Hej,
Min flickvän har problem med sin golvvärme i badrummet som inte funkar.
Hon skaffade en ny termostat och jag kopplade in denna - jordfelsbrytaren gick direkt (hände inte innan med gamla termostaten)
Mätte på slingan och den har 117 ohm mellan blå-svart och sen mellan svart (eller om det var blå) och jordmanteln så var det också 117 ohm?! Då jordmanteln är ansluten till jord så känns det ju högst rimligt att jordfelbrytaren löste ut.
Antar att golvvärme-slingan är kass - eller ser ni någon annan lösning på detta?
Min flickvän har problem med sin golvvärme i badrummet som inte funkar.
Hon skaffade en ny termostat och jag kopplade in denna - jordfelsbrytaren gick direkt (hände inte innan med gamla termostaten)
Mätte på slingan och den har 117 ohm mellan blå-svart och sen mellan svart (eller om det var blå) och jordmanteln så var det också 117 ohm?! Då jordmanteln är ansluten till jord så känns det ju högst rimligt att jordfelbrytaren löste ut.
Antar att golvvärme-slingan är kass - eller ser ni någon annan lösning på detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om du mätte 117 ohm även mot jord så mäter du sannolikt nära 0 ohm mellan den andra ledaren och jord, dvs felet ligger väldigt nära änden på värmekabeln, kanske så nära att du kan se felet.
Ah, du menar vid anslutningen - skall mäta och undersöka ikväll när jag skall dit igen.
Vet inte fabrikat eller hur den är lagd men kanske 6-7 kvm - vilken resistans kan vara rimlig i en sådan kabel?
Vet inte fabrikat eller hur den är lagd men kanske 6-7 kvm - vilken resistans kan vara rimlig i en sådan kabel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag vet inte vad detta är för slags värmekabel, men för att avgöra om resistansen är rimlig måste man veta kabeln märkeffekt.
Har nu mätt mer och kollat. Har skalat av en bit till men ingen synlig skada. Mycket riktigt så var den nära 0 ohm fast mer exakt 1,5 ohm.
Det sitter en toarullehållare nedanför och misstänker att de har borrat/skruvat in i kabeln.
Så ingen lösning i sikte utan att bryta upp väggen, vilket inte kommer hända i närtid. Tack för hjälpen
Det sitter en toarullehållare nedanför och misstänker att de har borrat/skruvat in i kabeln.
Så ingen lösning i sikte utan att bryta upp väggen, vilket inte kommer hända i närtid. Tack för hjälpen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Tråkigt, men vad är det som som skiljer mot den gamla termostaten? Var inte skyddsjorden inkopplad kanske... Eller sattes toarullen upp senare? Det kanske går att mäta resistansen mot dess skruvar.
Mät mot skruvarna till rullhållaren.
Det kan möjligen gå att borra in en rotdosa under skadan men det beror på väggen och avståndet till duschen.
Det kan möjligen gå att borra in en rotdosa under skadan men det beror på väggen och avståndet till duschen.
Ja, det är tråkigt. Tydligen har golvvärmen aldrig varit fungerande och inkopplad av behörig. Detta för ~15 år sedan.Bo.Siltberg skrev:
Skyddsjorden var inkopplad men misstänker att termostaten gick sönder direkt och inte har gett spänning till slingan och därmed ingen utlöst jordfelsbrytare.
Måste nog undersöka lite mer när toarullehållaren sattes upp.
Reistansmätning till skruvarna gav inget, kanske borrningen för plugg...
Ja en rotdosa kan ju vara värt att prova. Avståndet till duschen är minst 1,5 m.Fotografen skrev:
Klicka här för att svara