M
mulpac: Om det inte är luft i den har det troligen fastnat skräp i den som ger missljuden. Testa att köra den med högsta fart och se om det högre flödet rensar den. Det kan vara möjligt att plocka isär den och rengöra, men det är ju rätt bökigt förstås. Sommaravstängning kan faktiskt minska livslängden just p.g.a. risken att det samlas skräp i den. När luftningsskruven är urskruvad
3 svar · 1,1k läst
E
ettep: Har lite frågor angående mitt värmesystem. Har en jordvärmepump och vatten radiatorer till de. Systemet med rör och element är rätt gammalt, om byggt och på byggt i omgångar. Huset är byggt 1909. Problemet är att trycket sjunker, men väldigt långsamt. Ca 0,5 bar under ett halvår. Hur högt ska trycket vara från början? Måste vara ett extremt litet läckage om de tar så lång tid
0 svar · 1,5k läst
estwing
estwing: såhär kan du göra.... http://www.minhembio.com/speedomac/29955/ mvh estwing alias speedomac
14 svar · 2,1k läst
J
JessJonne: Grymt, detta förklarar faktiskt en hel del! Tack och bock för hjälpen!
2 svar · 1,7k läst
M
Mats: flyttar till väme delen
1 svar · 2,2k läst
K
kajsalajsa: [citat] Ska ta mig en titt imorgon när det är ljust, men jag tror inte vi har några istappar på framsidan iaf, men ett bra tips :) tack
8 svar · 3,1k läst
J
Jan-Å: Vi satte 2 såna (minns inte fabrikat, modell etc) i källarn på ett gammalt trähus firman har utanför stan. Det blev helt ok värme och inget störande ljud, däremot är golven kalla att gå på, speciellt där det är klinkers så i det fallet vart det inte lika bra som golvvärme. Men ser man till arbetsinsatsen så är det ett alternativ.
4 svar · 3,4k läst
R
Rickie: edit, såg fel på bilden
5 svar · 1,1k läst
R
Rickie: dum fråga kanske, men du har testat att lufta dom va? eftersom halva blir varma?
4 svar · 3,4k läst
Taxen
Taxen: Jag tycker att ser ut som att bara rundjärnet är av och det borde vara lätt att byta med en ny stång.Det som kan vara svårt är att få ur den gamla om den har fastnat i nåt av gångjärnen.Du får spreja 5-56 e.d.där stången går igenom.För att inte gångjärnet som sitter på pannan skall gå av,så stöd det med en bräda på undersidan innan du knackar med en dorn på stången.
1 svar · 1,5k läst
G
gaia: ja, en huva skyddar mot regn också så blir det inte bortkastade pengar även om det kanske inte hjälper mot oljud :). Annars tror jag att det är bara att vänta tills pipan blir litet mer sotig och smutsig och ekot som stutsar mot hårda rena ytor dämpas av beläggningar... gaia
5 svar · 3,8k läst
M
myrstack: Siljan har en pdf på sin hemsida som tar upp deras vy på det hela och om jag förstår det rätt rekomenderar de ångspärr vid golvvärme på både betongbjälklag och träbjälklag. Skruvar gör du genom både ångspärr och lumppapp ner i bjälkar eller glespanel. Nu kanske det inte är ett siljan du har så kolla med din leverantör om något speciellt. Siljans guide hittar du här // Mats
6 svar · 3,6k läst
P
Psycho Dave: Jag skulle behöva koppla om mitt värmesystem då jag just nu shuntar golvvärmen från radiatorsystemet och inte direkt från pannan vilket kan leda till problem då golvvärmen ibland vill ha högre temp än radiatorsystemet. Jag har en ESBE 4T/TM20 shunt på min panna som styr temperaturen till radiatorerna men nu skulle jag vilja plocka ut vatten till golvvärmeslinga via en egen shunt
0 svar · 1,9k läst
P
pernon: Jag har alltid velat ha en kamin som sprakar i vardagsrummet. Tyvärr tog dom bort murstocken ur vårt hus när det konverterades från vattenburet till direkt-el (man fick bidrag för det 1975...). För några år sedan konverterade vi till fjärrvärme, men har fortfarande ingen riktig skorsten. Nu i vinterkylan (vi har -30 i Umeå idag) blir jag enormt sugen på en kamin, främst för
0 svar · 742 läst
M
Mrjonas: Hej, Vi har en timrad bod på ca 80kvm som vi funderar på att renovera och göra vinterbonad med allt vad det innebär. En av funderingarna som dykt upp är uppvärmingen. Vi kommer att ha någon form av kamin att elda i. Men även ngt annat. I boningshuset finns idag bergvärme och ett alternativ är att dra upp rör till det andra huset och använda det som redan finns. Men jag har hört
0 svar · 569 läst
Skogsta
Skogsta: Idag har vi värmesystemet helt separerat från varmvattnet. Det sitter en separat Parca 300 liter varmvattenberedare. Detta hade jag ev tänkt bygga bort eller hur man nu skall göra.
