Värme allmänt
Åsa76: Hej, Vi har ett konstigt (tycker vi) problem i vårt hus. Vi har 2slingor fjärrvärme på nedre plan (6 rum). Systemet är väldigt ostabilt och element slår av o på lite hur som. Vi switchade pumpen till manuell då vi tänkte att den kanske styr om värmen på "automatisk". Men de thjälper inte. Ibland är vissa element jättevarma, sen helt hux flux så är de "döda" i 2-3
fritz76: Jag har inte självdrag i badrummet utan ett ventilationssystem som suger ut fukten, Skulle det möjligen hjälpa att sätta dammlister av cellplast mellan rutorna? har kopplade 2 glas
-MH-: Oj, det var billiga adaptrar! Mina ventiler var gamla (från 60-talet tror jag), nägra fungerade bättre än andra.
PST: Det är iallafall det normala sättet. Det blir ju dessutom mycket enklare att serva/renovera och upptäcka läckor... Det går att göra snygga "lådlister" längs golven över rören. Jag tror inte jag någonsin har sett radiatorledningar dragna inuti ytterväggar....
PST: 18-19 grader är iofs normalt ! Inte många villaägare med dyr elvärme som har mer än så kalla vinterdagar.... Normalt kommer inte Brf-en heller att göra något åt saken eftersom de troligtvis har betalat dyra VVS konsulter och investerat i termostater som dessutom kan vara spärrade i ett läge som inte ger mer än så mycket värme... Normalt säger man att man vill hålla 18-22 grader i
PST: Ettrörs system: Endast ett rör går från shunten till första radiatorn, därifrån går ett vidare till nästa radiator etc..för att slutligen från den sista radiatorn gå tillbaks till shunten (En slinga) Alla radiatorer i en slinga är "seriekopplade" Tvårörssystem: Värmestammen består av två rör, varmvattnet från shunten går till översidan på samtliga radiatorer, och
DIY_freak: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=72 skulle jag föreslå. Billig och fullt tillräckligt för detta.
kungkokos: Perfekt - tack för tipsen. Har surfat runt lite och insett att det kanske är så pass pinsamt att jag redan har temperaturreglering utan att ha fattat det :) hehe Att siffrorna 1-5 på vredet skulle motsvara olika temperaturer hade ju inte jag fattat! Trodde enbart att det var en "flödesindikator". Tyckte ju att det var lite konstigt på så pass nya radiatorer. Men om så är fallet - varför
Matss: Det fina med det är att du kan låta innegivaren "stänga av" värmen när det blir tillräckligt varmt inne.
Skalman: Svarar själv. Har plockat hela kretskortet från pannan och behöver inget schema längre. Tack alla ni som svarat! Ärendet avslutat. Hälsningar, Kalman
Tompa74: Verkligen ingen som vet? Brukar ju alltid vara någon som har lite koll...
knatte: Den stora vinsten är komfort, men sänker du inte rumstempen nån grad så går det normalt mer energi med golvvärme jämfört med radiatorer. När jag la in golvvärme och klinkers fick jag vänta 6 veckor innan jag kunde dra på värmen.
knatte: Skruva loss termostaten (den stora muttern),,tryck in stiftet och se att den fjädrar tillbaka....då är det okej
andreas_gbg_: Får en CTC Eco EL 1500 hemlevererad till mig imorgon. Eftersom jag är på jobbet kommer pannan bli ståendes ute tills jag kommer hem. Är det någon fara? Mvh Andreas
micaelpersson: Till våren drar ja igång med mitt nybygge! Och har lite funderingar över värmen! Fakta om huset Källare på 160 M2 Timmer hus med 8 tums timmer Bottenvåningen på timmerhuset 160 M2. Halva våningen är rätt öppen Andra våningen 60 M2. Kommer ej att extra isolera timmerväggarna 35 cm isolering i taket + torvtak 30 cm i källarplattan Källaren blir de vandliga lekasten + uppreglat med
Loner: Ja, vi jämtar är vana vid både snö och kyla :) Vad kostar dessa små växlare då, jag har ju planer på att frostskydda ett kommande förråd på ca 10kvm.. Och då hänga växlaren på slingan som värmer garageplattan. /L
stiffen72: Tack. Jag har kollat på den lilla pinnen och den löper fint o mjukt. Plasthatten är i övre läget. Är det då ventilen ska vara öppen och varmvatten strömma genom systemet till golvslingorna? Fråga: Är det någon sorts termostatfunktion i plastkåpan med plasthatt, som sitter ovanpå den lilla pinnen? Det går ju att vrida på den men spelar det någon roll?
