Någon som vet hur stänger av vattnet till element som har denna koppling? Enda sättet kanske är att stänga av vattnet helt i hela huset.
Har du lust att visa bild på dom alternativen, isf får jag köpa bägge nu när jag ska åka och handla. Det skulle ju vara bra att kunna ha på både värme och vatten under tiden jag spacklat klartL Liteavvarje skrev:
Hoppsan , det jag svarade på är hur det bör göras , men vet inte vad det är för gängor på den typen av radiatorkopplel , det finns ett par stycken hejare här på forumet som ev . kan veta vad det är för kopplingar
Det ser ut som 15mm rör men om själva kopplingsmuttrarna är standard 15 kläm kan jag inte se
Är det 1 rörs och 15 klämringskoppling är det lätt , 2 st adapter plus en slang mellan rören
Är det 2 rörs så kan dom pluggas
Hoppas att dom kommer in och talar om vad som finns där
Det ser ut som 15mm rör men om själva kopplingsmuttrarna är standard 15 kläm kan jag inte se
Är det 1 rörs och 15 klämringskoppling är det lätt , 2 st adapter plus en slang mellan rören
Är det 2 rörs så kan dom pluggas
Hoppas att dom kommer in och talar om vad som finns där
Nu när jag tänker på det, så när dom bytte element i badrummet vid renovering där så hade dom en slang som gick mellan rören.L Liteavvarje skrev:Hoppsan , det jag svarade på är hur det bör göras , men vet inte vad det är för gängor på den typen av radiatorkopplel , det finns ett par stycken hejare här på forumet som ev . kan veta vad det är för kopplingar
Det ser ut som 15mm rör men om själva kopplingsmuttrarna är standard 15 kläm kan jag inte se
Är det 1 rörs och 15 klämringskoppling är det lätt , 2 st adapter plus en slang mellan rören
Är det 2 rörs så kan dom pluggas
Hoppas att dom kommer in och talar om vad som finns där
Då kanske det är lika i hela huset.
Då har du nog ett 1 rörssystem och kan göra lika här , synd bara att du måste tappa ner ,K KaptenB1 skrev:
har du kontakt med dom som gjorde badet så kan du fråga viken dim det är samt kopplingar
Radiatorkoppel är det oftast M22 gänga på.
Är det 1-rör så behöver du ett förbigångsrör M22x1,5 4cc. Och ja du behöver tappa ur för att få dit det.
Tillverkare MMA:
http://www.mma.se/produkter/forbigangsror/
Dyrast med kanske lättillgängligast:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/förbigångsrör-40c-c-m22x15
Finns i internetbutiker också:
https://www.rinkabyror.se/artikel/forbigangsror/
https://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Radiatorer-Radiatorkoppel--Foerbigaangsroer,-F22-364909.html

Är det 1-rör så behöver du ett förbigångsrör M22x1,5 4cc. Och ja du behöver tappa ur för att få dit det.
Tillverkare MMA:
http://www.mma.se/produkter/forbigangsror/
Dyrast med kanske lättillgängligast:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/förbigångsrör-40c-c-m22x15
Finns i internetbutiker också:
https://www.rinkabyror.se/artikel/forbigangsror/
https://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Radiatorer-Radiatorkoppel--Foerbigaangsroer,-F22-364909.html

Jag får tacka så mycket för all hjälp. Då ska jag bara lista ut hur man tappar ut systemet ..det är något gammalt fjärrvärmesystem där kall och varmvatten sitter på två olika delar av huset, enplansvilla. Vill inte gärna ha hela vardagsrummet fullt med vatten.
Töm övertrycket helt och stäng alla termostatventiler på alla andra radiatorer så brukar det inte komma så mycket.
Öppnar du luftskruven på radiatorn du ska ta loss så kan du ha tur så den blir tom när du tappar ur. Men det beror på hur systemet ser ut.
Öppnar du luftskruven på radiatorn du ska ta loss så kan du ha tur så den blir tom när du tappar ur. Men det beror på hur systemet ser ut.
Klicka här för att svara

