Jag skulle behöva koppla om mitt värmesystem då jag just nu shuntar golvvärmen från radiatorsystemet och inte direkt från pannan vilket kan leda till problem då golvvärmen ibland vill ha högre temp än radiatorsystemet.

Frågan är då hur jag kan ta varmvatten till golvvärmen direkt från min Focus PE-20 pelletspanna? Som det är nu så används shunten på pannan till att skunta ut vatten till radiatorerna. De enda anslutningar som då finns kvar är expansionskärlsanslutningen samt en källar retur.

Kan jag använda expansionskärlsanslutningen för att ta ut varmvatten till golvvärmeshunten och sedan använda källar returen på pannan som retur för golvvärmen?

Det är väl så man gör, visserligen har jag en Thermia men med 2 shuntgrupper.

Protte

Vad bra att höra.
Jag är ju ingen röris så jag vet inte vad som är korrekt men jag tänkte göra jobbet själv, är ju inte rocket science direkt att dra lite rör.

Lite nyfiken, När vill golvvärmen ha högre temp än radiatorsystemet.
Det brukar vara tvärtom?

När man inte använder den 100 kvm stora övervåningen och bara har den på sparlåga. Eller när man har mycket spring i dörren på nedervåningen så kan det vara varmt och gosigt där uppe men kallt och jävligt där nere.

Det skall i detta tilläggas att de som lade golvvärmen på bottenvåningen i detta huset måste ha gjort något stort fel då den är väldigt ineffektiv då det krävs relativt höga temperaturer på vattnet för att det skall bli varmt i rummet. Dessutom har vi flera kalla ytor bla i köket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.