7 431 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Vad är detta för gänga?
Provmonterade en bussing G25xG15 och tänkte att returventil 1/2" skulle passa perfekt men den utvändigt gängan verkar för stor ca 21mm medans den invändiga mäter 19mm. Skulle jag haft en annan bussing?
Kopplingen passar inte som det var tänkt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingen passar inte som det var tänkt
Rätt bussning, men du behöver även en nippel med mutter i dimension 15.
Tex:
https://www.rinkabyror.se/artikel/nippel-med-mutter-15/
Tex:
https://www.rinkabyror.se/artikel/nippel-med-mutter-15/
Nu har jag provmonterat lite och det ser ut att passa. Som tur var hade jag som sagt sådana där nipplar med lekande mutter hemma.
Jag ska nog byta den gula klämringskoppling till en belagd variant så blir det lite snyggare.
Första beställningen blev rätt även för en lekman
Jag ska nog byta den gula klämringskoppling till en belagd variant så blir det lite snyggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första beställningen blev rätt även för en lekman
Jag köpte ju en bussing G25xG15. Jag får det inte riktigt helt tätt mot elementet med lin och pasta (försökt tre ggr) så jag tänkte rensa gängorna i elementet. Är det en BSP 1" tapp jag ska ha då? T.ex. denna http://www.swedol.se/gangtapp-rorganga-tum-r-bsp.html
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Kan du gänga in bussningen utan problem så lär du inte behöva rensa nån gänga. Får du inte tätt med lin och pasta så beror det nog antagligen på hur du bär dig åt ? Lindar du åt rätt håll? Är det spår draget i gängan så linet står still? Hur mycket lägger du på? (för mycket blir bara en klump som skjuts utåt)
Jo inte är jag något proffs på att lina. Dock har alla andra kopplingar jag gjort hållit tätt. Jag har fått gjort om denna tre gånger nu då det droppat direkt efter jag sätt på vattnet. Sista gången fuktade det bara igenom och nu tre dagar efter så verkar även det ha slutat. Så det finns hopp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden