Har precis fyllt på värmesystemet igen & avluftat efter konstens alla regler, men det bildas luftfickor i cirkulationspumparna som väsnas. Detta hörs i hela systemet. Problemet har funnits sen vi flyttade in. Enda sättet jag kommit på för att få bort luftfickorna är att tömma ur lite vatten ur systemet & snabbt fylla på vatten så att det bildas en tryckvåg som river med sig luftbubblorna. Men samtidigt syresätter jag ju vattnet och är efter en dag tillbaka på ruta ett :-(

Båda pumparna sitter monterade på två horisontella rör vilket i min värld är fel då det är som gjort för att det skall bli luftfickor!? Borde inte pumparna sitta verikalt monterade?

Dessutom inbillar jag mig att luftbubblorna sliter ut pumparna?

Någon som har tips eller idéer om hur jag skall komma till rätta med detta?

Testa att lufta pumparna, genom att lossa den stora skruven som sitter i mitten på pumparna.

Pumpar skall monteras vertikalt, sen får pumptillverkarna skriva vad dom vill.

Vet inte vad du har för värmesystem, men när vattnet väl är avgasat kommer problemet att försvinna. Vid vedeldning gäller det att få upp allt vatten i så hög temp som möjligt.

Håller med Matss om montering av pumpar. Sen gäller det att hitta "högsta punkten" dvs det element dit all luften åker. Jag har en 9-10 element i kåken men det är bara ett eller två som det kommer luft i.

Tror det är värre om man inte har öppen expansion också för normalt sett så åker all luft dit när man meckar på iom att det är fall därifrån (iaf i min kåk).

Se till att ha hett i systemet när du fyller det hjälper då syret snabbare går ur hett vatten.

Matss skrev:
Pumpar skall monteras vertikalt, sen får pumptillverkarna skriva vad dom vill.

Vet inte vad du har för värmesystem, men när vattnet väl är avgasat kommer problemet att försvinna. Vid vedeldning gäller det att få upp allt vatten i så hög temp som möjligt.
Benägen att hålla med där! Säger sig självt!

Pumpaxeln ska vara horisontell, Då blir det inga luftfickor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.