Jag har ett gammalt, dåligt isolerat fritidshus på 150 kvm i Sörmland. Vattenburen värme (elpatron + ack.tank i uthus med kulvert till huset) + elelement i toalett/badrum. Jag vill ha viss grundvärme på vintern så det brukar stå på med 30-40 gr vatten från dec-mar. Det drar ~2000 kWh per månad, och en normal vinter så skulle värmen kunna vara betydligt lägre inställd stora delar av den perioden. Och vintrar som den här skulle det behövas lite extra värme ibland. Vad är enklaste sättet att automatisk dra ner värmen när det inte är så kallt? Shuntstyrning? Innegivare/utegivare? Funkar t ex Thermomatic CBJ om jag bara vill ha 5-6 gr? Eller någon form av styrning av elpatronen baserat på utetemperaturen? Eller kan jag helt enkelt sätta en termostat på cirkulationspumpen på sekundärkretsen? Det skulle ju bli en del av/påslag, men det kanske den tål? Jag är inte ute efter finlir med spikrak temperaturkurva, utan ett enkelt/billigt/säkert sätt att inte skicka runt för mycket varmvatten när det inte behövs. (Termostaterna på elementen är för dåliga för att sköta det här jobbet.)
Tacksam för tips!

Det är alltid vanskligt att stoppa och starta en cirkulationspump. Sannolikheten att den stannar är stor. Antar att du har en panna med elpatron och termostat för maxtemp i tanken.

Den mest eleganta lösningen är ju då en termostatstyrd shunt. Men det kostar.

Ett annat alternativ är att styra elpatronen från ett termostat via relå men då är tanken halvvarm och det tar tid att få upp värmen.

En tredje variant vilket jag skulle rekommendera är nya termostat 5-25 grader på de flesta elementen. Då får du ju exakt den temp du vill ha!

Tankens värmenivå torde vara proportionell mot hur snabbt du vill ha upp värmen när du kommer ut på landet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.