Hej!

Ni har säkert tröttnat på alla trådar om kalla radiatorer, luftning osv. Men jag lovar att jag har läst igenom flera trådar utan att hitta något som fungerar! :geek:

Bakgrund?: En stor villa med påbyggnad. Uppvärmd med pelletspanna och solfångare (rör).

Problemet: Två rum i påbyggnaden med en radiator var som är kalla

Luftade igår: Fyllde på systemet till omkring 1,5-1,7 bar. Stängde av cirkulationspumpen och luftade nedifrån och upp.

Jag har motionerat radiatorventilen (rätt namn på piggen i termostaten?). Fungerar på dom flesta element förutom dom två elementen som inte fungerar...

Till det udda som jag inte förstår. Skruvar jag på luftventilen sprutar det ut vatten. Skruvar jag ut radiatorventilen händer det ingen världens ting?

Vet inte vad mer jag kan göra. Byta element? Ta av elementet och spola det?

Kan va värt att nämna: Det ena röret som går till elementet är varmt. Förra året kollade jag vad som hände om jag skruvade ut luftventilen och lät vattnet rinna ut ett tag. Efter måna liter så blev vattnet varmt och halva elementet höll sig lite ljummet sådär några dagar..:thinking:

Kortfattad: Två kalla element. Har luftat systemet och motionerat piggen i termostaten. Kommer vatten från luftventilen, men inget om jag drar ut piggen från termostaten.

Vad händer om du stänger alla andra ventiler?

Tag av termostaten, innanför finns ett 3mm stift OBS drag inte ut det med en tång! Tryck in och försiktigt ut.
När det är längst in knacka på det med en liten hammare, prova att knacka på sidan av ventilen.
Stiftet trycker på en gummiklädd kägla som brukar klibba fast över sommaren.
Lycka till.

Kolla på nätet om det finns sprängskiss

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Alltså att stänga av alla andra radiatorer? Gör det ikväll. Återkommer

L Leif i Skåne skrev:
Tag av termostaten, innanför finns ett 3mm stift OBS drag inte ut det med en tång! Tryck in och försiktigt ut.
När det är längst in knacka på det med en liten hammare, prova att knacka på sidan av ventilen.
Stiftet trycker på en gummiklädd kägla som brukar klibba fast över sommaren.
Lycka till.
Jag har som sagt motionerat siften. Dock har jag inte knackat på sidan. Ska även göra detta ikväll

D Daniel 109 skrev:
Misstänker också att systemet inte är injusterat efter tillbyggnaden.
Några andra element tar allt flöde så det blir inget kvar till vissa. Injustering görs av rörmokare han tar bort termostaten och skruvar därefter bort packnoxen till nålen och justerar med
förinställningsnyckel. Jag har en sådan, kostar ca 700kr men det finns många olika modeller och har du olika modeller på element eftersom det är tillbyggt måste du köpa flera olika
förinställningsnycklar.
Ett billigare sätt är att skruva ned termostaten på de element som blir varmast tills de kalla elementen får flöde och värme.

Strypt på returen?
Hur ser radiatorerna med anslutningar ut?
Bild!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.