Ublegend: Letar lite på trådar i detta ämne..men hittar inget Dilemma! Har installerat PX21 pelletsbrännare på min gamla oljepanna. Isolerat den gamla vattenberedaren och satt en givare mot plåten där.. startar när vatten/plåten? går ner till ca 60-70grader. Går sedan ganska länge.. lite för länge kanske. (över en timme) Pannan går ca 2-3ggr per dygn. (ca 16kg pellets om dagen går åt) Har
Yamma: Hej, jag har fått problem igen med min sex år gamla Nibe 310P. Tredje felet sedan start. Cirkpumpen, läckage i kopparrören vad det nu hette och nu A03. Jag tror att det har med expansionskärlen att göra, det skall gå att trycka på en knapp för att återställa den men detta ger ingen effekt, A03 i alla fall... Elförbrukningen drar iväg då pannan använder elpatronen mycket mer så jag
somelvis: leroymerlin , obi , castorama , praktiker , Detta är de största, webadressen är .pl efter orden, dvs www.obi.pl .
andreasge: Huset är byggt 1920 och vi har två murstockar synliga i köket. Ingen av dem är i bruk, en har använts av oljepanna och en av bakugn och kokgryta i källaren. En gång har det funnits en vedspis i köket. För övrigt finns inga gamla eldstäder. Bakugnen ska provtryckas för att se om den är värd att satsa på. Blir kostnaden för renovering för stor funderar vi på om det är möjligt
Rrrrr: Gjut in en riktig värmekabel i plattan. Då den går sönder om 50år så behöver du ej bila fram den. Ta då bort ytskiktet, spackla in en ny kabel och lägg nytt klinker (Gör inget om den gamla kabel ligger kvar i plattan)
Pompe1997: Jag har ett insats rör i min skorsten och det e för litet för min ved nuvarande panna och jag tvivlar på att det kommer att funka med den nya (fokus 40) pannan. Måste jag plocka ner hela skorstenen eller e det någon som har bättre ideèr om hur jag får ut röret och den jag vet inte vad det e för massa som dem har fyllt upp med? Jag har satt en rökgas fläkt högst upp på skorstenen.
Wigert: Hej Nu har vi renoverat ett av bostadsplanen (bottenvåningen) och lagt in golvvärme Wirsbo 17 mm i 6 slingor som är inspacklat i ca 35 mm flytspackel på träbjälklag. Övervåning plus del av källare värms med radiatorer. Sedan 2005 värms huset med en Nibe 1230-10. Källaren har också golvvärme men en enkel temperaturbegränsningsventil enbart. Nu återstår frågan hur jag får ett
MathiasS: Näe, det är inte ett problem heller i de sammanhang vi diskuterar här. Drar man pex i skyddsrör så tas utvidgningen upp i skyddsröret. Har man en väldigt lång stamledning som inte går i skyddsrör så fixeras röret alternativt så bygger man så att man kan ta upp rörelsen. I golvvärme som det handlar om här är det ju precis som du säger Sven, det är rummets största dimension som
cim97cd4: Hej , Jag skulle vilja köpa en värmekanon som drivs av gasol och bor i Skåne , någon som vet var man kan köpa en sådan i omkretsen ?
Roary: Om du har en tegelsten eller mers tjocklek utanför rökkanalen så är det ok med trä mot den. Kontakta gärna sotaren innan du bygger och hör med han hur han vill ha det, det är han som i slutänden ska godkänna allt. Då slipper du tråkiga överraskningar..
somelvis: Det är inte ovanligt att man får borra åtminstone två hål till fastigheter som din. I synnerhet om det finns höga vattenflöden i borrhålen och trasigt / dåligt berg. Hos mig är det precis så och går inte att borra mer än ca 100-110 meter, en av grannarna har rekordet på 116 meter. Vad som händer är att borrutrustningen inte klarar av att trycka unden vattnet och borrhammaren inte