Hej,
Har en Mitsubishi Ecodan luft/vatten -värmepump och i samband med renovering så har jag tagit bort och pluggat några element. Jag skulle nu vilja ta bort rör etc och därför stänga av husvärmenoch cirkulation helt samt tömma systemet. Jag vill dock fortfarande ha tillgång till varmvatten. Eftersom att jag gör renoveringen själv så kommer den stå avstängd i några månader. Kan värmepumpen ta skada av detta? Hur stänger jag av på bästa sätt och säkerställer att cirkulationspump en inte går torrt?

Jag vill även kapa några kopparrör för att leda om dessa framöver när jag kommit längre med renoveringen. Hur känslig är den för exempelvis metallspån som skulle kunna hamna i rören efter kapning? Vet att vattenpumpar i bilar är extremt känsliga men ingen aning om husvärme.

Jag kommer även att flytta värmepumpen till ett annat rum efter att jag gjutit ny platta och dragit om ledningar (flytten av pumpen får firma göra).

Tack för all input jag kan få! Hade det inte varit så extremt dyrt med värmepumpar hade jag bara kört på.

Lägger upp en bild på rör som ska kapas

• Kopparrör längs en betongvägg i ett renoveringsprojekt med brandsläckare och verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.