5 583 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Kulvertsystem mot slavtank eller tappvattencirkulation?
Sida 1 av 2
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag sitter och klurar på nytt värmesystem i kåken. Det är ett äldre hus på landet så det går en del energi. Nuvarande direktverkande el gör att man får stödelda allt för mycket i de kaminer som finns inne i huset och vedhanteringen håller på att göra mig galen. Det lutar helt och hållet mot att bygga ett pannrum för vedeldning i anslutning till ett uthus ca 20 m bort. Någon form av kulvertlösning måste då till för att transportera in energin.
Men det jag behöver hjälp med är hur man ska tänka kring kulvertsystem, acktankar och tappvattenbehov.
1) Man bygger helt enkelt upp systemet ganska traditionellt. Acktankar ca 500 +1000 + 1000 placeras i pannrummet. Kulvertsystemet måste då innehålla en fyrledare (alt 2+2 eller 2 + 1 + 1) för att både hantera uppvärmningsvatten inkl. retur och tappvatten inkl retur med ständig cirkulation på tappvarmvattnet.
2) Man satsar på slavtank inne i huset som fylls på av huvudtankarna vid pannan genom ett smart styrsystem.
http://www.sgp.no/bilder/111434Manual Laddomat 31_SGP.pdf eller
http://www.google.com/url?q=http://...hgIwAQ&usg=AFQjCNFKchmZPGEna8RQ1T42R5PQRy6_iQ
Det skulle innebära att tappvattnet inte behöver cirkulera ute i någon kulvert (inga förluster), och att kulvertens temperatur varierar, då slavtanken fylls på med energi vid behov.
Vilket av dessa system ger minst totala förluster och vilket skulle du själv förorda? Jag har tyvärr begränsat med utrymme i boningshuset varför alt 2 kan vara praktiskt svårt. Finns det någon vettig slavtank som inte är så stor och därmed kan rymmas i mitt begränsade utrymmet, som ändå klarar av mitt behov av varmvatten? Dessutom torde alt 2 vara betydligt dyrare att bygga upp, eller?
Men det jag behöver hjälp med är hur man ska tänka kring kulvertsystem, acktankar och tappvattenbehov.
1) Man bygger helt enkelt upp systemet ganska traditionellt. Acktankar ca 500 +1000 + 1000 placeras i pannrummet. Kulvertsystemet måste då innehålla en fyrledare (alt 2+2 eller 2 + 1 + 1) för att både hantera uppvärmningsvatten inkl. retur och tappvatten inkl retur med ständig cirkulation på tappvarmvattnet.
2) Man satsar på slavtank inne i huset som fylls på av huvudtankarna vid pannan genom ett smart styrsystem.
http://www.sgp.no/bilder/111434Manual Laddomat 31_SGP.pdf eller
http://www.google.com/url?q=http://...hgIwAQ&usg=AFQjCNFKchmZPGEna8RQ1T42R5PQRy6_iQ
Det skulle innebära att tappvattnet inte behöver cirkulera ute i någon kulvert (inga förluster), och att kulvertens temperatur varierar, då slavtanken fylls på med energi vid behov.
Vilket av dessa system ger minst totala förluster och vilket skulle du själv förorda? Jag har tyvärr begränsat med utrymme i boningshuset varför alt 2 kan vara praktiskt svårt. Finns det någon vettig slavtank som inte är så stor och därmed kan rymmas i mitt begränsade utrymmet, som ändå klarar av mitt behov av varmvatten? Dessutom torde alt 2 vara betydligt dyrare att bygga upp, eller?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för ditt svar, men du får gärna utveckla lite till.
Menar du att alt skulle ge minst totala förluster och att du därför förordar det, eller bara för att det blir ett mera överskådligt system?
Jag får i sammanhanget medge att jag sneglat på begagnatmarknaden vad det gäller tankar (och kanske också pannor). Många som slänger ut fint material till förmån för bergvärme. Därav hänvisningen till de flera tankarna. Men visst, en stor välisolerad torde vara bäst.
Menar du att alt skulle ge minst totala förluster och att du därför förordar det, eller bara för att det blir ett mera överskådligt system?
Jag får i sammanhanget medge att jag sneglat på begagnatmarknaden vad det gäller tankar (och kanske också pannor). Många som slänger ut fint material till förmån för bergvärme. Därav hänvisningen till de flera tankarna. Men visst, en stor välisolerad torde vara bäst.
Varför inte använd dig av en vvb istället för vvsirkulation så att du får små mängder ur vvb snabt och sen störtre mängder drån panncentral och även förvärmt vatten till vvb, sedan så har ju du sommarnånaderna på vvb utan att behöva fundera på att elda.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för svaren.
