Krilleman
Kalasbra! :thumbup:

Dum fråga. Jag tänkte köpa en sån där färdig böj mellan termostat och element. Visst sätter jag den lekande muttern mot termostaten?

Krilleman
Ja!

Provmonterade en bussing G25xG15 och tänkte att returventil 1/2" skulle passa perfekt men den utvändigt gängan verkar för stor ca 21mm medans den invändiga mäter 19mm. Skulle jag haft en annan bussing?

En bussing och en returventil framför en radiator, storlek på gängor matchar ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingen passar inte som det var tänkt

Bygger det inte lite mycket? Är det inte bättre att montera returventilen direkt i bussingen eller är det någon funktion jag inte förstår?

Det blir lättare att både få dit elementet och ta bort det i framtiden eftersom den muttern är lekande. Men visst, det bygger väl en 15 mm till.

Krilleman
Det är så man installerar radiatorer. Både "förr" och nu.

Jag har några sådana nipplar på termostaten och jag funderade på vad de är bra för. Jag får väl helt enkelt sätta dit en.

Tack för all hjälp :)

Nu har jag provmonterat lite och det ser ut att passa. Som tur var hade jag som sagt sådana där nipplar med lekande mutter hemma.

Jag ska nog byta den gula klämringskoppling till en belagd variant så blir det lite snyggare.

Provmonterade rörkopplingar med nipplar och klämringskoppling på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första beställningen blev rätt även för en lekman :)

Jag köpte ju en bussing G25xG15. Jag får det inte riktigt helt tätt mot elementet med lin och pasta (försökt tre ggr) så jag tänkte rensa gängorna i elementet. Är det en BSP 1" tapp jag ska ha då? T.ex. denna http://www.swedol.se/gangtapp-rorganga-tum-r-bsp.html

Kan du gänga in bussningen utan problem så lär du inte behöva rensa nån gänga. Får du inte tätt med lin och pasta så beror det nog antagligen på hur du bär dig åt ? Lindar du åt rätt håll? Är det spår draget i gängan så linet står still? Hur mycket lägger du på? (för mycket blir bara en klump som skjuts utåt)

Jo inte är jag något proffs på att lina. Dock har alla andra kopplingar jag gjort hållit tätt. Jag har fått gjort om denna tre gånger nu då det droppat direkt efter jag sätt på vattnet. Sista gången fuktade det bara igenom och nu tre dagar efter så verkar även det ha slutat. Så det finns hopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.