22 196 läst ·
131 svar
22k läst
131 svar
Shuntventil förklaring...
Tack, ska lägga lite energi på skissen ovan så att jag fattar.
Förstår just nu inte skillnaden på GT1 och GT9. Värmebärare retur och radiatorretur, är inte det samma grej i mitt system? Tänker att jag har fördelare och slingor istället för radiatorer.
Undrar om jag sabbar allting med att inte ha shunten rätt ställd. Hittade en beskrivning där det står att läge 2 på den ger 25° och läge 3 38° om jag inte minns helt fel. Hur kan man säga så, det beror ju på temperaturen på det man blandar eller hur?
Temperaturmätarna före och efter shunten står alltid på samma, strax under 20°.
Förstår just nu inte skillnaden på GT1 och GT9. Värmebärare retur och radiatorretur, är inte det samma grej i mitt system? Tänker att jag har fördelare och slingor istället för radiatorer.
Undrar om jag sabbar allting med att inte ha shunten rätt ställd. Hittade en beskrivning där det står att läge 2 på den ger 25° och läge 3 38° om jag inte minns helt fel. Hur kan man säga så, det beror ju på temperaturen på det man blandar eller hur?
Temperaturmätarna före och efter shunten står alltid på samma, strax under 20°.
Jag pratade precis med Rooth supporten, väldigt hjälpsamma! 
Min shunt används som jag förstått det till hela mitt system för att sänka framledningstemperaturen. Varför man behöver tillverka varmare vatten än man behöver fattar jag inte men tydligen så gör man det. Fattar inte varför de där två manometrarna alltid envisas med att stå strax under 20° hur jag än gör?
Uppdatering:
Pratade med IVT och de kan inte heller förstå varför jag har en shunt i ett system med bara golvvärme.
Ska testa att skruva upp den jäkeln så att den inte blandar alls och utgå ifrån det.
Tydligen brukar reglermotorerna till slingorna var en svag punkt också. Ska ta bort en och se vad som händer...
Min shunt används som jag förstått det till hela mitt system för att sänka framledningstemperaturen. Varför man behöver tillverka varmare vatten än man behöver fattar jag inte men tydligen så gör man det. Fattar inte varför de där två manometrarna alltid envisas med att stå strax under 20° hur jag än gör?
Uppdatering:
Pratade med IVT och de kan inte heller förstå varför jag har en shunt i ett system med bara golvvärme.
Ska testa att skruva upp den jäkeln så att den inte blandar alls och utgå ifrån det.
Tydligen brukar reglermotorerna till slingorna var en svag punkt också. Ska ta bort en och se vad som händer...
Redigerat:
Bra att du är uppmärksam , bara det att du är lite för mycket uppmärksam på att märka ord samt kommentera på ett arrogant sätt , som ska nedvärdera någon. Nog om dettaD Daniel 109 skrev:
Till kärnan : Eftersom du vet allt om värmesystem med en självsäkerhet som nästan går ut i
perfektionism så har du att svara på nedanstående
Det med trycksättning av en vattenburen värmeanläggning , om du läser tråden så framkommer det en hel del om hur det ska göras
Hur ska det göras , du har facit direkt i tråden om du läser varje bokstav
Du har att svara nu på det jag sagt med hur trycksättningen ska göras , och det finns inga rundor på det hela , som katten kring het gröt
Bara JA eller NEJ , men tänk dig noga för innan du svarar , du kan hamna i en återvändsgränd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ser det ut som att problemet är löst till sist.
Den övre röda ringen går att vrida på och den begränsade flödet i den shuntade slingan. Flödesmätaren på bilden bekräftade detta. Skitfel och vet inte hur det blivit så...
Shunten är kopplad på bottenvåning och garage. Övervåningen går direkt på pumpen. Helt omvänt min logik men tydligen är det svårt
att få samma värmespridning i träbjälklag med plåtar under rören. Detta förklarar varför övervåningen funkat fint och resten mindre bra. Ett fel till var att jag inte fyllde och luftade systemet när jag bytte växelventilen förra året. Hade en kran för direktfyllning över VP.
Tack igen alla, har som sagt lärt mig mkt...
Liteavvarje: Jag har svårt att förstå dina inlägg. Det hjälper inte att läsa varje bokstav.
Var är frågan jag förväntas svara på?
Var är frågan jag förväntas svara på?
Jag betvivlar inte att du vet hur man fyller ett radiatorsystem. Man kan ha lite olika uppfattning om exakt vilka tryck man ska ha, annars är det inte komplicerat. Jag tror inte att drt är dina kunskaper som brister, utan din förmåga att förstå och göra dig förstådd.
Jag frågade om det är rätt eller fel som jag skrivit , inte något annatD Daniel 109 skrev:
Ditt inlägget 89 är helt korrekt. Det är i inlägg 98 som du rör till det. Det inlägget är väldigt lustigt.
Klicka här för att svara