J
Jonas_81: Borde det inte gå att använda skruv/transportör som är för pellets, kolla olika tillverkate men det är ju så att spannmål är ju mindrä än pelleten. De är ju också anpassade för mindrä mängder åt gången. Med en fläkt så får du en massa damm och ökar brand risken. Torrt damm och en massa syre när fläkten går -> Fin brasa :eek: //Jonas
2 svar · 1,6k läst
T
Thomas_I: Har själv både utrustning och dykcert så det är rätt enkelt att besiktiga slangen med jämna mellanrum om så är. Kanske till och med lite kul... Inte så mycket båtar som åker nära land här heller. Går en farled längre ut men så långt ut kommer slangen inte att komma. Vad jag funderar över är att det är ganska långgrunt. Vid spetsen på bryggan 12m ut är det ca 1,2m djupt och
9 svar · 2,4k läst
F
Flanharry: [citat] Tycker din uppskattning låter bra,det är ungefär så vi hoppas att förbrukningen ska bli. Vi kommer att provtrycka huset oxå så att man vet att det är tätt.
23 svar · 2,7k läst
N
Nyckelmossen: Jag ska hjälpa min svärfar med ett kaminbyte. Han har en äldre pelletskamin med 100 mm. rökkanal, pelletskaminen ska nu bytas ut och ersättas med en mindre vedeldad kamin. Är det någon här som har sett om det finns kaminer som är godkända med endast 100 mm. rökkanal? Det vanligaste är väl 125/150 mm. rökkanal. Tacksam för tips :)
0 svar · 914 läst
T
tjommeost: Alla slingor är justerade av rörmokaren i april. Kan verkligen ventilen ha fastnat om den fjädrar tillbaka?
2 svar · 734 läst
B
Botolf: Annars går det ju med sand. Lite bruk ovanpå bara..
4 svar · 2,6k läst
C
csu: Jag håller på att installera en handdukstork (vattenburen) och gå på övriga värmesystemet i huset. Det är så att det skulle passa sig bäst att koppla på ventilpaketet i ett av de övre hålen i torken istället för något av de undre som är brukligt. Är det någon som vet om det blir bra att göra så (jämn värme i torken), eller blir det till att dra rör ner till den undre delen
0 svar · 606 läst
mats401
mats401: [bild] är det den vita saken vid stickkontaksutaget som man kan koppla larmet till
25 svar · 9,3k läst
Pompe1997
Pompe1997: Tack bonnen Det finns inget bättre sätt att beskriva något än med bilder. Jag både fattar bättre och lär mej snabbare då. Pratade med sotaren idag och han sa bara att det enda han ville ha var nån form av branddörr in till rummet. Och skorstenen var det inget speciellt krav på om jag använde mej av ett cortenrör som jag ska i detta fall. Jag kommer att få göra en bygganmälan men
16 svar · 10,5k läst
2
2an: Då tycker jag du ska kolla in tråden "övertrycksfritt system" o använda oljetanken o nuvarande 500 l tank med beredare o elpatroner, Lägg penhar på isolering o panna samt shuntstyrning gärna en Thermomatic ERA 10PE+ som även startar elpatronen om shunten varit fullt öppen mer än 1 tim
4 svar · 1,3k läst
F
frede: Tack för era svar. Jag ska testa så fort jag får tid. Nu håller jag på att riva tapet. Även det väldigt roligt...
51 svar · 15,5k läst
·
J
Jensp: Hej! Hus från 1956, tidigare oljeeldat, fjärrvärme sen tre år tillbaka. Finns en öppen spis som inte är tät och vi får därför inte elda. Planen är att sätta in en insats i den öppna spisen, och då sätta i ett skorstensrör. Tydligen fyller man runt röret med någon form av glasmaterial och en vän till mig sade att det isolerar så att skorstenen inte värms upp som tidigare,
0 svar · 808 läst
K
kickassford: sorry, det var bara en snabbskiss från huvudet. ja dom svarta rören kommer från en mojäng som sitter i rökgången. och nu när du nämnde expansionskärlet så är det mer troligt att det sitter på röret jag nämnt som "varmvatten element", det sitter högst upp på vinden med en avluftning upp på taket och ett "sölrör" som mynnar ut vid ett avlopp i pannrummet. jag har lite svårt att
2 svar · 866 läst
·
M
Matss: Shunten bör sitta på pannsidan av kulverten, lite oekonomiskt att skicka varmare vatten än vad som behövs i kulverten...
