ranzor
ranzor: Går det att byta termostat från en ebeco som sitter nu till en T2? - Tyvärr var det inte termostaten det var fel på...
0 svar · 3,4k läst
L
Laban: Hej, Snart ny bergvärmepump, en Optimum. 150 liters utjämningskärl kopplat som arbetstank, med separat cirkpump på radiatorkretsen. Mitt hus är lite lapptäckigt, tillbyggt mm, så efter cirkpumpen kommer framledningen att delas upp i fyra rör. 1. Tvårörs-krets till källarens två fläktkonvektorer. 2. Tvårörs-krets till nedervåningens sex sektionsradiatorer. 3. Enrörs-krets till
0 svar · 1,3k läst
N
N_F: Vi har idag vattenburen uppvärming från bergvärmepump och/eller vedpanna med acktankar i källaren i boningshuset, detta system värmer även via kulvertar upp gårdshuset samt vissa utrymmen ute i stallet. Detta är då en enda STOR krets med ganska stort energibehov. Min plan är att bryta loss de två yttre kretsarna och värma dessa med två plattvärmeväxlare från pannrummet, dessa två
0 svar · 800 läst
C
calle336: Jag har 1glas fönster samt innerfnster (isolerglas). Har 1 element nu och nu när de är runt 10-15 minus så är det helt ok i värme där ute. Vet inte tempen dock. Men när de va minus 28 som de va en sväng då va de kallt. Fast de gör ju inte så mkt om de blir kallt där ute heller. Det e mest att jag vill få bort snö och vatten. Samt att jag ska kunna ha ytterkläderna där ute. Har de
4 svar · 3,8k läst
C
calle336: Oki så de är inte helt galet alltså. Vet ju att jag har dårligt isolerat neråt. då det är torpargrund och inte så mkt isolering. Och ingen isolering i väggarna förrutom timmret som ligger. Men då vet jag att de inte är en helt katastrofalt förbrunkning :)
2 svar · 876 läst
M
mabraham: Nope, ingen elpatron i den ena - Boverkets nya regler tillåter bara viss installerad effekt och då finns det inte utrymme för elpatron i en VVB.
5 svar · 984 läst
M
mr buggy: Har nu stängt av slavtanken och tar från huvudtanken istället funkar bättre nu klarar jag mig med eldning en gång per dygn. problemet verkar vara shuntautomatik och högre temp i tankarna. har en sån där blandningsventil innan kulvert men funkar inge vidare, blandar när kulvertpump drar in vatten men när den står still så trycker värmen på utan att få någon blandning. tempen på
6 svar · 1,2k läst
Stew
Stew: Ingen som känner till någon bra och snygg lösning att dölja fula skorstenstockhål på (förutom att fylla igen dem)?
3 svar · 4,9k läst
·
A
arne: Du kan knacka bort de eldfasta tegelstenar som sitter inne i eldstaden. På så sätt "tjänar" du några centimeter (typ 3-4) åt varje håll.
2 svar · 1,7k läst
E
EVA1: Jag har flyttat till en nyrenoverad lgh som har vattenburen värme d.v.s. golvvärme. Lgh är på 82 kvm. Jag har en NIBE FIGHTER 310P frånluftsvärmepump i badrummet och det är för värme,varm vatten.Nu undrar jag (aldrig haft vattenburen golvvärme) om någon kan svara på ett ungefär hur mycket betalar ni per månad eller kvartal om det är så för EL,VÄRME,VARM VATTEN? Vi är 2 pers som
0 svar · 640 läst
M
MöIIer: Tur att det löste sig. Jag har haft samma problem som dig. Har haft en 6kw elpatron till 185 kvm. Den orkade inte lägga ut mer än 35 gradigt vatten till radiatorerna. Så nu när det var så kallt så har den haft lite svårt att värma upp huset.
9 svar · 2,4k läst
H
hyllplan: Är det att rekommendera att stoppa en kassett i en gammal öppen spis i stålplåt, en contura från 1980? Det är alltså inte en murad stock. Skulle den klara det? Den är ful som stryk men det blir ju billigare än att byta ut allting... Energikassetten kan man ju få måttbeställd, tror att det är det enda som man fysiskt skulle kunna stoppa in i den. Sen är det frågan om det är
0 svar · 1,7k läst
Thomas59
Thomas59: Du ska STRYPA slingorna i de VARMA rummen:wow:. Då styr du flödet till de rum som idag är kalla. Att bara öppna upp max i de kalla rummen hjälper inte, vilket du ju själv konstaterat. I grunden har du väl förmodligen ett golvvärmesystem som inte är korrekt justerat så det bör du åtgärda. Inte särskilt svårt men man måste vara noggrann och det tar tid. Fördelen är att det görs
9 svar · 8,6k läst
S
saabdea: Det borde ju inte vara svårt att sätta en anslutning i nederkanten. Om det är det som du är orolig över. Fast iofs så kommer man kanske inte åt från insidan för att montera något.
