P
Funkar Nest med Thermomatic ERA 10? Nest Learning Thermostat 3rd gen alltså.

Känns som att mina föräldrar har blivit lurade när elektrikern installerade den där Thermomatic saken. Det finns absolut ingen information om den på internet. Men till den nuvarande termometer går det en svart och en vit kabel. Se bild.

Men behöver man en kabel för "C" också? Den verkar vara bara ström. Jag tror att min vita kabel ska kopplas in i W1 och en svarta i RH. Bilden på Nest:en är inte min.

Hjälp mig gärna. Jag är en tonåring, nog kan jag programmera och lösa problem, men jag skulle gärna har lite hjälp från någon elektriker.
 
  • Två kablar anslutna till ett grönt kopplingsblock på en termostat med omgivande vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nest Learning Thermostat med öppen panel och exponerade kablar för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ta ett foto på shuntmotorns lock , och nesten samt lite bilder och typbeteckningar på grejer annars svårt att svara
 
P
Thermomatic ERA 10
 
  • Thermomatic ERA 10 elektronisk hastighetsregulator för ventilationssystem mot vit bakgrund
  • Förpackning av Nest Learning Thermostat med information om självinlärning och energibesparing.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det är inget du kan använda till Thermomatic, det befintliga till den är en temperaturgivare dvs ett motstånd som varierar med innetempen och där man med vredet kan förskjuta verkan av det som börvärde för regleringen. Din nya pryl är en termostat med många olika funktioner och utgångar men de är bara ON/OFF och inget som kan styra via motorn för shuntventilen så som den är konstruerad.
 
L
Är det kallt i huset nu eller
 
P
L Liteavvarje skrev:
Är det kallt i huset nu eller
Nej, funderar bara på om den kan funka
 
P
GK100 GK100 skrev:
Nej det är inget du kan använda till Thermomatic, det befintliga till den är en temperaturgivare dvs ett motstånd som varierar med innetempen och där man med vredet kan förskjuta verkan av det som börvärde för regleringen. Din nya pryl är en termostat med många olika funktioner och utgångar men de är bara ON/OFF och inget som kan styra via motorn för shuntventilen så som den är konstruerad.
(Har inte en Nest än)

Vad ska man byta ut den där Thermomatic prylen. Till då. Den funkar skitdåligt som det är nu. Är trött på de här jävla svenska sakerna där man inte har en aning om vad de gör eller är inställda på.

Och om de har en app så är det som vattenfalls app för smarta hem. Den är skämmer ut alla utvecklare.

Helt enkelt, vad ska jag byta ut den där Thermomatic till?
 
L
Bra såg att shuntmotorn står på en del rött , då ger den värme
Har inte sett den Neste förut
Men kanske du kan se lite själv enligt nedan

Här finns en kort beskrivning på reglermotorn

http://www.termoventiler.se/application/files/5914/5935/5022/ERA10_Manual.pdf

Här finns beskrivning av Neste är på engelska , jag översatte med google det gick bra

nest.com/support/article/How-to-tell-if-your-heating-and-cooling-system-will-work-with-the-Nest-Thermostat
 
L
Den Termomaticpryl är en komplett reglercentra om alla komponenter monteras se info om den
 
P
L Liteavvarje skrev:
Den Termomaticpryl är en komplett reglercentra om alla komponenter monteras se info om den
Jag har läst den där PDF:en. Fattade ingenting. Och varför är det den ända informationen som finns? Vad är det för produkt egentligen? Men det var som sagt därför jag frågade här. Jag vet inget om sånt här. Vet bara att jag ogillar Thermostaten vi har nu.
 
P
Den här bilden kommer från en som har installerat den i Sverige. Så för denna person funkade det. Det där var fjärrvärme. Säger det något? Jag tror att C är är 24V för styrning av nest:en. Och jag har ju en vit kabel på min också.
 
  • Nest-termostat med öppen panel och synliga anslutningar, blå och orange kablar är anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
C = nog en strömkabel till Nesten
Verkar vara en termostat bara ,
sitter den på en vägg ,
kommer dom ledningarna in i pannrummet , kan du se något där , och vart dom går
 
Vad är problemet med Thermomatic-regulatorn? Vad vill du uppnå med Nesten?
 
P
L Liteavvarje skrev:
C = nog en strömkabel till Nesten
Verkar vara en termostat bara ,
sitter den på en vägg ,
kommer dom ledningarna in i pannrummet , kan du se något där , och vart dom går
Ja den ska sitta på väggen. Sladdarna går till pannan
 
P
useless useless skrev:
Vad är problemet med Thermomatic-regulatorn? Vad vill du uppnå med Nesten?
Någon sa att den inte skulle funka med Nesten. Jag hatar min termostat den funkar inte. Jag vill byta den till en här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.