2 svar · 530 läst
L
LeChuck: 2an, ja mitt system fungerar på liknande sätt. Jag eldar när jag vill och ved har gratis tillgång till.
31 svar · 8,9k läst
·
M
mroing: Jag hade nog gått på någon PWM styrd lösning istället. Sedan känns 24V lite säkrare också. Jag hade valt en KELVIN XK300. Då har du bara 30V i kablen och du kan fästa den på terariets undersida med tejp och lite isolering under. Kelvin systemen fungerar så att värmen i själva kabeln kontrolleras en gång var 10e sekund och effekten pulsas ut i kabeln för att hålla en väldigt
4 svar · 2,1k läst
H
Henke2: Det krävdes en del överbevisning men vi har kommit till rätta med problembilden nu och våran lärare har erkänt att han gjort en tabbe. Tack för alla svar.
8 svar · 9,3k läst
M
MiaSthlm: Huset är k-märkt! och ingår i en vad man skall säga gruppbebyggelse med en totalentreprenör och det är 4 st sådana fönster på en vägg. Mkt lång vägg
7 svar · 4,8k läst
M
-MH-: Det är inte så noga.
5 svar · 1,7k läst
Q
qwerty76: Hej. Vi ska bygga om köket och behöver därmed flytta ett element. Idag har vi ett gammalt sektionselement, som sitter under fönster(fönster nybytta). Under fönster kommer vi numera ha köksbänk. Vi kommer byta element.... 1. Måste man ha Element under fönster? Som det ser ut nu kommer elementet flyttas och hamna bredvid fönstret. 2. Vilken Effekt behöver elementet ha? (tillägsisolerat
0 svar · 1,8k läst
J
Jonas_81: Vi har köpt hus senaste höst och är supernöjda d^_^b med det men lite uppdateringar vill man ju ha så ett är värmesystemet som nu är ett 1-rörs system med hög temp troligtvis räknat på DT50 och plast slangar i betong plattan förvisso i skyddsrör, men med tanke på att kanske vilja ha t.ex VP till uppvärmingen så är det ju intresant att uppdatera radiatorer till DT30 uträkning
0 svar · 762 läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Börja med att kolla att termostatregleringen i varje rum går till rätt slinga dvs dra ner en termostat i taget, i rummet, till min och kolla att golvet blir kallare. Det är lätt att "hattarna" hamnar på fel plats/fel slinga. Insexskruvarna kan nog stämma, ser lite olika ut beroende på fabrikat. Öppna insexskruven för att öka flödet. Då du ska justera in golvvärmen ska ALLA
7 svar · 6,7k läst
·
Q
qwerty76: Nån som har tips om var man kan köpa sån. Vilken sida?
2 svar · 1,6k läst
V
verre: Skulle behöva lite hjälp! Jag har en IVT Combi Compact som strular. Jag har ingen värme i mina element. Dock lite värme fram till dem. De e luftade och trycket e bra. Den larmar att den skall göras varmvatten hela tiden trots att vattnet är riktigt varmt. Har provat att lyfta av en sak, vad den nu heter.. den som har en sak på sig som flyttar och reglerar värme ut till elementen eller om
0 svar · 1,2k läst
T
TommyTuff: Tackar för det. Det är öppen expansion (sån med ett kärl på övervåningen), men jag hade funderingar på att fixa bort det. Röret under tanken har redan haft något haveri innan vi flyttade in, så jag vet inte, men utan att ha koll så tänkte jag då hade det varit skönt med tryckexpansionskärl i källaren o slippa eventuella framtida läckor på övervåningen. Men det är kanske fel
2 svar · 807 läst
F
cheetah1: Sålänge du inte ska skruva i golvet, men det finns sätt för det också: värmekamera.
2 svar · 688 läst
_ap_
_ap_: sjunker trycker från 1,2bar till 0bar är det förmodligen läckage någonstans. Har du provtryckt och sedan lämnat kvar vattnet?
3 svar · 1,5k läst
·
H
henrikgran: tack för hjälpen allihopa, nu är elementen varma och kärringen är glad igen :)
10 svar · 4,8k läst
C
cerwin666: Keramikbyte 2ggr på 10 år?? Luktar som handhavandefel. Eldade 7år i min och det ända jag behövt byta är skålen efter 5,5 år /Cerwin
3 svar · 4,1k läst
v-g
v-g: Fast å tredje sidan kostar ett modernt hus knappt något att värma upp. Är det ett litet hus kostar 10 grader knappt en spänn. Kallställda hus har jag och helt problemfritt är det ju inte. Drar massa el fastän det inte borde.
9 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.