7 svar · 5,2k läst
S
sagan1: Hej,kolla www.hansforsman.se dessa är generalagent och har nytt eldfast tegel kolla hemsidan och ring,var i Jämtland bor Du,jag har en Wamsler kökspanna och ska köpa nytt tegel inom kort om vi bor nära skulle man kunna dela frakt.
3 svar · 5,8k läst
G
grävaren: Det går säkert att borra igenom bjälkarna, men det blir en väldig massa slang som skall träs igenom. I vårt hus blev det 6 ventiler, dvs 12 slangar som skulle träs igenom bjälken närmast pannan. För att slippa få perforerade bjälkar, valde jag att såga jack. Genom att fästa 50mm frigolit under hela trossbotten, hoppas jag att värmen stannar i huset. 4-5 fack / slinga oberoende av
15 svar · 5,8k läst
Taxen
Taxen: Du skall nog först ställa in brännaren så du får ut så mycket värme som möjligt till pannan.Har du max 68 grader när den slår av och sen inte slår på igen förrän pannvattnet sjunkit till t.ex 55 grader,då blir det kinkigt med vattnet till duschen om du duschar just då.Beror lite på vad du har för hysteres(till och frånslag) på brännaren.
13 svar · 1,8k läst
2
2an: Nja rätt dimensionerad pump är det enbart mysfaktorn som det skulle vara ide med kamin, Så jag skulle se till att få pump som har 110% täckning o skippa kaminen för att slippa ha sotare på besök o brandskyddskontroll mm.. Du skulle ju iof kunna förbereda för ev installation av kamin om ny skulle känna för att mysa framför brasan..
3 svar · 2,4k läst
J
johgus61: Jo det är helt sant att det ska vara komfortabelt. Tack för tipset ska hålla koll på 750Pn så det kanske blir en sån och en kamin ändå.
4 svar · 874 läst
2
2an: Nu är det rätta temperaturerna för att kolla behov mm så passa på :) Jag kollar oxå allt vad som går kolla nu för ev framtida byte, Bl.a ska garaget fixas värme i o nu kör jag aerotemper för att kolla behovet..
22 svar · 7,6k läst
2
2an: Är det frost på insidan av plåten på kallvinden?? Det blir det o därför ska det finnas kondensskydd så inte detta droppar ner i isoleringen då det blir varmare ute.. 12 kW, Hur stort hus har du o vilken temp är det ute??
2 svar · 805 läst
2
2an: Kamin är bara om man tycker det är värt pengarna med myseldning, Nu beror det ju på vart i landet huset är beläget o sotningsintervaller oxå för dom avgifterna ska ju räknas in med.. Farsan har kamin o här är det sotning 1 gång/år á 452:- sen tillkommer brandskyddskontroll vartannat år för 860;. så då kostar sotarn 870:-/år, För dom pengarna i ett energisnålt hus med
7 svar · 5,2k läst
M
mulpac: [citat] Ja, den som syns på denna bild: http://www.byggahus.se/forum/978837-post10.html
4 svar · 1,7k läst
Y
Yrrol: Jag tror ritningen stämmer och rörisen hade fel. -För nu har jag slitit ut golvmattorna och sett bättre. Vid närmare titt på ritningen och i pannrummet så är det snarare såhär att det är bara 2 rör genom väggen. Radiatorerna är serie kopplade, returen går orörd. Lustiga är att båda långsidorna är sammankopplade. Rördragningen är som ett U och i botten på U:et så finns två
1 svar · 1,2k läst
H
Holpe: Tack så jättemycket. Du är super! Det här kommer lösa sig helt klart.
7 svar · 2,0k läst
T
tjommeost: Har haft lite problem med min golvvärme (en kall slinga) och kommit fram till att det måste vara returventilen som har pajat. Trodde det först var luft i systemet eftersom den fortfarande fjädrar tillbaka. Dock när jag stängde alla andra ventiler och tillopp och retur från pannan så kom det varken luft eller vatten. Vilket det gjorde när jag öppnade någon annan. Kan man ta ut den och
0 svar · 1,1k läst
G
Grottan: Kan nog vara vettigt att begränsa framledningstemperaturen, står lite matnyttigt i detta dokument: http://www.wirsbosystems.com/vvsin/pdf/5_90.pdf
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.