5 540 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
elpatron för varmvatten
som rubriken, har en gammal olje/ved panna som vi eldar i för varmvatten och varme i huset.
men med 2 små barn i huset, orkar man inte med eldinga, har inga acc tankar och inga vv beredare. blev till att elda värje timme.
så nu köpte jag 2 billiga luft till luft pumpar, fungerar kalas, 1 i vardagsrummet och en i hallen nede som blåser upp trappa till 2 våning. dom täcker hela värmebehovet.
men det gir inga varmvatten. tänkte att slänga i en elpatron.
panna har en tank på 120 liter. hur stor elpatron behöver jag då?
brukar att gå ca 40 min varmvatten till duschen värje dag, hur mycket kan el fakturan gå upp på en månad då ?? ligger nu på ca 1400 kr i mnd.
men med 2 små barn i huset, orkar man inte med eldinga, har inga acc tankar och inga vv beredare. blev till att elda värje timme.
så nu köpte jag 2 billiga luft till luft pumpar, fungerar kalas, 1 i vardagsrummet och en i hallen nede som blåser upp trappa till 2 våning. dom täcker hela värmebehovet.
men det gir inga varmvatten. tänkte att slänga i en elpatron.
panna har en tank på 120 liter. hur stor elpatron behöver jag då?
brukar att gå ca 40 min varmvatten till duschen värje dag, hur mycket kan el fakturan gå upp på en månad då ?? ligger nu på ca 1400 kr i mnd.
nu är det matematik...hoppas jag räknat rätt.....40min /dag ger ca 700kwh/månad......sen beror kostnad på uppvärmningssättet...med elpatron lär det väl ge 12-14 hundra kronor / månad.
Acken räcker kanske 15-20 min så det vill till att duscharna är jämt utspridda över dagen
Acken räcker kanske 15-20 min så det vill till att duscharna är jämt utspridda över dagen
Redigerat:
Det är mycket oekonomiskt att värma en gammal panna, hela pannrummet och rökgången för att få varmvatten. Om du skaffar en elberedare i stället kommer den ändå till nytta på sommaren när sätter in en bättre panna. Köpa elpatron till gammal panna är som att köpa ny växellåda till en Opel -87a.
Värt att kolla är vilken temperatur pannan behöver ha för att varmvattnet ska duga för att duscha med, vissa pannor ger bara vettigt varmvatten om de är uppåt 80 grader, andra kan ge vettigt varmvatten vid klart lägre temperatur.
Jag har elpatron i min pannan (installerat av förra ägaren för många år sen). Min sotare tipsade mig om att stoppa en skumgummikloss så att värme inte kan gå från hela pannan ut till skorstenen, klossen trycks in genom sotluckan upptill på pannan och i mitt fall sitter den precis före rökgasspjället. Man får såklart absolut inte glömma ta bort den här innan man eldar!
Jag tycker annars att du ska skaffa en varmvattenberedare. Om du har kvar pannan så koppla så att kallvattnet först går in i din panna, och sen vidare till varmvattenberedarna, och sen som varmvatten till resten av huset. På så vis så kan du elda för att få billigt varmvatten, men om du inte eldar så får du varmvatten från el.
Jag har elpatron i min pannan (installerat av förra ägaren för många år sen). Min sotare tipsade mig om att stoppa en skumgummikloss så att värme inte kan gå från hela pannan ut till skorstenen, klossen trycks in genom sotluckan upptill på pannan och i mitt fall sitter den precis före rökgasspjället. Man får såklart absolut inte glömma ta bort den här innan man eldar!
Jag tycker annars att du ska skaffa en varmvattenberedare. Om du har kvar pannan så koppla så att kallvattnet först går in i din panna, och sen vidare till varmvattenberedarna, och sen som varmvatten till resten av huset. På så vis så kan du elda för att få billigt varmvatten, men om du inte eldar så får du varmvatten från el.
Köp ny varmvattenberedare alla dagar i veckan. 150-200L duger nog bra om du har barn som gillar att bada
Dagens bästa kommentar:
"Köpa elpatron till gammal panna är som att köpa ny växellåda till en Opel -87a"
Men om du har funderingar på solvärme som komplement så bör du redan nu investera i en sol tank med elpatron.
Dagens bästa kommentar:
"Köpa elpatron till gammal panna är som att köpa ny växellåda till en Opel -87a"
Men om du har funderingar på solvärme som komplement så bör du redan nu investera i en sol tank med elpatron.
Är du lite händig så hittade jag en frånluftsvärmepump i Värmland:
http://www.blocket.se/varmland/Autoterm_480_25518124.htm?ca=7&w=1
Duger ypperligt som vv beredare.
Har du mekanisk ventilation så är det värt att köpa tycker jag.
Blev nästan lite sugen själv....
http://www.blocket.se/varmland/Autoterm_480_25518124.htm?ca=7&w=1
Duger ypperligt som vv beredare.
Har du mekanisk ventilation så är det värt att köpa tycker jag.
Blev nästan lite sugen själv....
Redigerat:
Klicka här för att svara