6 583 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Pannrumsdörr
Ska konvertera från elvärme till vattenburen.
Ska köra pellets och sol som ska placeras i ett pannrum.
Nu krävs det ju brandklassning på dörren till detta pannrum, Ei30
Frågan är nu, vad gäller brandklassningen för?
Om dörren är brännbar, ska den ( +karm) klara typ 30minuter?
i så fall, kan man istället för en dyr Ei30 dörr ha en dörr i helt obrännbar metall bara?
Ska köra pellets och sol som ska placeras i ett pannrum.
Nu krävs det ju brandklassning på dörren till detta pannrum, Ei30
Frågan är nu, vad gäller brandklassningen för?
Om dörren är brännbar, ska den ( +karm) klara typ 30minuter?
i så fall, kan man istället för en dyr Ei30 dörr ha en dörr i helt obrännbar metall bara?
Jag har dörr gjord av dubbla lager med trä, det räckte för 30 min brandcell sa hon som provtryckte och godkände min installation av insatsrör. Men hon tyckte att jag skulle sätta på en plåt på dörrarna, så blev det ännu säkrare (en dörr blir nära pelletsbrännaren). och så blir det inga funderingar om någon annan kommer dit och funderar 
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
E står för entegrety och I för isolation, dvs röktäthet och isoleringsförmåga. De flesta ståldörrar som är eller har varit klassade kommer att klara dessa kraven, men det förutsätter att de innehåller en obrännbar isolering. Enbart stålplåt uppfyller inte kraven. Ska du verkligen ha en fullgod brandcell ska dörr, väggar och tak, samt alla genomföringar och eventuell ventilation också uppfylla kraven på EI-30.
Notera dock att kraven på avskiljning av ett pannrum uppstår endast om du verkligen har ett pannrum, dvs om din panna är större än 60 kW enligt BBR.
Notera dock att kraven på avskiljning av ett pannrum uppstår endast om du verkligen har ett pannrum, dvs om din panna är större än 60 kW enligt BBR.
Medlem
· västerbotten
· 64 inlägg
Är det inte 30 kW ? tycks ha läst det på nån sotarsida.norrbottenstorpet skrev:E står för entegrety och I för isolation, dvs röktäthet och isoleringsförmåga. De flesta ståldörrar som är eller har varit klassade kommer att klara dessa kraven, men det förutsätter att de innehåller en obrännbar isolering. Enbart stålplåt uppfyller inte kraven. Ska du verkligen ha en fullgod brandcell ska dörr, väggar och tak, samt alla genomföringar och eventuell ventilation också uppfylla kraven på EI-30.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Är pannan under 60kw behöver den inte stå i något pannrum.
Har TS inget pannrum i dag krävs inga brand dörrar eller brand celler så länge utrymmet inte kallas just pannrum,
Ska man hård dra det går det utmärkt att sätta en panna under 60kw i vardags rummet utan att det krävs brandcell.
Det är vad som står på hus ritningarna som gäller.
Min ved panna står i källaren med 3 rum och en simpel inner dörr till köket och ingen brand cell.
Klarade brandskydds kontrollen helt utan anmärkning iom jag inte har den i ett pannrum utan i en källare.
Har TS inget pannrum i dag krävs inga brand dörrar eller brand celler så länge utrymmet inte kallas just pannrum,
Ska man hård dra det går det utmärkt att sätta en panna under 60kw i vardags rummet utan att det krävs brandcell.
Det är vad som står på hus ritningarna som gäller.
Min ved panna står i källaren med 3 rum och en simpel inner dörr till köket och ingen brand cell.
Klarade brandskydds kontrollen helt utan anmärkning iom jag inte har den i ett pannrum utan i en källare.
Då jag konverterade skrev jag oförsiktigt pannrum på bygglovet och då måste det vara brandcell, dvs ei-30 klassat.
Det ska vara dubbla gips i tak och vägg, samt brandklassad dörr.
Jag frågade sotaren som gjorde besiktningen innan jag tog pannan i bruk, han sa att han hade då inte klankat ner på dörren.
Så, jag pratade med min handläggare på byggnadsnämden och frågade om det hade varit möjligt att ändra på ritningen och skriva "förråd" istället för pannrum, då min panna understiger 60kW och mycket motvilligt medgav han att det hade jag visst kunnat göra.
Men, nu har jag iaf ett pannrum med en branddörr som är enligt ei-30, som jag hoppas aldrig kommer att sättas på prov
Det ska vara dubbla gips i tak och vägg, samt brandklassad dörr.
Jag frågade sotaren som gjorde besiktningen innan jag tog pannan i bruk, han sa att han hade då inte klankat ner på dörren.
Så, jag pratade med min handläggare på byggnadsnämden och frågade om det hade varit möjligt att ändra på ritningen och skriva "förråd" istället för pannrum, då min panna understiger 60kW och mycket motvilligt medgav han att det hade jag visst kunnat göra.
Men, nu har jag iaf ett pannrum med en branddörr som är enligt ei-30, som jag hoppas aldrig kommer att sättas på prov
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är aldrig fel att ha pannan i en brandcell.
Förstår inte varför kravet bara finns om det är ett "pannrum"
I mitt fall så talade jag om direkt att det var en källare pannan stod i när dom skulle ha brand skydds kontrollen för annars kan det bli dyrt.
Vet ett fall där det kostade 30 000kr att få det godkänt för att hon inte sa källare utan tjafsade med sotaren istället.
Min källare håller ei-15 och har brandvarnare direkt kopplad till larm central så brandkåren kan vara här på mindre än 10 minuter om jag inte blåser av larmet.
Förstår inte varför kravet bara finns om det är ett "pannrum"
I mitt fall så talade jag om direkt att det var en källare pannan stod i när dom skulle ha brand skydds kontrollen för annars kan det bli dyrt.
Vet ett fall där det kostade 30 000kr att få det godkänt för att hon inte sa källare utan tjafsade med sotaren istället.
Min källare håller ei-15 och har brandvarnare direkt kopplad till larm central så brandkåren kan vara här på mindre än 10 minuter om jag inte blåser av larmet.
Klicka här för att svara