade jag rätt. Tack o hej. [bild]
1 svar · 1,2k läst
·
dof
dof: Morsan hade service på sin ctc bergvärmepump i våras. Det var kontroll av kylmedialäkage. Mätning av div givare. Rengöring av samtliga smutsfilter. Allt snyggt och prydligt presenterat på ett testprotokoll. Denna service var för att kunna fortsätta med försäkringen men hon kommer nog göra service fler gånger ändå.
1 svar · 2,1k läst
Antewallgren
Antewallgren: [citat] Har varit dålig på att uppdatera! Nu kyler den faktiskt bra. Sänkte temperaturen på en central punkt i huset från 28 till 22. Så jag kan nog säga att den fungerar som den ska numera! Tack för all hjälp!
20 svar · 5,3k läst
·
K
KungFreddie: [citat] Jo vi har ju 2 st pumpar för golvvärme.. en för köksslingan o en för vardagsrummet. O där sitter nog sånadär shunts tror jag. En sak jag undrar över också... vafn e detta på bilden? De ser ut som en tempgivare men den har alltid bara hängt lös utan att sitta fast nånstans... var ska de vara placerade egentligen?? [bild] Sen har jag en helt OT fråga..en hitta en grej i
10 svar · 4,5k läst
·
B
bryggstun: Har, som jag skrivit tidigare problem med en luft-luftvärmepump. innedel "thermia 12 zp-ti" utedel "thermia 12 zp-to" Den fryser och visar diverse felkoder. Felkoder visas även när jag kör kylläge. Går inte att hitta mycket om Thermia pumpar men på olika forum så verkar det som att det egentligen är en Samsung pump. Stämmer det och vilken typ är det i så fall?
65 svar · 19,3k läst
·
J
Josth: Jag menar att på vinterhalvåret kan man spara några tusen kWh om man skaffar en LLVP som komplement till uppvärmningen i ett hus med en traditionell frånluftsvärmepump (vilken bara har en liten kompressor). Frånluftsvärmepumpen använder mycket el-tillsats på vintrarna annars.
10 svar · 2,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vi installerade en Mitsubishi i bostadshuset och en i fritidshuset år 2012. Båda har funkat oklanderligt! Tips: Ställ utedelen på en ställning på marken, annars är det risk att vibrationerna från fläkt/pump överförs in i byggnaden genom resonanser.
10 svar · 2,6k läst
Stickan56
Stickan56: [citat] LLVP slår en portabel AC alla dagar i veckan. Jag känner igen problemen med undertryck och lukt. Jag fick öppna ett fönster för att slippa lukt av sågspån från vinden och sot från kaminen. Kör numera frikyla. :cool: Stickan
10 svar · 3,4k läst
B
Boende45: [citat] Jag har 3 luftvärmepumpar i 3 olika hus. Två av dom sitter på fasader med tjocklek ca 15 cm, dvs fritidshus och en på villafasad. Samtliga på medföljande väggstativ. Ingen av dom vibrerar så att det hörs inomhus.
5 svar · 2,1k läst
·
K
Anonymiserad 137805: Låter som en Daikin i alla fall
2 svar · 2,2k läst
·
H
H_MiaMaria: Gammal tråd, vet det, men vad var det för fel? Hur åtgärdade ni det? Jag har samma..
10 svar · 21,4k läst
S
sunqan: [citat] Har det alltså gått mer än sex år utan att du lyckats reklamera skiten? Du ska vrida tillbaks klockan och nu tala pm för nibe att du har haft kontinuerliga problem med deras pump sedan xxx (datum när strulet började). Att du haft komtakt med både åf och nibe under garantitiden, utan att felen åtgärdats, och att du nu vill ha en åtgärdsplan. Om de gömmer sig bakom nåt
16 svar · 6,5k läst
H
Anonymiserad 137805: [citat] Jag gör denna typ av jobb då det är mycket lättförtjänta pengar och blir det fel kan jag skylla på alla andra. Om Du/kunden gör rätt i själva monteringen och allt runt omkring är rätt så tar det två timmar + resa. det tillkommer ev rör, slang, kanaler och kablage. så det är frågan om vad timpriset i din region är?
18 svar · 7,4k läst
G
Anonymiserad 137805: Fördelen är att utedelen inte blir beväxt med mossa om den står i solen. nackdelen är att färgen kanske blir lite matt med åren. Utöver detta spelar det absolut ingen som helst roll! mossan tvättar man bort med såpa och vatten. plåten kan vaxa med adekvat bilvårdsprodukt. i övrigt så följ #Josth rekommendationer
6 svar · 1,4k läst
Logad
Logad: Min LVVP stänger av värmecirkulationen när det är mer än 18 grader ute. Då går den över i enbart varmvattenproduktion vilket är effektivt då värmepumpens verkningsgrad blir hög och varmvattnet drar mycket mindre el. Det kan ställas mot att man de facto kör kompressorn även på sommaren som tar lite av livstiden. Just nu går kompressorn 2-3 timmar per dygn.
3 svar · 1,7k läst
M
Manhunter: [citat] Dom är bra
9 svar · 1,4k läst
T
Anonymiserad 137805: [citat] Jaja jag trodde att du jämfört med någon mer modell
66 svar · 29,6k läst
·
Karrock
Karrock: [citat] Jag har fått för mig att såna här vinklade ventiler har inbyggd backventil. Jag tricksade fram inspektionsluckan under golvet och hittade en pöl. Suck. En ny gängad övergång från stålrören till presskoppling i de nya rören läcker. Tätad med gängsnöre. Räknar inte med att det går dra åt och därmed vrida presskopplingen.
6 svar · 930 läst
·
J
Josth: Har du provat att stänga av den och bryta strömmen helt ett par minuter innan återstart?
1 svar · 449 läst
T
Tonka: Hej, funderar på om det spelar någon roll åt vilket håll luftfiltret i en nibe f750 ska sitta? Har noterat att ena sedan är hårdare/strävare än en den andra.
0 svar · 959 läst
J
Josth: Ok, och har man då bra isolering så kommer en el-radiator på runt 600 W att klara värma det till +8° med ca 1000 kWh per år.
3 svar · 1,6k läst
Johankson71
Johankson71: [citat] Helt rätt som du säger att jag skall borra. Att borrhålet behöver återfyllas är säkert ok också. Anledningen till att det måste återfyllas är att min fastighet ligger 150-200 meter från ett företag som har förorenat marken. Företaget finns kvar och bedriver verksamhet precis som vanligt. Tycker bara att det känns fel att ett företag kan förorena marken utan problem och
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.