10 938 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Hjälp med vattenburen fläktkonvektor
Jag hade tänkt värma upp våran källare till en lite mer behaglig temperatur än det är nu och har då tittat på en vattenburen fläktkonvektor. Hur sprider sig värmen med en sådan? Kan man jämföra det med en luft/luft värmepump ungefär? Det är två rum på ca: 15 respektive 10 m2 det handlar om och jag skulle vilja ha elementet i det "lilla" rummet då det är en hall. Kommer det att bli varmt i det större rummet också tror ni?
Sen undrar jag hur man räknar på fläktkonvektorer, är det 75-100 W / m2 där också?
Sen undrar jag hur man räknar på fläktkonvektorer, är det 75-100 W / m2 där också?
Hur väl temperaturen fördelar sig beror till stor del på placeringen av konvektorn.
Ska den sitta på vägg/stå på golv eller kan du hänga den i taket osv..
Effekten beräknas på samma sätt som om du hade haft radiatorer men en fläktkonvektor har betydligt större effekt än en konventionell radiator.
Rekommenderar att du sätter dit en styr som kör en 2-vägsventil med termomotor i sekvens med fläkthastigheten mot ett inställt börvärde så slipper du gå och skruva hela tiden.
Ska den sitta på vägg/stå på golv eller kan du hänga den i taket osv..
Effekten beräknas på samma sätt som om du hade haft radiatorer men en fläktkonvektor har betydligt större effekt än en konventionell radiator.
Rekommenderar att du sätter dit en styr som kör en 2-vägsventil med termomotor i sekvens med fläkthastigheten mot ett inställt börvärde så slipper du gå och skruva hela tiden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
En fläktkonvektor är ett helt vanligt element med en fläkt som gör att värmeavgivningen blir snabbare.
Den absolut vanligaste fläktkonvektorn i Sverige är kupevärmaren för bilar, märkvärdigare är det inte. Sedan kan man värma med el eller vatten.
Effektberäkningen är densamma oavsett vad man värmer med.
Varför inte sätta 2 element (fläktkonvektor), ett i vart rum så kan man ha dörren stängd.
Fläkten i en fläktkonvektor låter, det brusar mer eller mindre och fläkten har inte obegränsad livslängd. Vanliga element blir lite större men sköter sig själva under lång tid.
Protte
Den absolut vanligaste fläktkonvektorn i Sverige är kupevärmaren för bilar, märkvärdigare är det inte. Sedan kan man värma med el eller vatten.
Effektberäkningen är densamma oavsett vad man värmer med.
Varför inte sätta 2 element (fläktkonvektor), ett i vart rum så kan man ha dörren stängd.
Fläkten i en fläktkonvektor låter, det brusar mer eller mindre och fläkten har inte obegränsad livslängd. Vanliga element blir lite större men sköter sig själva under lång tid.
Protte
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden