1 590 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Luftning av radiator
Hur kommer det sig att en av mina radiatorer på övervåningen behöver luftas lite då och då?
Det verkar inte vara läcka i systemet eftersom trycket inte sjunker. Skulle det varit läcka så borde trycket sjunka till omgivningens tryck? Det är även bara i en radiator som luftning är nödvändig. Senast systemet var tömt var ca ett och ett halvt år sen och då var det ett par gånger som jag behövde lufta samma radiator.
Någon som vet varför det blir såhär eller vad som är fel?
Det verkar inte vara läcka i systemet eftersom trycket inte sjunker. Skulle det varit läcka så borde trycket sjunka till omgivningens tryck? Det är även bara i en radiator som luftning är nödvändig. Senast systemet var tömt var ca ett och ett halvt år sen och då var det ett par gånger som jag behövde lufta samma radiator.
Någon som vet varför det blir såhär eller vad som är fel?
Det kan vara så att det är högsta punkten eller just den radiatorn råkar vara konstruerad så att luften fastnar just där. Det måste inte komma därifrån.
Det är nog ganska normalt att man måste lufta lite här och där man drar igång systemet på hösten. Jag har själv en radiator som det porlar i och tyvärr har avluftningen satt igen sig (46 år gamla grejer).
Det kan också vara så att man faktiskt får in luft trots att din panna visar på övertryck. T.ex. kan du får undertryck på sugsidan på pumpen och luft kan sugas in. Det kan vara så små läckor att du inte märker det.
Det är nog ganska normalt att man måste lufta lite här och där man drar igång systemet på hösten. Jag har själv en radiator som det porlar i och tyvärr har avluftningen satt igen sig (46 år gamla grejer).
Det kan också vara så att man faktiskt får in luft trots att din panna visar på övertryck. T.ex. kan du får undertryck på sugsidan på pumpen och luft kan sugas in. Det kan vara så små läckor att du inte märker det.
Redigerat:
Hej och tack för svar. Rören på den sidan av huset som aktuell radiator sitter på är grova (orginal) förmodligen varit själv-cirkulation. Får testa att dra åt lite till vid pumpen. Men om det är läckage nån stans så skulle systemet kunna kompensera vattenförlusten med luft trots högre tryck i system.
Kallt vatten löser ganska stora mängder gas, det är först vid över 60 C som det frigörs ordentligt. Därför bör ett nypåfyllt system helst värmas upp till 60 C och sedan slutluftas. Efter detta bör man vara rädd om det vatten som finns i systemet då det inte längre är särskilt korrosivt.
På 80-talet installerades PEX-rör som inte var diffusionstäta. Detta är förkastligt eftersom vattnet i ett sådant system syresätts kontinuerligt. Har ingen egen erfarenhet, men gissar att ett sådant system har ständigt återkommande behov av luftning då systemet värms upp ordentligt.
På 80-talet installerades PEX-rör som inte var diffusionstäta. Detta är förkastligt eftersom vattnet i ett sådant system syresätts kontinuerligt. Har ingen egen erfarenhet, men gissar att ett sådant system har ständigt återkommande behov av luftning då systemet värms upp ordentligt.
Har du några belägg för just 60 grader?? Det är ganska mycket..SvenD skrev:
Antar att det är gaser med syremolekyler du vill prutta ut ur systemet.
Det var ett par gånger precis när jag satte igång systemet efter att det varit tömt som det skvalade lite i aktuell radiator och då fick jag lufta. Sen var det inte något mer sen slutet på förra hösten/början av vintern. Men nu började det att skvala igen och fick då lufta, dvs kanske ett år sen sists. Som jag skrev så har det inte varit något tryckfall i systemet.
Bor på Gotland och där brukar vintrarna vara milda och så var det förra året, i år har det dock varit riktigt kallt och har nog haft upp mot 60 grader i systemet, så utifrån vad Sven skriver så verkar det rimligt.
Bor på Gotland och där brukar vintrarna vara milda och så var det förra året, i år har det dock varit riktigt kallt och har nog haft upp mot 60 grader i systemet, så utifrån vad Sven skriver så verkar det rimligt.
60 C: Hört av en gammal rörmokare och det stämmer bra med min egen erfarenhet. Det går också att observera fenomenet genom att värma en kastrull med kallvatten på spisen.Nimajneb skrev:
Gaser med syremolekyler? Det är ju luft, 79 % N2, 20 % O2 och ca 1 % ädelgaser.
Om man nu skall vara riktigt noga så gäller en annan sammansättning vid diffusion genom PEX, då t.ex. kväve torde ha större diffusionshastighet än syre.
Syret i "luften" förbrukas efter en tid genom korrosion, kvar blir kväve och lite ädelgaser.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Stänga av vid luftning av radiatorer?
Värmepumpar -
Utgör radiatorns luftningsskruv även "frostplugg"???
Värme allmänt -
Luftningsskruv till gammal sektionsradiator
Värme allmänt -
Luftningsventil för radiator när det är trångt
Värme allmänt -
Läckage spillhål avluftningsmutter radiator var hitta ny?
Värme allmänt