5 111 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Dra upp golvvärmen i väggen?
Hej
Jag bor i ett nybyggd fastighet där vi har golvvärme som enda värmekälla. I två av våra rum så har vi stora problem med att vi inte får upp mer än 15-16 grader om CI inte kompletterar med elelement. Nu ska de lägga om golvvärmen och ska i dessa rum dra upp golvvärmen ca 80-100 cms upp i väggen. Till saken hör att vi bör överst i fastigheten (vån 5) och de två kalla rummen dessutom har tre ytterväggar.
Finns det några risker med att dra upp golvvärme i väggen på detta sätt. Jag har bl.a. hört att man ska ta hänsyn till ngt som heter daggpunkt annars kan det börja mögla.
Hoppas på kloka synpunkter
Jag bor i ett nybyggd fastighet där vi har golvvärme som enda värmekälla. I två av våra rum så har vi stora problem med att vi inte får upp mer än 15-16 grader om CI inte kompletterar med elelement. Nu ska de lägga om golvvärmen och ska i dessa rum dra upp golvvärmen ca 80-100 cms upp i väggen. Till saken hör att vi bör överst i fastigheten (vån 5) och de två kalla rummen dessutom har tre ytterväggar.
Finns det några risker med att dra upp golvvärme i väggen på detta sätt. Jag har bl.a. hört att man ska ta hänsyn till ngt som heter daggpunkt annars kan det börja mögla.
Hoppas på kloka synpunkter
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det är helt riskfritt ur fuktsynpunkt. (så länge slangen är hel) det som kommer hända är att väggarna blir varmare på insidan.
Men om ni inte klarar av att få upp värmen med normal golvvärme ställer jag mig frågan hur mycket man isolerat huset egentligen?
Men om ni inte klarar av att få upp värmen med normal golvvärme ställer jag mig frågan hur mycket man isolerat huset egentligen?
Grundproblemet verkar vara dålig isolering? Men i ert fall kanske det är enklare att utöka värmesystemet än att lösa isoleringsproblemet? Tyvärr faller det ju tillbaks på er i och med ökad uppvärmningskostnad.
Vad gäller daggpunkt och fukt så är det inget problem (om allt utförs korrekt). Väggarna blir varmare, vilket minskar risken för eventuella fuktproblem.
Vad gäller daggpunkt och fukt så är det inget problem (om allt utförs korrekt). Väggarna blir varmare, vilket minskar risken för eventuella fuktproblem.
Okey, tänkte mer att det handlade om att strypa övriga rum och sen öka framledningen så du får korrekt temp i dessa kalla rum.
Men då är nog problemet att dom har missat i isolering eller att ni inte får tillräckligt höga flöden från centralen så det hinner svalna av på väg upp.
Men då är nog problemet att dom har missat i isolering eller att ni inte får tillräckligt höga flöden från centralen så det hinner svalna av på väg upp.
Det låter som att golvvärmen är feldimensionerad. Märkligt att dra upp den i väggen istället för att lägga den tätare mot ytterväggarna (sk. randzon). Enda som kan vara bra att tänka på är att det bör finnas en möjlighet till avluftning på högsta punkten samt vid ev lokala högpunkter. Det kan bli lite lurigt om man lägger slangen högre än fördelaren.
Grundproblemet kan bestå av två delar, dels för dåligt isolerat, (eller kanske snarare enl min erfarenhet isolering men med uselt vindskydd/undermåligt utfört arbete), och dels underdimensionerat värmesystem.
Kan också vara så att isolering och vindskydd faktiskt är ok, men att det drar enormt genom andra otätheter i olika genomföringar. Så hade jag det i en nyrenoverad och tilläggsisolerad hyresfastighet i Oslo på översta vån (4:e). Det drog enormt dels genom fläkten, och dels genom en inspektionslucka till ventilations- och vattenrör, och dessutom runt takspottarna i badrummet, + att listen under ytterdörren inte var tät, + ventiler i yttervägg såklart. Det var ngn form av skorstenseffekt som gjorde att det drog iskall polarluft genom lägenheten, för det berodde inte på att det blåste ute, då det ofta var mer eller mindre vindstilla men kallt.
Kan också vara så att isolering och vindskydd faktiskt är ok, men att det drar enormt genom andra otätheter i olika genomföringar. Så hade jag det i en nyrenoverad och tilläggsisolerad hyresfastighet i Oslo på översta vån (4:e). Det drog enormt dels genom fläkten, och dels genom en inspektionslucka till ventilations- och vattenrör, och dessutom runt takspottarna i badrummet, + att listen under ytterdörren inte var tät, + ventiler i yttervägg såklart. Det var ngn form av skorstenseffekt som gjorde att det drog iskall polarluft genom lägenheten, för det berodde inte på att det blåste ute, då det ofta var mer eller mindre vindstilla men kallt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har uppfattat det som att det kan bli problem med effekten genom att flödet är för dåligt. Det kanske är någon strypning på slangen eller att det är bakfall som gör att det bildas en luftficka som också minskar cirkulationen. Borde väl gå att sätta på en mätare som visar flödet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