Jag har lite ont om utrymme, varför det kan bli problematiskt med en VVB. Sedan vet jag inte om det i praktiken blir särskilt effektivt med att mata in "förvärmt" vatten in i VVB. För alla småspolningar (dvs då man tvättar händerna) lär man ju i stort bara ta nedkylt vatten som stått i kulverten sedan sist. Däremot om man fyller ett badkar, då har man nog stor nytta av en sådan lösning.
Har du egen erfarenhet av huvudtanksmatad VVB?
Jag har lite ont om utrymme, varför det kan bli problematiskt med en VVB. Sedan vet jag inte om det i praktiken blir särskilt effektivt med att mata in "förvärmt" vatten in i VVB. För alla småspolningar (dvs då man tvättar händerna) lär man ju i stort bara ta nedkylt vatten som stått i kulverten sedan sist. Däremot om man fyller ett badkar, då har man nog stor nytta av en sådan lösning.
Har du egen erfarenhet av huvudtanksmatad VVB?
Om jag inte misstar mig så är det så min bror har det löst men det från pelletspannans vv-slinganorrbottenstorpet skrev:
Finns ju alltid lite "svinnvärme" från värmekretsen inne i kulvärten.
Annars inte hunnit diskutera det så mycket med honnom när vi bodde i lägenhet då de renoverade och nu då vi köpte huset så flyttade de tillfälligt utomlands.
jag har inte full koll det ska gudarna veta men varför inte bara ha 2 ledare i kulverten till uppvärmning av element och en liten styrning på en värmeväxlare så när du tappar varmvatten så styr man på värme till växlaren som sitter där kulvert kommer in i huset..
+billigare kulvert
+ inte skrymmande utrustning inne
+/- lite dyrare med en växlare men billigare och mindre förluster i kulvert.
- ?
+billigare kulvert
- ?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Spännande, du och Matss har skilda åsikter i den frågan alltså. :S Men det är absolut omöjligt att ha annat än en mindre slavtank i huset.HJFF1969 skrev:
Ja, jag hade nog tänkt få till uppvärmning även där. Graden av uppvärmning lär variera, men systemet ska åtminstone på sikt byggas så att även uthuset kan varmhållas.HJFF1969 skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det är en idé. Billigare låter alltid bra, kulvert är svindyrt ju. Men hur skulle man få en sådan styrning att fungera? T.ex om man ska tappa upp en badkar med varmvatten är det ganska stora mängder varmvatten som ska genereras direkt via värmeväxlare. Då måste styrningen växla upp en shunt och cirk-pump rejält, så att det finns energi att ta av i tillräcklig mängd? Finns det färdiga produkter för en sådan styrning eller är det hemmapul som behövs?dcdc skrev:jag har inte full koll det ska gudarna veta men varför inte bara ha 2 ledare i kulverten till uppvärmning av element och en liten styrning på en värmeväxlare så när du tappar varmvatten så styr man på värme till växlaren som sitter där kulvert kommer in i huset..
+billigare kulvert
- ?
jag är nog innte rätt person att svara på det men så mycket värme är det väl inte som behövs för att tappa ett badkar eller duscha? du duschar ju max i 35 grader. badkar kanske 38. jag är i exakt samma sits som du men jag ska kolla upp vad som gäller med värmeväxlare. det är en rörmokare som berättat om detta alt så jag gissar att det finns färdiga lösningar. han snackade om en växlare på 25 kw skulle lätt hålla varmvatten hur länge som helst.
har googlat runt lite och hittat info om det jag försöker beskriva. det är samma som fjärrvärme anslutna kunder, dom har ju bara ett skåp i källaren med lite jox. man slipper ack tankar inne i huset och man slipper lång dödtid på vattenet innan det kommer varmt vatten här är en himla bra beskrivning på hur man gör o hur det funkar. http://www.swep.net/index.php?tpl=page0&lang=se&id=155
För att inte få onödigt stora värmeförluster i kulverten bör han shunta ut en vattentemp som huset behöver för tillfället men ändå helst så hög att han klarar VV-försörjningen, satsladdar han tanken i huset med så hett vatten som möjligt är kulverten idrift ett par timmar om dan och han kan använda termostater på radiatorerna vilket får tanken att räcka "längre" plus att kulverten inte behöver vara igång hela tiden.Matss skrev:
Nu är det ju så att han har utrymmesbrist vilket gör det problematiskt, vore det min anläggning så byggde jag till ett utrymme så att ett par kubik vatten kunde lagras.
Räkna på den energiförlust du får med en 2-rörs eller tom 4-rörs "köpeskulvert" och lägg på pumpar och att inte varmvattenberedning lönar sig den del av året huset inte behöver värme.
Det finns en tråd om detta där vi diskuterade för och nackdelar med slavtank och kulvert. kontentan blev väl att det är billigare med slavtank om kulverten är längre än 25m.
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59043-vedpanna-kulvert.html
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59043-vedpanna-kulvert.html
Redigerat: