Jag har i ett fritidshus en riktigt gammal luft/luft-pump som jag finderat på att byta ut. Bland annat har möjligheten att köra i läget för underhållsvärme (8 grader) verkat tilltalande, men efter att ha stått granne med en installatör under en mässa och bombarderat honom med frågor blev jag väldigt fundersam. Tydligen är 8-gradersläget inte alls så bra som man vill ge sken av. I alla fall inte för pumpen. Rekomendationen från denna person var att ha 16 grader som "normal-läge". Då fungerar t.ex. avfrostning bra.
Men när man försöker läsa på om olika märken, kollar deras reklam, läser tester etc påtalas ofta detta "8-graders läge" som något fantastiskt. (Även hos det märke personen jag pratade med jobbade mycket med. Han var inte glad åt detta...)
Någon som kan berätta mer om hur det egentligen ligger till?

P
Asawi Asawi skrev:
Jag har i ett fritidshus en riktigt gammal luft/luft-pump som jag finderat på att byta ut. Bland annat har möjligheten att köra i läget för underhållsvärme (8 grader) verkat tilltalande, men efter att ha stått granne med en installatör under en mässa och bombarderat honom med frågor blev jag väldigt fundersam. Tydligen är 8-gradersläget inte alls så bra som man vill ge sken av. I alla fall inte för pumpen. Rekomendationen från denna person var att ha 16 grader som "normal-läge". Då fungerar t.ex. avfrostning bra.
Men när man försöker läsa på om olika märken, kollar deras reklam, läser tester etc påtalas ofta detta "8-graders läge" som något fantastiskt. (Även hos det märke personen jag pratade med jobbade mycket med. Han var inte glad åt detta...)
Någon som kan berätta mer om hur det egentligen ligger till?
16 är bättre för huset dessutom finns det försäkringsbolag som kräver minst 16.
En märkespump har normalt sett inga problem med 10C

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört underhållsvärme i garaget inkl förrådet med en gammal luftluft nu i 14 år och aldrig haft några problem. 8-graders läget blev dock knappt 7° i verkligheten då garaget är dåligt isolerat så jag skarvade i en resistor på temperaturgivaren så det blir 9° där istället. Därför uppskattar jag de nya modellerna av LLVP som har inställbar underhållsvärme t.ex. 5° - 13° eller steglöst 10° - 30°. I ett ordinärt fritidshus måste man kunna sänka temperaturen rejält om ingen bor där under långa perioder. Visst har man bättre marginaler om det är t.ex. 16° inne och blir ett långt strömavbrott men elförbrukningen och därmed kostnaden kan bli orimligt hög då isoleringen i ett fritidshus ofta är klart enklare än i ett permanenthus. Har man ett relativt nybyggt och fint fritidshus kanske det dock är lämpligt att hålla lite högre temperatur.

• Gilla
Asawi
  • Laddar…
Man kan aldrig specificera ett exakt gradtal för vilken underhållsvärme som behövs i ett fritidshus. För att undvika omvänd fuktvandring måste inomhustemperaturen överstiga utomhustemperaturen. Det är således viktigare att "följa med upp" ordentligt om det efter en lång kall vinterperiod blir milt och fuktigt.
.
Men vilka märken av LL är bra på detta? Jag ska själv installera en och har konstaterat att alla inte ha (samma) lösning för underhållsvärme. Finns det inte internet/wifi tillgängligt vill man kanske styra en signalingång med mobil.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Våren är oftast en relativt torr årstid (låg luftfuktighet) så jag tror risken för problem med omvänd fuktvandring är ytterst liten om man håller t.ex. +8° inne. Modeller som har inställbar underhållsvärme som jag har sett är bl.a. Panasonic, Mitsubishi Electric, Daikin och Toshiba. Möjlighet till fjärrstyrning behöver man kolla upp men fler och fler erbjuder WiFi-modul antingen inkluderat i priset eller som tillbehör.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tack för de synpunkter som kommit så här långt. Uppskattas!
Men jag är fortfarande nyfiken på på hur det påverkar värmepumpen att köra på tex 8 grader. Sliter det mer? Ger det ett större servicebehov? Ställer det till det med pumpens avfrostning?
(Huset klarar sig definitivt. Det har varit med om värre under de drygt 150 år det stått!)

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
Asawi Asawi skrev:
Tack för de synpunkter som kommit så här långt. Uppskattas!
Men jag är fortfarande nyfiken på på hur det påverkar värmepumpen att köra på tex 8 grader. Sliter det mer? Ger det ett större servicebehov? Ställer det till det med pumpens avfrostning?
(Huset klarar sig definitivt. Det har varit med om värre under de drygt 150 år det stått!)
Moderna pumpar har i stort sätt inga problem med att köra i 10C läge (8 är bara ett löjligt försäljnings trix).
det som sliter mer är egentligen innefläkten då den alltid i dessa speciallägena går på nästan max hastighet
om man bor kustnära och det blir en besvärlig vinter kan värmen inne i huset inte räcka till för avfrostningarna. börjar dessutom filtren bli täppta så blir det ännu värre.
Det är fler 150-åriga hus som gått hädan av felaktig uppvärmning (fuktvandring), felaktig isolering, felaktiga golvmaterial än att stått ouppvärmda. ingen vill ju ha in röta, mögel eller svamp.

• Gilla
Asawi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.