7 svar · 3,2k läst
·
L
Lars K: Eller en ordentlig vedanläggning med ackumulatortankar om du inte vill vara elberonde (t.ex. dagar som denna...) Inte lika mysigt som kaminer, men betydligt effektivare.
2 svar · 915 läst
L
Lars K: Håller med Johanpelle - har du bara råd så köp en ny panna och stora tankar! (eller helst en stor tank). Jag fick inte in standardtankar i min källare pga takhöjden. Jag beställde 3 avlånga oisolerade tankar på huskvarna tanksvets och isolerade själv. Fick nog nästan dubbelt så mycket volym till samma pris som färdigisolerade tankar. Då kan du få dem precis som du vill med muffar
13 svar · 1,8k läst
E
ettep: Meningen var just och kunna stöd elda lite när tempen kryper ner mot 20 och elpatronen slår igång. Jag fundera mest på hur jordvärmepumpen reagerar när de kommer 80 gradigt vatten (eller hur varmt de nu blir) på returledningen. Den jobbar väl på lägre tempraturer?
6 svar · 2,2k läst
M
mroing: Vad kostar en bil per kilo? ;-) Extrem skillnad från system till system och metod till metod. Varierar med komplexitet och kvalitet. Kompletta paket allt från några hundra/kvadrat till tusen/kvadrat. Prisexempel Golvvärmepaket för 40 kvadrat ingjutning kostar 13.115:- Det motsvarar då 327kr/m2. liknande paket men med skivor kostar ungefär det dubbla...
2 svar · 6,2k läst
J
Jeben: Tack för svaren! 2an - pumpen har aldrig behövt gå på tillskott mer än när jag fyller badkaret - ett stort sådant.... Men vad menar du med att alla termostater ska vara fullt öppna ?? de styrs väl av rumsreglagen ?? Inte ska jag väl ställa dem på fullt ?
4 svar · 1,1k läst
M
mbbohman: Då har jag äran att få göra mitt första inlägg på detta forum som jag smygläst på under förmiddagen ;) Vi har köpt morfar och mormors gamla kåk och lämnat gamla kåken med vedeldning för att nu ha uppvärmning via ytjordvärme. Min lille inneboende pyroman skriker redan efter tre veckor, det enda som jag tuttat på är marschallerna på nyårsafton q(;^;)p Det var
0 svar · 2,2k läst
·
M
Magnus_78: Jag får tacka för alla tips! Sist jag eldade så fungerade det bättre med mer drag och varmare eldstad. I framtiden ska jag se till att veden jag eldar med har torkat ordentligt annars går man ju även miste om en massa go ved-värme! :)
6 svar · 15,2k läst
·
nord_bo
nord_bo: Den här pannan har stort ved utrymme och stort askutrymme. Tänkte sätta in den i ett garage jag har..
3 svar · 10,7k läst
T
tjommeost: Jag vet att på den pannan som jag har så sitter värmetanken inuti tanken för varmvatten. Men jag trodde att dom var isolerade från varandra.
6 svar · 2,6k läst
M
-MH-: [citat] Nej, men det förklarar att elementstorleken kombinerat med cirkulationen räckte för att värma upp rummen tidigare. Skall man ha VP får man ofta en lägre temperatur, och då måste man höja elementarean eller cirkulationen.
10 svar · 23,2k läst
JanneT5
JanneT5: Sonen föddes i sep 08. När det var dags att börja elda förra vintern tog han sig fram med hjälp av gåstol vilken tog emot kaminen så att han inte nådde med armen ända fram. Någon liten bränning på fingrarna blev det i slutet av förra vintern. I år är han 1,5 år och rör inte kaminen. Tänk på att värmen slår emot barnet rakt i ansiktet och därmed ryggar man automatiskt.
13 svar · 10,5k läst
D
drakhenke: fryst!?
1 svar · 1,4k läst
L
Laban: Borttaget.
0 svar · 1,1k läst
Ö
Österbyn: Hej! Jag har ett luftburet värmesystem, Zenith Warm som är uppfunnet av en ventilationsfirma i Dalarna. Vattnet värms upp av en elpanna till ett värmebatteri i växlaren därefter trycks värmen ner i kanaler under huset och ut i golvsocklarna i varje rum. Jag har också två kakelugnar som hjälper till i ena delen av huset och återluften går tillbaks till växlaren. Det känns som att man
0 svar · 1,5k läst
M
mulpac: Om det inte är luft i den har det troligen fastnat skräp i den som ger missljuden. Testa att köra den med högsta fart och se om det högre flödet rensar den. Det kan vara möjligt att plocka isär den och rengöra, men det är ju rätt bökigt förstås. Sommaravstängning kan faktiskt minska livslängden just p.g.a. risken att det samlas skräp i den. När luftningsskruven är urskruvad
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.