Någon som vet hur stänger av vattnet till element som har denna koppling? Enda sättet kanske är att stänga av vattnet helt i hela huset.
 
  • Radiator med kopplingsrör och avstängningsventil för att visa hur man stänger av vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit termostatventil på ett vattenburet element med fråga om avstängning av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Direktanslutet utan avstängare tyvärr.
 
L
Är det 1 rörssystem så måste du fix en bygel över rören från golvet , annars blir det kallt i huset
Är det 2 rörs så bör du skaffa proppar att sätta på rören , då har du värme kvar i huset
 
  • Gilla
KaptenB1
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Är det 1 rörssystem så måste du fix en bygel över rören från golvet , annars blir det kallt i huset
Är det 2 rörs så bör du skaffa proppar att sätta på rören , då har du värme kvar i huset
Har du lust att visa bild på dom alternativen, isf får jag köpa bägge nu när jag ska åka och handla. Det skulle ju vara bra att kunna ha på både värme och vatten under tiden jag spacklat klart :)
 
L
Hoppsan , det jag svarade på är hur det bör göras , men vet inte vad det är för gängor på den typen av radiatorkopplel , det finns ett par stycken hejare här på forumet som ev . kan veta vad det är för kopplingar
Det ser ut som 15mm rör men om själva kopplingsmuttrarna är standard 15 kläm kan jag inte se
Är det 1 rörs och 15 klämringskoppling är det lätt , 2 st adapter plus en slang mellan rören
Är det 2 rörs så kan dom pluggas
Hoppas att dom kommer in och talar om vad som finns där
 
L Liteavvarje skrev:
Hoppsan , det jag svarade på är hur det bör göras , men vet inte vad det är för gängor på den typen av radiatorkopplel , det finns ett par stycken hejare här på forumet som ev . kan veta vad det är för kopplingar
Det ser ut som 15mm rör men om själva kopplingsmuttrarna är standard 15 kläm kan jag inte se
Är det 1 rörs och 15 klämringskoppling är det lätt , 2 st adapter plus en slang mellan rören
Är det 2 rörs så kan dom pluggas
Hoppas att dom kommer in och talar om vad som finns där
Nu när jag tänker på det, så när dom bytte element i badrummet vid renovering där så hade dom en slang som gick mellan rören.
Då kanske det är lika i hela huset.
 
L
K KaptenB1 skrev:
Nu när jag tänker på det, så när dom bytte element i badrummet vid renovering där så hade dom en slang som gick mellan rören.
Då kanske det är lika i hela huset.
Då har du nog ett 1 rörssystem och kan göra lika här , synd bara att du måste tappa ner ,
har du kontakt med dom som gjorde badet så kan du fråga viken dim det är samt kopplingar
 
Krilleman
Radiatorkoppel är det oftast M22 gänga på.

Är det 1-rör så behöver du ett förbigångsrör M22x1,5 4cc. Och ja du behöver tappa ur för att få dit det.

Tillverkare MMA:
http://www.mma.se/produkter/forbigangsror/

Dyrast med kanske lättillgängligast:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/förbigångsrör-40c-c-m22x15

Finns i internetbutiker också:
https://www.rinkabyror.se/artikel/forbigangsror/
https://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Radiatorer-Radiatorkoppel--Foerbigaangsroer,-F22-364909.html


4806024.jpg
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Och om du ändå ska tappa ur systemet så har du möjlighet att komplettera med avstängningsventiler. (y)
 
hsd
Ta en rörmokare som fryser röret och pluggar eller förbikopplar, det går relativt snabbt
 
Krilleman
Tappa ur och fylla på ett värmesystem med tillhörande luftning är ett enkelt jobb som man med fördel kan klarar av själv.

Men visst, vill man betala rörmokartid så kan man ju absolut göra det med.
 
Jag får tacka så mycket för all hjälp. Då ska jag bara lista ut hur man tappar ut systemet ..det är något gammalt fjärrvärmesystem där kall och varmvatten sitter på två olika delar av huset, enplansvilla. Vill inte gärna ha hela vardagsrummet fullt med vatten.
 
Krilleman
Töm övertrycket helt och stäng alla termostatventiler på alla andra radiatorer så brukar det inte komma så mycket.

Öppnar du luftskruven på radiatorn du ska ta loss så kan du ha tur så den blir tom när du tappar ur. Men det beror på hur systemet ser ut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.