Har ett rum i en gamma ladugård som jag värmt med en värmefläkt men vill nu montera radiatorer.
Rummet har 3st små fönster, ett på 900 x 750mm i mitten på en vägg som är 3650mm och sedan två stycken på 550 x 750mm, ett på var sin sida om ytterdörren på en annan vägg som är 5000mm.

Har gjort en beräkning av värmebehovet som ger ca 2400w (beräknat i överkant) och jag har tänkt att installera någon form av elradiator.
Max höjd som får plats under det större fönstret är 500mm och under dom mindre är 600mm

Tacksam för förslag på hur många element jag ska dela effekten på och hur jag ska placera dom?
Även förslag på lämpliga radiatorer är tacksamt. Har kikat lite på Adax Neo....
 
Traditionellt så brukar man ju placera radiatorer under fönster respektive vid ytterdörr.
Fler radiatorer ger ju en bättre värmespridning, så mitt förslag är att försöka placera ett under varje fönster.
Sedan kan ju praktiska orsaker som installation och kabeldragning göra att man väljer en annan lösning.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Traditionellt så brukar man ju placera radiatorer under fönster respektive vid ytterdörr.
Fler radiatorer ger ju en bättre värmespridning, så mitt förslag är att försöka placera ett under varje fönster.
Sedan kan ju praktiska orsaker som installation och kabeldragning göra att man väljer en annan lösning.
Var lite så jag var inne på, men bör man dela dom på tre med samma effekt eller t.ex 1200w vid det lite större och 600w vardera på vardera mindre som är på samma vägg eller något liknande?
Kabeldragning lär inte vara något problem då elcentralen sitter i hörnet där dom två väggarna med element möts.
 
Jag skulle inte krångla till det utan sätta tre likadana element på kanske 1 kW eller mer, ett under varje fönster. Energiåtgången blir inte större även om elementen är något överdimensionerade utan det tar termostaten hand om.

Lite surt att vara för smart och upptäcka att elementen inte riktigt räcker till de kallaste dagarna.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
J Jessnet skrev:
Var lite så jag var inne på, men bör man dela dom på tre med samma effekt eller t.ex 1200w vid det lite större och 600w vardera på vardera mindre som är på samma vägg eller något liknande?
Kabeldragning lär inte vara något problem då elcentralen sitter i hörnet där dom två väggarna med element möts.
Är någon av väggarna yttervägg t.ex. så finns det ju en logik där.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Är någon av väggarna yttervägg t.ex. så finns det ju en logik där.
Tre av väggarna är ytterväggar och den fjärde gränsar in mot resterande ladugårdsutrymme som inte är uppvärmt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle inte krångla till det utan sätta tre likadana element på kanske 1 kW eller mer, ett under varje fönster. Energiåtgången blir inte större även om elementen är något överdimensionerade utan det tar termostaten hand om.

Lite surt att vara för smart och upptäcka att elementen inte riktigt räcker till de kallaste dagarna.
Sant!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.