Tjenare, jag har idag vattenburen golvvärme i hela kåken som värms av enbart elpatron och funderar därför på att sätta in en vattenmantlad kamin med ackumulator tank för att förvärma vattnet lite.
Någon som har erfarenhet av detta?
Någon som vet vilken storlek man bör ha på tanken?
Är installationen kostsam/besvärlig?

Tack på förhand!

Njae, så särskilt besvärligt behöver det kanske inte bli. Om du bara tänkte ha den vattenmantlade kaminen för myseldning med bonuseffekten att den värmer hela huset så tar den enog ett tag att betala tillbaka. Har du tänkt elda mycket så är jag själv lite tveksam till att behöva ha ved- och askhanteringen inomhus.

Men principen är ju enkel:
* En vattenmantlad kamin, finns lite trådar här på fourmet ganska nyligen om relativt billiga tom.
* koppla den till en 500 el. 750 l. ackumulatortank med elpatron (så kan du ta bort din elpanna).
* Laddpaket behövs troligen
* Du behöver antagligen en shuntgrupp till golvvärmen.
*Sörj för vatten och avlopp till säkerhetskylningen av kaminen.

Tack för svaret!
Men jag har redan shuntgrupp till golvvärmen som värms av en elpatron idag.
Är det bättre att plocka bort den och sätta in en i ack tanken istället?
Vad menas med: sörj för vatten och avlopp:D
Det känns ju som att det är ett bra system som liksom värmer huset med varmluft, typ som nu när det är riktigt kallt och samtidigt tar vara på energin och skickar ut den i vattnet?
Om man bortser från problemet med aska borde man inte få en rätt billig driftkostnad om man bara har vattenburen golvvärme som jag?
Så länge man eldar så blir det ju nästan bara veden som kostar eller?

Då bör du kunna återanvända den shuntgruppen.

Din kamin bör ha en säkerhetsanordning så den kyler ner eldstaden för att förhindra att hela systemet går i kok (därav att du behöver kallvatten och avlopp för detta)

Ja, du kommer få en låg driftskostnad om du har billig ved men du kanske inte orkar elda tillräckligt ofta för att din investering skall vara möjlig att betala tillbaka på ganska lång tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.