2 238 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Tryckföränringar i expansionskärl
Hej,
Har en CTC1100 panna som eldas med pellets med expansionskärl vid pannan. Trycket i systemet verkar sjunka ända tills dess att det är obefintligt, har dock inga problem med uppvärmningen av villan.
I kväll kontrollerade jag trycket när pelletsbrännaren slutat gå (80 grader) tills dess att den gått igång igen och värmt upp vattnet till 80 grader. Under hela tiden var temperaturen i radiatorsystemet ca 46-48 grader. Trycket sjönk från 1.2 till 0.2 när panntemperaturen sjönk från 78 till 68 grader. Sen steg trycket till upp till 1.6 när panntemperaturen var 78 grader. Pannan har en vattenvolym på 133 liter och expansionskärlet är på 18 liter (0.5 i förtryck).
Värt att nämna är att jag började med att lufta elementen (men någon luft fanns där inte). Jag fyllde även på vatten i system (väldigt lite) för att få upp trycket.
Är det normalt att trycket ska skilja så mycket under en så kort period?
Tacksam för all hjälp.
Har en CTC1100 panna som eldas med pellets med expansionskärl vid pannan. Trycket i systemet verkar sjunka ända tills dess att det är obefintligt, har dock inga problem med uppvärmningen av villan.
I kväll kontrollerade jag trycket när pelletsbrännaren slutat gå (80 grader) tills dess att den gått igång igen och värmt upp vattnet till 80 grader. Under hela tiden var temperaturen i radiatorsystemet ca 46-48 grader. Trycket sjönk från 1.2 till 0.2 när panntemperaturen sjönk från 78 till 68 grader. Sen steg trycket till upp till 1.6 när panntemperaturen var 78 grader. Pannan har en vattenvolym på 133 liter och expansionskärlet är på 18 liter (0.5 i förtryck).
Värt att nämna är att jag började med att lufta elementen (men någon luft fanns där inte). Jag fyllde även på vatten i system (väldigt lite) för att få upp trycket.
Är det normalt att trycket ska skilja så mycket under en så kort period?
Tacksam för all hjälp.
Troligtvis så att gummiblåsan i ditt kärl är sönder, hadde samma när jag hadde bort tanken och det stora kärlet och använde oljan så var det trycket som pendla mellan obefintligt och 1,5 1,6 när brännarn starta och stanna.
När jag skruvade bort det så fick jag en röd boll fyld med 24L vatten i mina händer...vägde en hel del...:O
//Jonas
När jag skruvade bort det så fick jag en röd boll fyld med 24L vatten i mina händer...vägde en hel del...:O
//Jonas
Jag bytte mitt när det var ca -10 men sen så har jag kranar att stänga till radiatorkretsen och acctanken också så det var bara trycket i pannan samt lite vatten i röret till expansionskärlet (ja och det som var i) som jag behövde ta bort. Som amatör så tog ca en halv timme + luftningen i panrummet samt att det är bra att låta tempen gå ned i pannan innan.
Du kan ju kolla med att försöka släppa ut lite ur ventilen på toppen/botten av kärlet är det vatten som kommer så är det paj men om det är luft / ingen så KAN det vara ventilen som släpt trycket
// Jonas
Du kan ju kolla med att försöka släppa ut lite ur ventilen på toppen/botten av kärlet är det vatten som kommer så är det paj men om det är luft / ingen så KAN det vara ventilen som släpt trycket
// Jonas
Egentligen måste man tappa ur systemet såpass mycket att det är trycklöst innan du mäter förtrycket. Du kan ju chansa och fylla på lite luft och se om det hjälper. Förtrycket bör vara 0,1 bar * antal meter till högsta punkt i radiatorsystemet + "lite till". Det bör nog vara åtminstone 0,5 bar i ditt fall.
Klicka här för att svara