27 152 läst ·
126 svar
27k läst
126 svar
Frånluftvärmepump + vattenmantlad braskamin eller satsa på bergvärme direkt?
30 gradi luft in i pumpen ! du har fel på en tempgivare.
jag har som max 22-23 grader vid takhöjd hoss mig (mäter inte nu, då jag knpt värmer huset nu. värme har man på vintern & det är då man ska mäta)
Men mitt hus har ju självdrag = luften står nästan still. i ett hus med frånluftsventilation, bör man inte nå så stora skilnader mellan golv o tak, med tanke på att luften rörsig mycket mer.
säg att vi har 23 grader vid taket, sen så har du värme förluster i röret, inan luften når värmepumpen = 21 grader bär vara en realistisk tempratur på luften när når värmepumpen.
jag har som max 22-23 grader vid takhöjd hoss mig (mäter inte nu, då jag knpt värmer huset nu. värme har man på vintern & det är då man ska mäta)
Men mitt hus har ju självdrag = luften står nästan still. i ett hus med frånluftsventilation, bör man inte nå så stora skilnader mellan golv o tak, med tanke på att luften rörsig mycket mer.
säg att vi har 23 grader vid taket, sen så har du värme förluster i röret, inan luften når värmepumpen = 21 grader bär vara en realistisk tempratur på luften när når värmepumpen.
Om vi har ett uppvärmningsbehov eller inte beror ju på vilken temperatur vi vill ha. Eller hur? Ligger inte på 20-21 grader, nej. Och har aldrig heller påstått det.Pasta skrev:Frånluftstemperaturen är naturligtvis temperaturen in till pumpen eftersom det är där förångarbatteriet sitter!
Vid en frånluftstemperatur på 30°C kan du inte ha ett uppvärmningsbehov utan snarare ett värmeöverskott. Vid normala innomhustemperaturer ca 21-22°C i vistelsezonen lär du knappast ha 30°C i frånluftstemperatur det skulle isåfall innebära en temperaturgradient på 8-9°C. Naturligtvis kan övertemperatur inne bero på andra orsaker än hög utomhustemperatur som tex allt för mycket solinstrålning eller höga värme effekter innomhus men värmebehov har du inte.
Har du konstant ca 30°C in till pumpen så har du konstant värmeöverskott och skulle med fördel kunna pressa ned värme från taket till vistelsezonen med hjälp av fläktar. Detta ser jag inte som troligt utan snarare att du har en felaktig termometer i frånluften till pumpen.
Vad är det du menar att jag inte förstår? Öhh var det en fråga eller ett påstående!?
/Patrik
Det var din slutsats att utomhustemperaturen måste ligga på 30 grader bara för att temperaruren in till FLVP ligger på 30 grader som fick mig att undra om du vet hur en FLVP fungerar.
30 grader in till pumpen är en rimlig siffra i vårt fall. Då kvarstår ju faktum att temperaturen är 23 grader lägre när luften paserat pumpen. Och det var ju det frågan handlade om.
jag har aldrig hört talas om nån som har 30 grader drygt i inomhus tempratur vid taket.sandhall skrev:Om vi har ett uppvärmningsbehov eller inte beror ju på vilken temperatur vi vill ha. Eller hur? Ligger inte på 20-21 grader, nej. Och har aldrig heller påstått det.
Det var din slutsats att utomhustemperaturen måste ligga på 30 grader bara för att temperaruren in till FLVP ligger på 30 grader som fick mig att undra om du vet hur en FLVP fungerar.
30 grader in till pumpen är en rimlig siffra i vårt fall. Då kvarstår ju faktum att temperaturen är 23 grader lägre när luften paserat pumpen. Och det var ju det frågan handlade om.
du måste ha fel.
Jag har känbart varmare i mitt badrum, där är det dryga 24 grader, mot 21,5 som det är i övriga huset.
du måste ha fel.
Värst vad du är insatt i vårt inneklimat? Eller kanske inte?CarMan skrev:
Tro mig, temperaturen är rimlig om man tittar på temperaturen i de rum där frånluftsdonen sitter. Så sluta tjafsa om vår innetemperatur och återgå till sakfrågan i stället.
i gentligen struntar jag i just din inomhus tempratur. Det gäller att presentera relavanta värden för att ge trådskaparen rätt råd. Jag är övertygad om att dom flästa hus med frånluftsvärmepumpar har en inomhus tempratur vid taket på 21-22 grader, vilket borde ge en luft tempra tur in i frånluftspumpen på 20-21 grader
(långt i från 30 ialla fall)
De flesta FLVP har fläkten före förångaren och den höjer lufttemperaturen ca 1°CCarMan skrev:i gentligen struntar jag i just din inomhus tempratur. Det gäller att presentera relavanta värden för att ge trådskaparen rätt råd. Jag är övertygad om att dom flästa hus med frånluftsvärmepumpar har en inomhus tempratur vid taket på 21-22 grader, vilket borde ge en luft tempra tur in i frånluftspumpen på 20-21 grader
i vanliga fall ligger temperaturen till förångaren efter fläkten runt 22-23°C
/Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden