Handlar om ett nybygge 1-plans hus.

Har diskuterat en del och detta med att ta in luft som är -20 genom ventiler i väggarna låter faktiskt inte helt logiskt.

Är det en bra ide att istället ha en ren jordvärmepump samt en separat FTX ventilation i huset?

Möjligheterna att styra sin ventilation samt möjligheterna i framtiden att förändra måste ju vara mera flexibelt med jordvärmepump samt en separat FTX.

Ljudet är något som jag anser vara viktigt. Måste vara bra ljuddämpning på allt så inget blåsljud eller annat störande finns.

Redigerat:
Mina erfarenheter säger att det är bra tankar. Undvik Frånluftvärmepump, de håller sällan längre än 4-5 år nuförtiden och besparingen ligger vanligen runt ca 5000 kWh per år. Luften som dras in måste värmas och då det är kallt går det åt mer effekt än värmepumpen levererar.

BAS skrev:
Mina erfarenheter säger att det är bra tankar. Undvik Frånluftvärmepump, de håller sällan längre än 4-5 år nuförtiden och besparingen ligger vanligen runt ca 5000 kWh per år. Luften som dras in måste värmas och då det är kallt går det åt mer effekt än värmepumpen levererar.
Fint tack.
Det låter ju så otroligt bra med som i mitt fall frånluftvärmepump med jordvärme men ju mer man tänker till känns frånluftvärmesystemet helt fel.

Hur är det kostnadsmässigt. FTX systemet måste ju ha bra livslängd.
Men vad kostar grejerna? Det blir väl lite dyrare antar jag.
25-30 för FTX + en jordvärmepump
istället för
en kombinerad frånluftvärmepump med jordvärme.

Jag sitter och funderar på exakt samma lösning.
husleverantören har räknat fram att skillnaden mellan jordvärmepump och den frånluftsvärmepumpen som de rekommenderar är bara 700kw till jordvärmens fördel.
Men jag misstänker att det måste vara en glädjekalkyl, har svårt att tänka mig att frånluftsvärmepumpen är så bra. Sen gillar jag inte hällre idén med att dra in kalluft genom husväggarna.
Har di fått nått pris på ftx systemet?

wendtm skrev:
Jag sitter och funderar på exakt samma lösning.
husleverantören har räknat fram att skillnaden mellan jordvärmepump och den frånluftsvärmepumpen som de rekommenderar är bara 700kw till jordvärmens fördel.
Men jag misstänker att det måste vara en glädjekalkyl, har svårt att tänka mig att frånluftsvärmepumpen är så bra. Sen gillar jag inte hällre idén med att dra in kalluft genom husväggarna.
Har di fått nått pris på ftx systemet?
I huset jag väljer ingår FTX.
Det blir FTX samt en NIBE eller IVT jordvärmepump. Vilken det blir har jag inte kommit till ännu.

Det låter juh riktigt bra, men då måste jordvärmen vara ett extratillval då elleR?
Vilken husleverantör har du?

Nu fick vi ett pris på jordvärme och ftx ventilation, det skulle gå på 120kkr, fast då får vi lägga ner slangen själva.
Låter detta rimligt, samma paket fast uatn ftx utan bara frånluft och freshventiler går på 100kkr

wendtm skrev:
Det låter juh riktigt bra, men då måste jordvärmen vara ett extratillval då elleR?
Vilken husleverantör har du?
Att det ingår behöver man inte stirra sig blind på. Jag får ju ändå betala för det i slutändan :) Ventilationen ingår och jordvärmepump köper jag själv på sidan om. Tillverkaren av huset blir Villa varm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.