Värme allmänt
Klakorp: Ursäkta min otydlighet :oops:, jag menar spola igenom (misstänker slambildning i två av de gamla gjutjärnsradiatorerna). Hade i vintras problem att få värme i dom, har motionerat ventilen och luftat mm men det blir bara lite ljummet nån decimeter in från ventilen... Det är en blandning mellan gamla radiatorer med grövre ledningar och nyare med tunnare rör. Jag har också provat att
Daniel 109: Den är nog i grunden byggd för att elda koks. Det går hjälpligt att elda ved i den. Men verkningraden är inte särskilt bra och röken blir inte trevlig. Edit: Nu var jag för seg.
Demmpa: Vad ska rummen användas till? Hur stora blir rummen? Varje rum bör ha någon typ av värmekälla, vattenburen/el. Värmekällans storlek/effekt ska stämma överens med rummets storlek. Jag hade satsat på alternativ 2. Hade antagligen kortat av befintliga rör och förgrenat till bägge elementen där ifrån.
Nygge72: [citat] Tanken med extrabyggnaderna var att de just nu inte är så täta då det är hemmapul a'la -60 tal. Så att enbart stödvärma vintertid med Llvp kostar väldigt mycket (gör det på en av stugorna idag). Därav tänkte jag om man då har bergvärme eller annan dyrare installation så kanske jag kunde dra nytta av det mer än till huset. För vad jag kan läsa mig till så är det ju då
Josth: Man kan säkert räkna med ett värmebehov om minst 70 W/m² när det är -20 grader ute under en period. Det blir ca 17 kW för 240 m². Luftluftvärmepumpar i storlek "12" eller "35" som de kallas hos vissa tillverkare ger drygt 4 kW värme vid -15 grader. Storlek "9" eller "25" ger drygt 3 kW. Finns även storlek "50" eller "18" som ger runt 6 kW vid -15 grader. De senaste modellerna av
Josth: [citat] Pannan kan inte kyla huset genom att skicka ut kallvatten. Skulle bli problem med fukt/kondens och rost etc. Kanal 02 visar aktuell framledningstemperatur som inte kan bli lägre än i huset plus en del värmeläckage från panntanken. Titta på kanal 10 för att se hur beräknad framledningstemperatur ändras när värmekurvan och förskjutningen ändras (om driftläge med
catherineb: [citat] Se där! Vi har golvvärme som enda uppvärmning, har du det så också?
Sussisanne: [citat] Det som är konstigt för dig är det inte för mig. Jag ämnar inte sitta här och försvara min inställning till vilka hus jag tycker är intressanta eller inte. Nog om det från mig nu
Micke64: Fastna inte för oljefyllda radiatorer. De är långsamma, dyra och inte mer effektiva än vanliga luftkonvektorer som KoW länkade till. Du ska köra dom i många år innan du tjänat in luft-luft värmepumpen.
Baskavoda: [citat] Nä men du har rätt i det. Ända jag är lite orolig för är att vattnet inte kommer cirkulera tillräckligt om slingan blir för lång. Resterande radiatorer i huset är ju som sagt kopplade med rejäla järnrör på drygt 30mm. Om jag sätter m60-shunted i badrummet, vilken dimension ska jag i så fall ha på inkommande pex-rör från källaren?
Liteavvarje: Har du möjlighet till detta :: fästa ena ändan i ett träd rulla ut , fästa den andra ändan i träd , solen fixar rakhet , sträcka lite på den ibland , annars spola VV ca +60C i den , blir snäll då
useless: Skulle det ha blivit översvämning om du hade haft rör ut genom taket istället?
Liteavvarje: Det är nog ingen fara med att det går ut så lite , ( du får leva med det ) en sak till bara för framtiden , är VP kopplad med slangar 4 st och är av äldre modell , så kan dom vara spruckna och stela , där kan det finnas någon form av microläcka
Liteavvarje: Då är det ett för lågt flöde på VB sidan , köldmediat i kompressorn blir för varm och då löser HP VP är av den äldre typen och brukar gå mot raddarna direkt nu när det börjar bli varmt och om ni har termostatventiler som stänger så försivnner flödet med på följd att VP inte kan göra sig av med värmen , och löser på HP , testa med att öppna alla termostater så fullt
öringen: Gjöt en liten platta till vår nya pump. Den gamla satt på väggen och den hördes en del. Ändå har vi timmerstomme i huset. Den nya pumpen på platta hörs inte alls inomhus.
larsbj: Ingen fara med värmen. Att tänka på är att isolera bra mot ev kallvattenledning, annars blir det ljummet vatten i början när man tappar.
davveno1: Bifogar en bättre bild, få besöka en vvs butik och se ifall dom har någon i gömmorna kanske...
snowjim: [citat] Har redan övervägt det, till och med taget in priser och det blev så där 2,5 gånger så dyrt. Dessutom har pumpen ett par fördelar, den kan få ner temperaturen långt under vad vädring och markiser kan och den kan dessutom hjälpa till att komplettera vår pelletsbrännare. Mycket möjligt att vi ändå köper en markis och sätter på uteplatsen men det kommer få vänta.
arrowsmith: Det var magert med respons tycker jag.... :rolleyes:
Krilleman: Det finns tillräckligt med gänga i en vanlig panelradiator för att det ska gå att lina anslutningen! Tex böj med mutter: [bild]
Krilleman: Priserna varierar kraftigt numera. Rinkaby är inte alltid billigast längre. Jag brukar googla RSK med endast svenska resultat och kika vad respektive butik tar för en vara.
LaT: Det är stor skillnad på "lyfthöjd" och "tryckhöjd", i det ena fallet talar vi vakum och i det andra trycksättning.
useless: Har du fyllt på vatten till rätt tryck och luftat systemet? Hur snabbt sjunker trycket igen?
LaT: Känns inte som nåt extremt lågenergihus, utan ung som det VillaVarm hus jag byggde 2005. Om vi antar att du (har inte orkat läsa allt) ska ha ett trägolv ovanpå det här, så är största pengen värmeplåtarna och varken där eller på slangen skulle jag spara! Ojämn golvvärme skulle gräma mig långt mer än lite ev för mycket pengar & jobb!
Helmersson: Hej! Förbereder lite inför att rörläggaren skall koma och koppla in den nya golvvärmefördelaren med tillhörande shunt. Kan proffsen här inne tycka till om montaget set bra ut så inte röris behöver göra om något när han kommer. (Ja den sitter uppochner för slingorna kommer uppifrån) [bild] [bild]